Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Enligt Wikipedia är Casus belli en folkrättslig term med betydelsen "den händelse som ger anledning till krigsförklaring" samt "enligt folkrättslig sedvänja är det numera endast beslut i FN:s säkerhetsråd om militär aktion eller självförsvar mot väpnat angrepp från annan suverän stat som utgör ett legitimt casus belli."
Ingen nation la fram smuggling som Casus belli och förklarade krig i samband med Estonias förlisning.
Helt riktigt. Kanske var det för att det inte fanns skäl att så göra (d.v.s ingen smuggling skedde) eller kanske var det för att ingen nation ville ta på sig ansvaret för att över 800 civila omkom i fredstid. Det där får bli föremål för fortsatt spekulation.
Hur som, som nämnt ovan, syftade mitt inlägg främst på att bringa lite reda i folkrättsliga aspeketer i relation till en av flera hypoteser runt uppkomsten av hålet i sidan på Estonia. Min hänvisning till termen Casus belli bottnade därför inte i att Casus belli är en perfekt språklig etikett för den hypotetiska situationen som sådan. Jag är tveksam att en sådan språklig etikett existerar. Snarare avsåg min hänvisning till termen vara just att smuggling av stulet militärt materiell
rimligen skulle kunna falla inom ramen för ett Casus belli, det vill säga att smuggling är en handling som är ett giltigt skäl för att förklara krig. Alternativt, att smuggling är en handling som utgör ett giltigt skäl för att begå en krigshandling/militär markering. Kringshandlingar/militära markeringar från staters sida trots att krig inte förklarats sker det hundratals av per år. De leder dessutom bara i undatantagsfall till att det förklaras krig mellan två stater.
Eftersom hålet i sidan på Estonia än så länge inte fått en förklaring kan det ju tänkas att det faktiskt var någonting som är relaterat till smuggling som på ett eller annat sätt orsakade hålet. Det behöver ju inte vara Ryssarna som medvetet brände in i Estonia utan det kan likaväl ha varit exempelvis en oavsiktlig kolission från en svensk Ubåt eller en NATO-ubåt. Likväl som det kan ha varit en svag svetsfog som brast vid kontakten med en sten på botten. Skulle ubåts-hypotesen eller smugglings-hypotesen vara den riktiga finns det rimligen anledningar för åtminstone den orsakande parten att dölja det för de breda lagren av befolkningen. Bogvisir+Svetsfog+sten-hypotesen är i den bemärkelsen mer politiskt gångbar.