2021-03-22, 11:34
Medlem
Flammarions avatar
Ja, det finns dom som är 100% säkra.
Dom har ofta fel.
Citera
2021-03-23, 17:46
Medlem
Kan man ens vara säker på att 100 % av något verkligen innebär 100 %?
Citera
2021-03-25, 20:57
Medlem
Som svar på tråden: Eftersom du vet att du tänker och kan tänka så kan du vara 100% säker på att något existerar
Citera
2021-03-26, 23:00
Medlem
Min slutsats är att man kan inte vara 100% säker på något, även om man faktiskt råkar besitta objektiv 100%-ig kunskap om verkligheten. Säkerhet är ett antagande. Vad för garantier finns det för att det som kommer ut ur din mun är sanning, om du predikar det som sanning? Verkligheten garanterar inget sådant. Du kan ljuga hur mycket du vill.
Citera
2021-03-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Jag är 100% säker på att jag inte är 100% säker.
Helt säker kan man inte va. Fast man råkar vara det.
Citera
2021-04-05, 14:26
Medlem
Tjena_67s avatar
Det går inte då din verklighet som du tror dig uppleva är en hallucination din hjärna låter dig uppleva för att kunna navigera och ta beslut i verkligheten. Hallucinationen bygger på gissade hypoteser kring hur verkligheten "är" utanför hjärnan som bygger på bayes teorem P(Hypotes|Behandling av sinnesdata) och inhämtandet av data(elektriska signaler) från sinnena.

Detta bevisas geno. T.ex. Strokepatienter som ser saker i rummet som inte finns i veekligheten. Din verklighet är alltså bara en hallucination skapt av din hjärna som försökt bygga en modell av verkligheten.

Då vi aldrig kan lita på våra sinnen 100%, finns alltid utrymme för undermedvetna feltolkningar så kan resten av kedjan inte heller leda till att vi vet något med 100% säkerhet.
Citera
2021-04-11, 15:50
Medlem
Det sägs att bara en idiot är tvärsäker. Jag är böjd att hålla med.
Citera
2021-04-11, 16:01
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Då vi aldrig kan lita på våra sinnen 100%, finns alltid utrymme för undermedvetna feltolkningar så kan resten av kedjan inte heller leda till att vi vet något med 100% säkerhet.

Kan du inte lita till 100% på att du själv faktiskt existerar? Vem skulle annars se saker som inte finns eller hysa den här typen av tankar?
Citera
2021-04-11, 17:28
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Kan du inte lita till 100% på att du själv faktiskt existerar? Vem skulle annars se saker som inte finns eller hysa den här typen av tankar?
Intressant tanke, jag upplever att jag finns men hur kan jag veta att detta inte är en hallucination?
Citera
2021-04-11, 18:35
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Intressant tanke, jag upplever att jag finns men hur kan jag veta att detta inte är en hallucination?

Om det nu vore en hallucination -- vem är det då som hallucinerar? Förstår du hur jag menar? För att du skall kunna hallucinera och ha funderingar, måste du väl ändå på något vis också existera?
Citera
2021-04-11, 20:54
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Om det nu vore en hallucination -- vem är det då som hallucinerar? Förstår du hur jag menar? För att du skall kunna hallucinera och ha funderingar, måste du väl ändå på något vis också existera?
Förstår hur du tänker
Citera
2021-04-11, 23:10
Medlem
Citat:

Den som hallucinerar är illusionen av ett jag som bildats av besjälad materia organiserad på ett visst sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in