2021-04-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Dom äldre är väl i stort färdig vaccinerade, så vem skall dom unga smitta.

Det här börjar ju bli lite löjligt, har vi nu helt plötsligt nån noll vision om just covid eller gäller det nu alla smittsamma sjukdomar, skall vi har ett nedstängt samhälle för all framtid, för det kommer ju finnas både covid och andra sjukdomar där ute.

Precis så. Det är det jag frågar mig också. Vad fan det är som pågår.

Är det nollvision vi är ute efter så lär resten av vår existens vara på det här sättet.

Ja, vem ska de unga smitta? Det undrar jag med?
Citera
2021-04-11, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, fattas bara det där covidpasset också som inte kommer fungera och som ingen kommer kontrollera. Det hade varit toppen på isberget liksom

Spelar väl ingen roll om det är smittkedjor om de som råkar illa ut redan är vaccinerade.

Alla är inte vaccinerade ännu. Även yngre hamnar på sjukhus och belastar vården.
Citera
2021-04-11, 11:36
Medlem
Citat:
Blind för fakta? Det är JUST fakta jag talar om för dig.

Gruppen under 40 år har överhuvudtaget inte belastat sjukvården i nån stor utsträckning. Några få % av totalen.

De har heller inte avlidit i denna sjukdom. Ynka 143 pers under 50 år har avlidit i Sverige sedan starten för +1 år sedan.

För den här gruppen är trafiken farligare. Så varför ska de springa runt och leka denna flams-lek??
Ge mig en enda vettig anledning tack nu när vi vaccinerat den grupp som stått för i princip all dödlighet och snart även de som stått för inläggningarna på sjukhus.
Det är inte många yngre som har dött som en direkt följd av covid. Men det är ganska många som har legat på intensiven och det är i sig ett stort problem. Både för de drabbade och för vården. En del får långtidscovid och en del drabbas av andra följdsjukdomar vilket det kom en rapport om igår.
Citera
2021-04-11, 11:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, fattas bara det där covidpasset också som inte kommer fungera och som ingen kommer kontrollera. Det hade varit toppen på isberget liksom

Spelar väl ingen roll om det är smittkedjor om de som råkar illa ut redan är vaccinerade.
Ta det lugnt!
Det kanske blir som du önskar att när de som råkar mest illa ut är vaccinerade så kan samhället öppnas upp.

De under 50 hamnar betydligt mera sällan på IVA, så när alla över 50 är vaccinerade kanske din önskan slår in.
Citera
2021-04-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo jag vet vad jag pratar om och Israel har varit nedstängt. Det är väldigt rimligt att man gör det samtidigt som man har en stor vaccinationskampanj. Då sparar man liv och sjukvårdsresurser samtidigt som man vet att när man öppnar upp så är de flesta Vaccinerade.
Men jag håller helt med dig om att vaccinera även ger ett visst skydd mot smittspridning. Så de länder där man har vaccinerat större delen av befolkningen kommer nog inte att ha några större problem ett tag i alla fall.

Israel var nedstängt för länge, länge sedan. De har öppnat upp sedan länge och har inte fått nån effekt alls på det vad gäller smittspridning. Tvärtom. Den har fortsatt sjunka

Sluta ha denna övertro på nedstängningar.

Kolla Frankrike. Det land som INTE vaccinerat men som kört Europas hårdaste nedstängingar sedan länge. Händer ingenting där... smittan skenar fortfarande.

Det är 100% en vaccinationseffekt vi ser i Israel, UK och även i USA som i mångt och mycket slopat alla restriktioner. Där går folk på sportevenemang sedan länge, där flygtrafiken snart är på normala nivåer igen etc. etc.
Citera
2021-04-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig.

Om du var ensam om att vara en stor egoist så skulle detta nog fungera.
Då skulle alla unga och starka hålla sig undan så att de äldre och sköra kunde vara ute i samhället utan risk att bli smittade.

Du förstår, äldre går också på fotboll, konserter, krogar, etc, etc.

Är man i riskgrupp så får man ju då göra ett val om detta är så klokt eller inte. Men lås inte in de unga under 40-50 för det som överhuvudtaget inte bidrar till vare sig belastning på sjukvården i nån stor utsträckning eller antalet döda.
Citera
2021-04-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alla är inte vaccinerade ännu. Även yngre hamnar på sjukhus och belastar vården.

Nä det gör de inte alls. En jävla lögn.

Ynka 143 pers under 50 år har avlidit av Covid19 i Sverige sedan starten.

Fler avlider i denna grupp i trafikolyckor årligen.

Ynka 400 pers under 40 har belastat IVA. Några få ynka % av totalen alltså.
Och det är IVA som är den kritiska punkten. Inte om du kommer in andfådd och det mäts syremättnad och du får åka hem igen.

Sluta med den där nollvisionen du tycks ha och som aldrig kommer inträffa.
Citera
2021-04-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, kanske det. Man ska nog dock inte lita blint på det. Makt och kontroll verkar berusande och vi har kleptokratiska socialdemokrater i regerings-ställning. Det manar till eftertanke innan man ger upp sina friheter i ren panik.

Håller helt enkelt inte med. i Sverige har man inte gett upp speciellt mycket frihet. Det är ett ytterst fåtal restriktioner som du blir lagförd för om du bryter mot dem.
Citera
2021-04-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte många yngre som har dött som en direkt följd av covid. Men det är ganska många som har legat på intensiven och det är i sig ett stort problem. Både för de drabbade och för vården. En del får långtidscovid och en del drabbas av andra följdsjukdomar vilket det kom en rapport om igår.

Ynka ca 400 pers under 40år har belastat IVA (som är den kritiska punkten). Några få % av totalen alltså. Så nej, den här gruppen belastar inte vården heller.
Citera
2021-04-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ta det lugnt!
Det kanske blir som du önskar att när de som råkar mest illa ut är vaccinerade så kan samhället öppnas upp.

De under 50 hamnar betydligt mera sällan på IVA, så när alla över 50 är vaccinerade kanske din önskan slår in.

Det har ju Danmark sagt. Att när alla över 50 är vaccinerade så släpper vi på det här tramset.

Sverige borde såklart göra likadant. Eller helt enkelt sätta ett skarpt datum utifrån hur vaccinationerna ser ut.

Det hade inte varit mer än rätt.
Citera
2021-04-11, 11:46
Medlem
Citat:
Nä, de kommer inte att släppa på detta. Vilket ju är precis det vi ser runt om i världen.

När man skrämt upp en hel värld på detta sättet så är det såklart mycket enklare att kontrollera dem sedan.
Varför springer exempelvis fullvaccinerade människor runt med ansiktsblöja fortfarande? I hopp om att de inte ska smittas...

Det återstår att se om du får rätt. Jag ser personligen inga tecken alls på att världen inte tänker öppna upp när väl smittspridningen gått ner tillräckligt.
Citera
2021-04-11, 11:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Ett "covidpass" är väl ingen skillnad jämfört med det vaccinationskort som har funnits sedan tidigare.

Fördelen med ett "covidpass" är ju att samhället kan öppna upp tidigare för de som är vaccinerade och de som inte kan vaccinera sig och det är bra för både ekonomin och folkhälsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in