2021-04-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, läs vad jag skriver.

Jag jämför dödsfall med personer under 50 år i Covid-19 som är ynka 143st i det här landet sen starten. De flesta med underliggande sjukdomar. De friska under 50 som avlidit kan du räkna på dina båda händer.

Vilket alltså är ungefär lika många som omkommit i trafiken.

Med den skillnaden att trafiken har skadat en jävla massa mer i den här åldersgruppen. Både lindrigt och för livet.

Det är inte personer under 50 år som varken belastat vården i särskilt stor utsträckning och de har definitivt inte avlidit av Covid-19.

Förstår du nu?

Ja, jag förstår, personer över 50 år ska ju ändå snart dö.
Citera
2021-04-11, 13:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nä det är inte minst 1 månad kvar.

Nuvarande restriktioner upphör 2:a Maj.

Och då kommer de med all säkerhet att upphöra oavsett vad då detta inte är hållbart längre. eller tror man på allvar att folk kommer sätta sig i bussen och åka hem 20:30 under varma sommarkvällar inne i stan?
Kommer såklart inte att hända.

Man har kommit till vägs ände nu.
OJ!
Nu kommer nya bud!

Nyss skrev du att regeringar ALDRIG kommer att släppa greppet.

Nu plötsligt tror du Sveriges regering kommer att släppa greppet den 2 maj.
Citera
2021-04-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag förstår inte riktigt hur du tänker!

I trafiken har man restriktioner (lagar) för att folk inte ska skadas och dö.
Bör man ta bort dessa lagar menar du?

Ja, dom lagarna kan tydligen bytas ut till rekommendationer.
Citera
2021-04-11, 13:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ett av problemen med Sveriges strategi har hela tiden varit att man inte har satt upp några mål. Man inför lite restriktioner mer eller mindre godtyckligt eller tar bort dem.
Men ska man ta bort restriktioner så borde man ha några kriterier för det. Det skulle kunna vara att vi skall ha högst 10 covid-patienter på IVA eller att 50% av befolkningen skall vara vaccinerad. Många länder har ett system med olika nivåer som kan höjas och sänkas efter behov, men i Sverige bara flyter allt.
Man bör också kunna ha olika nivåer i olika delar av landet. Har man stor spridning i Norrbotten kanske man skall ha hårda restriktioner där men inte i resten av landet.
Håller helt med dig.

Lik förbannat har man presenterat en grov plan på en pressträff för hur man tänker sig avvecklingen.
Den bygger på att man ska ha få nya fall, få på IVA, smittfria områden och liknande.

Detaljerna får vi tyvärr vänta på.
Citera
2021-04-11, 13:40
Medlem
Citat:
Det jag påstått är att det finns en grov plan som har redovisats på en pressträff.

Någon detaljerad plan finns inte ännu, det håller jag med om.
Just nu finns det väl egentligen inget behov av någon detaljerad plan heller eftersom det är minst en månad kvar innan vi kan förvänta oss några lättnader.
Jag tycker det är senfärdigt att det är så, men det är en annan sak.
Senfärdighet har genomsyrat hela hanteringen av pandemin i Sverige.
Det finns ett stort behov av en detaljerad plan. Men det handlar inte så mycket om att bestämma datum. Planen skall i stället baseras på kriterier. När kriterierna är uppfyllda så kan man lätta på restriktionerna.
Det blir ju väldigt konstigt om man bara bestämmer ett datum långt i förväg och lättar på restriktionerna oavsett det rådande läget.
Citera
2021-04-11, 13:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ju uppenbarligen lika stor risk som för personer under 50 år att befinna sig ute i samhället med Covid-19.

Om det ena inte är en onödig risk så är väl inte det andra heller det då?

Som jag skrivit tidigare är risken för långtidscovid enorm, närmare 70% av alla fall. Vi kommer att se en epidemi av långtidscovid som kommer att sätta press på allt vad välfärd heter och jag ser inte hur det kan relatera till trafikskador.
Citera
2021-04-11, 13:48
Medlem
Citat:
OJ!
Nu kommer nya bud!

Nyss skrev du att regeringar ALDRIG kommer att släppa greppet.

Nu plötsligt tror du Sveriges regering kommer att släppa greppet den 2 maj.

Nä, det kommer de inte att göra. De kommer med tramset om att restaurangen kan stänga klockan 22 och att Friends arean nu kan ta in 50 personer...

Ja, typ på den nivån.
Citera
2021-04-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som jag skrivit tidigare är risken för långtidscovid enorm, närmare 70% av alla fall. Vi kommer att se en epidemi av långtidscovid som kommer att sätta press på allt vad välfärd heter och jag ser inte hur det kan relatera till trafikskador.

70% av alla i Covid-19 har alltså långtidscovid... vad nu det innebär

som sagt, du är inte seriös.

Höj nivån eller sluta besvara mig tack.
Citera
2021-04-11, 14:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Intressant!

Jag känner numera ungefär 50 pers som haft covid-19. INGEN av dessa har några som helst problem.
Just mitt umgänge måste haft enorm tur, om nu 70% får långtidseffekter..
Citera
2021-04-11, 14:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressant!

Jag känner numera ungefär 50 pers som haft covid-19. INGEN av dessa har några som helst problem.
Just mitt umgänge måste haft enorm tur, om nu 70% får långtidseffekter..
Du kanske inte umgås med så många unga kvinnor, den gruppen är ju hårt drabbad när det gäller postcovid.
Citera
2021-04-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kanske inte umgås med så många unga kvinnor, den gruppen är ju hårt drabbad när det gäller postcovid.

Är du verkligen "drabbad" när symptomen är "trötthet ibland" , "huvudvärk ibland" och luktbortfall som kommer tillbaka efter ett tag.

Ganska mycket el-allergi över det här.
Citera
2021-04-11, 14:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är väldigt många bud på hur många som drabbas av postcovid.
I Kina gav man många mer vård en vad vi gör här ändå tror de att 76% drabbats av postcovid.
Citat:
Studien av drygt 1700 patienter som fick vård i den kinesiska staden Wuhan visar att 76% drabbades av minst ett långvarigt symptom efter att ha lämnat sjukhuset.
https://www.newzblab.com/langtidscovid/

Här i Sverige kan man läsa detta.
Citat:
Var tionde person med mild covid-19 drabbas av ”långtidscovid”. Det visar en ny svensk studie som undersökt coronasmittad sjukvårdspersonal över tid.
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-07/svensk-studie-var-tionde-far-langtidscovid

Då har man ju inte tagit med de med svårare sjukdomsförlopp som har fått sjukhusvård utan bara de med mild covid.
Citat:
70% av alla i Covid-19 har alltså långtidscovid... vad nu det innebär

som sagt, du är inte seriös.

Höj nivån eller sluta besvara mig tack.
Du menarju på att trafiken skadar fler en covid när det gäller unga personer. De som drabbas av postcovid är i förstahand yngre personer under 50 år.
Trafiken skadar ca 18 000 personer per år. Kan du överhuvud taget visa på en enda studie som tror på att det är färre som drabbas av post covid en som blir skadade i trafiken. Annars kanske du bör spola ditt trafiken snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in