2021-04-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej nu ljuger du. Jesus blev ju dödad och utövade inget terrorvälde.
Kristendomen hade inte spridits och blivit så stor, om det inte vore för de kristnas terror mot folket.
Varför tyckte den allsmäktige Gud att detta var rätt metodik?
Citera
2021-04-11, 14:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Kristendomen hade inte spridits och blivit så stor, om det inte vore för de kristnas terror mot folket.
Jag har aldrig blivit terroriserad av kristna. Den spreds till mig trots det.
Citera
2021-04-11, 14:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är sant, kristendomen blev en del av världens förtryck. Jesus ville att lärjungarna skulle gå från stad till stad och fortsätta med det tills han kom tillbaka. Men Paulus och kyrkofäderna skapade en religion som mest predikade egna läror och höll Jesus kungörelse som näst intill oberörbar. Mycket i Bergspredikan (Matt 5-7) är sånt som kristna inte lever efter och kanske just därför gömmer undan.
Citera
2021-04-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har aldrig blivit terroriserad av kristna. Den spreds till mig trots det.
Nej, man slutade väl med det för typ 100-150 år sedan (ungefär samtidigt som arbetarna började revoltera, som av en slump). Men i hundratals år före det var det terror och hot som gällde för att sprida kristendomen, och utan detta tvång hade inte religionen blivit så stor.
Citera
2021-04-11, 14:49
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ja, alltså om den allsmäktige Gud faktiskt hade funnits, då hade han väl genom att bara med knäppa med fingrar kunna få guldmynt att regna från himlen, så som han kunde i bibliska tider men tydligen inte längre? Fatta att Gud är bara en myt. Det finns ingen Gud. Detta är helt ju helt uppenbart!

Om han hade funnits, men ändå tillåter svält och pandemier, barnvåldtäkter och tortyr, saker som han lätt hade kunnat stoppa - eftersom han är ju allsmäktig - då är han ju bara en elak sadist och psykopat, och i många länder kriminell, eftersom i många länder måste du ingripa om du kan förhindra t.ex. misshandel. Ändå gör inte Gud det, som vi vanliga dödliga kan göra, och ibland måste göra. Gud är uppenbarligen bara en jäkligt otrevlig och opålitlig slacker, som vi måste protestera mot och revoltera mot.
Det är inte så att din argumentation är sådär väldigt ovanlig. Men du gör ett stort fel i att skylla på Gud. Det handlar om synder som den större delen av mänskligheten ville leva i för att de inte ville ha med Gud att göra. De är alltså helt på din sida i sitt avståndstagande från Gud.
Citera
2021-04-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det är inte så att din argumentation är sådär väldigt ovanlig. Men du gör ett stort fel i att skylla på Gud. Det handlar om synder som den större delen av mänskligheten ville leva i för att de inte ville ha med Gud att göra. De är alltså helt på din sida i sitt avståndstagande från Gud.
Men att det faktiskt skulle vara så är ju endast baserat på en myt, en saga. Varför tror ni på det? Finns ju ingen anledning, annat än att ni blev uppfostrade (tvingade) till det.
Citera
2021-04-11, 15:00
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Men att det faktiskt skulle vara så är ju endast baserat på en myt, en saga. Varför tror ni på det? Finns ju ingen anledning, annat än att ni blev uppfostrade (tvingade) till det.
Och det är just vad hela din argumentationslinje går ut på: Gud finns inte, Han är en myt. Ändå vill du ge Gud skulden för allt ont som händer i denna världen. Ondska som människor är ansvariga för.
Citera
2021-04-11, 15:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag föddes som fritänkande ateist men gillade evangelierna och är idag övertygad om att Jesus levde på jorden och sa sanningen.

Och jag upplever verkligheten så som han beskrev den, med andevärld och ofattbar makt.
Citera
2021-04-11, 15:04
Medlem
Citat:
Men att det faktiskt skulle vara så är ju endast baserat på en myt, en saga.

Hur vet du det? Har du bevis för det?

Citat:
Varför tror ni på det? Finns ju ingen anledning, annat än att ni blev uppfostrade (tvingade) till det.

Jag blev uppfostrad (tvingad) till ateism. Det var inte förrän jag var 24 som jag började intressera mig för att läsa bibeln.

Och jag tror på bibeln eftersom jag har blivit övertygad av dom bevis som existerar i bibeln, i naturen och i mänskliga relationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Och det är just vad hela din argumentationslinje går ut på: Gud finns inte, Han är en myt. Ändå vill du ge Gud skulden för allt ont som händer i denna världen. Ondska som människor är ansvariga för.
Jag synar er tro i sömmarna och får den att krackelera. Genom att påpeka egentligen helt självklara saker som är helt ologiska i denna tro. Att du inte vill lyssna på logik och förnuft är ditt problem, inte mitt.
Citera
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, man slutade väl med det för typ 100-150 år sedan (ungefär samtidigt som arbetarna började revoltera, som av en slump). Men i hundratals år före det var det terror och hot som gällde för att sprida kristendomen, och utan detta tvång hade inte religionen blivit så stor.
Varför sade du inte det där "typ 100-150 år sedan" direkt? Då hade du åtminstone varit precis i talet. Du kanske inte är så vetenskaplig när det kommer till kritan, utan gillar retorik och jidder. Kan det vara så?
Citera
2021-04-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag föddes som fritänkande ateist men gillade evangelierna och är idag övertygad om att Jesus levde på jorden och sa sanningen.

Och jag upplever verkligheten så som han beskrev den, med andevärld och ofattbar makt.
På vilket sätt då? Genom att du är snäll mot andra? Det kan väl en ateist också vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in