Citat:
Ursprungligen postat av
kramiz1
Riktigt bra jobbat! Det är en aning mindre än vad jag om min sambo sparar TILLSAMMANS i snitt per år som du sparar själv! Minns inte om du skrivit vad du tjänar i tråden, men har du lust att dela hur stor del av nettolönen du sparar ungefär? Vore intressant att veta dina utgifter under en vanlig månad också?
Tack! Sedan jag startade tråden har den sämsta månaden varit en sparkvot på 53 % och den bästa månaden på 73 %. Det har varit en del som frågar angående utgifterna och jag förstår att det är en intressant aspekt i det hela. Hittills har jag fokuserat på hur sparandet ser ut men tänkte försöka sammanfatta hur jag tänker kring utgifter och hur det ser ut för mig. Tidigare i tråden nämnde jag att jag har ut ca 33k netto per månad. Detta kommer framöver istället vara ca 34k netto per mån en vanlig månad. Jag är medveten om att det är få förunnat med denna lön, men det kräver fortfarande att jag gör jobbet med detta höga sparande under en lång period för att nå mina mål. Det är inte så att något av detta har kommit gratis utan jag har gjort många andra uppoffringar privat för att vara där jag är idag. Jag har inte fått den lönen jag har idag, jag har förtjänat den. Men det är en annan historia som jag inte känner behöver utvecklas här. Men vill ändå få fram poängen att de flesta inte kommer få saker serverat på silverfat.
För att sammanfatta hur utgifterna ser ut är mina fasta utgifter på ca 7k (såg att jag tidigare i tråden har nämnt 6.8k, men då räknade jag tydligen med amorteringen på CSN-lånet vilket blir missvisande och ägde då heller inte någon bil) och här ingår:
- Avgift bostadsrätt
- Ränta bolån
- Transport (äger numera en bil, här ingår fasta kostnader som försäkring, skatt och garage rörande denna)
- Hemförsäkring
- Personförsäkring
- El
- Fack
- A-kassa
- Folktandvården
- Netflix
Vad gäller rörliga utgifter följer jag inte upp detta med lika stor noggrannhet. Jag använder mig av ett kreditkort för alla rörliga utgifter (exempelvis mat, tankningar, kläder, nöjen etc. d.v.s. i princip alla kostnader som betalas för med kort och inte via faktura kan man säga). Jag satte upp ett riktmärke i mitt huvud om att max spendera 4k/mån på kreditkortet, men har sedan jag startade denna tråd förmodligen snittat på ca 2.5k/mån för att maximera pengar in på börsen. Det är detta jag har börjat ifrågasätta och har kommit fram till att det inte är försvarbart att få in ett par tusen extra på börsen varje månad på bekostnad av att jag ska spara in på saker som skänker mig glädje. Jag är glad att jag har haft en krigarperiod där jag knappt spenderade pengar på mig själv (även innan jag startade tråden) men har numera valt att fokusera lite mer på mig själv genom att bl.a. köpa en bil.
Självklart kommer jag fortsätta ifrågasätta mina utgifter och fundera på mitt behov av saker, men vi pratar om ett par tusenlappar som inte kommer investeras på börsen per månad men som är skillnaden mellan att jag ska överleva och att börja leva mer. Fram till idag har jag valt bort att köpa exempelvis kläder för att kunna spara mer, det är detta jag vill ge mig själv mer utrymme till att göra med dessa ändringar. Vad gäller användning av kreditkort tycker jag det funkar bra. Jag kollar då och då på vilken nivå jag ligger på och ser jag att jag kommer närma mig/gå över mitt riktmärke så väljer jag att skjuta på konsumtion så att det hamnar på nästkommande faktura från kreditkortet. På detta sätt får jag ett bra kassaflöde i utgifterna. Detta gäller såklart inte mat och andra nödvändiga utgifter, men mer vad gäller ”vill ha”-produkter.
Eftersom jag ligger bra till i förhållande till mitt delmål om 500k på börsen i slutet av september 2021 är det från och med nu lite ändringar i sparbeteendet. Jag kommer att öka sparandet som går in på buffertkonto för att snabbare komma upp i ca 50k där (vill göra detta både för att det skänker en trygghet att ha en buffert, men också för att det ger mig möjlighet att köpa saker jag vill ha utan att behöva ta av detta som är tänkt att gå in på börsen). Jag kommer även att öppna ett separat buffertkonto som
endast är till för nöjen. Jag tror det är enkelt att glömma bort sig själv när man börjar fastna lite i sparträsket och genom att öppna ett sådant konto vet jag att de pengar som kommer ligga där är öronmärkta för att användas till något jag finner nöje i. Det kan vara en produkt eller en aktivitet, men det får absolut inte gå till att köpa exempelvis en möbel eller liknande.
I början av tråden nämnde jag att mitt mål är att spara 20-25k/mån. Framöver fokuserar jag nog i nederkant på det och siktar på ca 20k/mån in på börsen (notera att jag utöver denna summa amorterar på CSN-lånet och kommer senare i år även börja amortera på bolånet utöver detta). Om jag har möjlighet enstaka månader kommer mer att investeras, men jag har valt att ändra mitt synsätt lite och insett att det är mer värt att lägga någon extra tusenlapp på mig själv eftersom just detta är skillnaden i konsumtion mellan att överleva och att börja leva mer. Jag kommer dock för närvarande behålla de mål jag satt upp och kommer aktivt göra val för att så snabbt som möjligt få ihop första miljonen på börsen, det kommer jag inte tumma på.
Till sist måste jag bara återigen lyfta hur utvecklande jag tycker denna tråd är för mig. Jag tror inte jag skulle vara såhär långt fram i min ekonomiska resa (både rent pengamässigt, men även tankemässigt) om jag inte varit tvungen att fundera på vad jag vill för att kunna formulera det här.