Citat:
Jag tänker förtydliga och upprepa mig en gång till. Vill inte vara för off-topic så jag lämnar ämnet efter detta.Ja, men förslaget som lyftes var att måsar alltid flyger mot Vänern. Ingen ö, utan svenska fastlandet. Det finns kanske någon form av logik bakom detta också, för jag är ingen vildmarksexpert, men för mig borde det vara exakt lika många måsar som flyger till Vänern, som flyger åt andra hållet. Eller kan det vara så att Måshonor skapar bon inåt landet, och sedan flyger alla måsbarn mot Vänern, där de sedan alltid stannar?
Är du vilse i skogen så är sikten av en fiskmås ett gott tecken. Du hittar inte fiskmåsar inne i djup skog. Som jag tidigare skrivit finns det andra tecken man stöter på först, men en fiskmås betyder att vatten är nära. Eftersom fiskmåsar bor nära vatten och jagar främst vid vatten. Ser du alltså en fiskmås så vet du att du är väldigt nära vatten, även om du just nu inte ser vattnet. Följer du efter måsen betyder det inte att den leder in dig till djupare skog eftersom de inte bor där. Värsta scenariot är att du kanske kommer fram till ett bo, men då kommer du nog ändå kunna hitta till sjön. Sedan spelar det inte så värst mycket roll vad någon tror. Jag har använt mig av fiskmåsar förr som tecken och det har fungerat alla gånger.
Varför jag tog upp Vänern som exempel är för att Viktoria bott i Kristinehamn. Att hon använde sig av en fiskmås var ingen slump. Det var också korrekt tänkt av henne på ön. Jag reagerade på att deltagare samt vissa här inte förstod att det var ett klokt beslut av henne. Hoppas att det löser upp allt missförstånd.