Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det blir ju lite missvisande att titta på förra våren, man nekade en hel del äldre IVA vård då. Men borde kanske jämföra våg 2 och denna, jag tror man tar in äldre mer likt dessa två senaste vågar.
Jo, det är ju knäppt att de visar under 60. För det som personalen på IVA säger i klippet är att de nu har personer födda på 90-70 talet och att dessa nu är också riktigt sjuka. Det hade ju varit intressant och kolla mer den gruppen de som är födda på 90-70talet. Se om den gruppen ökar och om den gruppen även blir sjukare (hur man nu kan se det).
Jag tittar själv på covidstatistik men jag tycker inte att jag kan se något så tydligt att jag är övertygad åt något håll.
Läser gärna din uppfattning och vad du kommer fram till.
Jag kollade lite snabbt "andra vågen" jämfört med "tredje vågen". Andra vågen tog jag 22/10-8/2 och tredje vågen från 9/2 till nu. Gränsdragningen är ju lite godtycklig men baserad på Hallands "vågor".
Våg 2: 73 vårdade, 21 under 60 (29 %), 5 under 40 (7%)
Våg 3: 62 vårdade, 27 under 60 (44%), 7 under 40 (11%)
Så visst är det rätt att fler under 60 vårdas nu. Däremot kan jag inte se att man kan påstå annat än att under 40 är inom felmarginalen, dvs skulle säga att det är samma som våg 2.