2021-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vem är man?

Låt mig gissa, deep state satanister

"man" i detta fallet är ofta okunniga politiker. Läs: Merkel, Macron etc. etc.
Citera
2021-04-11, 13:11
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nähä? Du sätter dig aldrig i ett fordon exempelvis?? Som ju tagit lika många liv det senaste året som de avlidna under 50år i Covid-19. Och då har vi inte ens nämnt alla de skadade och svårt skadade i trafiken??

De ska såklart inte få sjukvård heller då?

Blir väldigt få människor kvar i det här landet som har rätt till sjukvård enligt dig

Det är inte en onödig risk att köra ett fordon under normala omständigheter nej. De flesta trafikolyckor är dessutom kopplade till personer som inte håller distans (no pun intended) eller kör påverkade.
Citera
2021-04-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du jämför alltså 14000 döda pga kontakter mellan människor med 200 döda i trafiken sedan 1 år.

Nä, läs vad jag skriver.

Jag jämför dödsfall med personer under 50 år i Covid-19 som är ynka 143st i det här landet sen starten. De flesta med underliggande sjukdomar. De friska under 50 som avlidit kan du räkna på dina båda händer.

Vilket alltså är ungefär lika många som omkommit i trafiken.

Med den skillnaden att trafiken har skadat en jävla massa mer i den här åldersgruppen. Både lindrigt och för livet.

Det är inte personer under 50 år som varken belastat vården i särskilt stor utsträckning och de har definitivt inte avlidit av Covid-19.

Förstår du nu?
Citera
2021-04-11, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nä, det är inte öppet. Inte för fem öre.

Bötesbelopp om du träffar för många. Folksamlingsförbud. alkoholstopp klockan 20:00?
reserestriktioner osv osv osv.

Detta ska folk leva med sin enda tid på jorden alltså? otroligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Zzzzzzz. Sicken snöflinga du är.

Denna meme sammanfattar dagens småglin ganska bra: https://i.imgur.com/vY4CTOK.jpg
Det konstiga är att hen minns HIV/AIDS tydligt, så något småglin är hen ju inte.

Citat:
Jag minns hysterin vad gäller HIV. Även då kunde man inte vara i samma rum som en person med HIV. Samma galenskap som nu.
Citera
2021-04-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig.

Okej, då måste jag hört fel på pressträffen.

Någon annan som också hört fel när det gäller planeringen för att lätta på restriktionerna?

Nej det finns ingen plan nej.

Fram med datum, eller vaccinationsgrad i befolkningen. Sätt mål, sätt gränser. DÅ har vi tydliga riktlinjer och en väg framåt ifrån denna absurda limbo som bara tar livet av folk.
Citera
2021-04-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte en onödig risk att köra ett fordon under normala omständigheter nej. De flesta trafikolyckor är dessutom kopplade till personer som inte håller distans (no pun intended) eller kör påverkade.

Det är ju uppenbarligen lika stor risk som för personer under 50 år att befinna sig ute i samhället med Covid-19.

Om det ena inte är en onödig risk så är väl inte det andra heller det då?
Citera
2021-04-11, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nä, läs vad jag skriver.

Jag jämför dödsfall med personer under 50 år i Covid-19 som är ynka 143st i det här landet sen starten. De flesta med underliggande sjukdomar. De friska under 50 som avlidit kan du räkna på dina båda händer.

Vilket alltså är ungefär lika många som omkommit i trafiken.

Med den skillnaden att trafiken har skadat en jävla massa mer i den här åldersgruppen. Både lindrigt och för livet.

Det är inte personer under 50 år som varken belastat vården i särskilt stor utsträckning och de har definitivt inte avlidit av Covid-19.

Förstår du nu?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker!

I trafiken har man restriktioner (lagar) för att folk inte ska skadas och dö.
Bör man ta bort dessa lagar menar du?
Citera
2021-04-11, 13:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, det finns ingen grov plan.

Det hänger på smittspridningen och belastningen på sjukvården. Det är det enda som finns. Inga gränser och nivåer på vad som är bra eller dåligt, för mycket eller för lite. Ingen hänsyn tas heller till vaccineringen. Överhuvudtaget.

Nu ska det komma nya bud till veckan vad jag förstått. Nya rekommendationer för de fullvaccinerade.

Men förvänta dig inget större än att de kanske nu kan få träffa barnbarnen. Genom en kikare...

Citat:
Fetat av mig.

Någon annan som också hört fel när det gäller planeringen för att lätta på restriktionerna?

Citat:
Nej det finns ingen plan nej.

Fram med datum, eller vaccinationsgrad i befolkningen. Sätt mål, sätt gränser. DÅ har vi tydliga riktlinjer och en väg framåt ifrån denna absurda limbo som bara tar livet av folk.
Det jag påstått är att det finns en grov plan som har redovisats på en pressträff.

Någon detaljerad plan finns inte ännu, det håller jag med om.
Just nu finns det väl egentligen inget behov av någon detaljerad plan heller eftersom det är minst en månad kvar innan vi kan förvänta oss några lättnader.
Jag tycker det är senfärdigt att det är så, men det är en annan sak.
Senfärdighet har genomsyrat hela hanteringen av pandemin i Sverige.
Citera
2021-04-11, 13:21
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du tänker!

I trafiken har man restriktioner (lagar) för att folk inte ska skadas och dö.
Bör man ta bort dessa lagar menar du?

Höj nivån istället och lägg ner sådant där trams.
Citera
2021-04-11, 13:23
Medlem
Citat:
Det jag påstått är att det finns en grov plan som har redovisats på en pressträff.

Någon detaljerad plan finns inte ännu, det håller jag med om.
Just nu finns det väl egentligen inget behov av någon detaljerad plan heller eftersom det är minst en månad kvar innan vi kan förvänta oss några lättnader.
Jag tycker det är senfärdigt att det är så, men det är en annan sak.
Senfärdighet har genomsyrat hela hanteringen av pandemin i Sverige.

Nä det är inte minst 1 månad kvar.

Nuvarande restriktioner upphör 2:a Maj.

Och då kommer de med all säkerhet att upphöra oavsett vad då detta inte är hållbart längre. eller tror man på allvar att folk kommer sätta sig i bussen och åka hem 20:30 under varma sommarkvällar inne i stan?
Kommer såklart inte att hända.

Man har kommit till vägs ände nu.
Citera
2021-04-11, 13:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Citat:
Höj nivån istället och lägg ner sådant där trams.
Det är du som jämför döda och skadade i trafiken och i covid.

Om man jämför så är det väl lämpligt att jämföra allt, inte bara det som passar för tillfället.

I trafiken har man ganska stränga restriktioner för att hålla skadade och döda nere.

Om du känner dig missuppfattad så kan du väl förklara hur du menar.
Citera
2021-04-11, 13:27
Medlem
Citat:
Fetat av mig.

Ett av problemen med Sveriges strategi har hela tiden varit att man inte har satt upp några mål. Man inför lite restriktioner mer eller mindre godtyckligt eller tar bort dem.
Men ska man ta bort restriktioner så borde man ha några kriterier för det. Det skulle kunna vara att vi skall ha högst 10 covid-patienter på IVA eller att 50% av befolkningen skall vara vaccinerad. Många länder har ett system med olika nivåer som kan höjas och sänkas efter behov, men i Sverige bara flyter allt.
Man bör också kunna ha olika nivåer i olika delar av landet. Har man stor spridning i Norrbotten kanske man skall ha hårda restriktioner där men inte i resten av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in