Citat:
Jasså, du kan svara på inlägg. Vi får väl ta tag i en tråd i taget eftersom du är svarslös till det mesta.
Jag kan ju inte veta säkert, men det känns som att du är mer ohederlig än ovetande om vad det är du faktiskt skriver. Du har t ex skrivit att svenskar har ansvar för den migrationspolitik de tillåtit. Detta trots att ingen folkvilja för stor invandring någonsin funnits och att varje individuell svensk varit fullständigt maktlös att påverka ens på marginalen.
Varför saknar muslimer samma kollektiva och individuella ansvar för islam? Varför ska de slippa stå sitt kast för vad de "tillåtit" ske?
Jag kan ju inte veta säkert, men det känns som att du är mer ohederlig än ovetande om vad det är du faktiskt skriver. Du har t ex skrivit att svenskar har ansvar för den migrationspolitik de tillåtit. Detta trots att ingen folkvilja för stor invandring någonsin funnits och att varje individuell svensk varit fullständigt maktlös att påverka ens på marginalen.
Varför saknar muslimer samma kollektiva och individuella ansvar för islam? Varför ska de slippa stå sitt kast för vad de "tillåtit" ske?
Jag svarar på de flesta inlägg som handlar om ämnet för tråden och inte Israel eller judar. Jag hinner dock inte svara på alla, särskilt inte när samma frågor kommer upp gång på gång.
Vad gäller vårt gemensamma ansvar för den svenska migrationspolitiken, som vi diskuterade i en annan tråd, så har vi svenskar en gång röstat på partier som drev den politik de drev. I den meningen finns det ett kollektivt ansvar. Därmed inte sagt att de som röstade har ett personligt ansvar för alla de misstag som politikerna sedan begick. Inte heller kan de som röstade på Ny demokrati eller SD rimligen hållas ansvariga för den svenska migrationspolitiken.
Mig veterligt har världens muslimer aldrig röstat om att IS skulle skapa ett terrorvälde i Syrien och Irak och börja mörda både icke-muslimer och shiiter. Så din jämförelse haltar redan där. Också när det gäller salafister och salafistiska jihadister i Sverige vore det orätt att hålla andra muslimer i Sverige ansvariga för det de säger och gör.
Detta sagt, så har muslimerna som kollektiv ett moraliskt ansvar för att motverka uppkomsten av jihadism och annan extremism, och det är ett ansvar som många av dem tar. De är medvetna om hur extremism skadar det stora flertal muslimer som lever i harmoni med det svenska samhället. Du kan läsa mer om det i MSB-rapporten som jag länkade till ovan.