2021-04-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns mer än IVA, intermediär covidavdelning är nog inte så kul att hamna på. IVA är bara sista anhalten innan de spikar igen kistlocket. Du verkar vara blind för fakta.

Blind för fakta? Det är JUST fakta jag talar om för dig.

Gruppen under 40 år har överhuvudtaget inte belastat sjukvården i nån stor utsträckning. Några få % av totalen.

De har heller inte avlidit i denna sjukdom. Ynka 143 pers under 50 år har avlidit i Sverige sedan starten för +1 år sedan.

För den här gruppen är trafiken farligare. Så varför ska de springa runt och leka denna flams-lek??
Ge mig en enda vettig anledning tack nu när vi vaccinerat den grupp som stått för i princip all dödlighet och snart även de som stått för inläggningarna på sjukhus.
Citera
2021-04-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Korkskallar som inte kan styra sina drifter borde interneras i läger, en cell per korkskalle. De sätter väl på precis vad som helst om de kommer åt och så är smittan spridd.

Varför ska 70+ gömma sig i sina hem i över ett år? Dom är inte ens en bråkdel av spridningsproblemet.

Nu har vi fått en andravåg och tredje våg tack vara dessa korkskallar. Det kunde ha tagit slut i höstas om tillräcklig restriktivitet iakttagits.

Önska att det vara omvänt, de unga drabbades och äldre var resistenta. Jävlar i min låda vilket liv det skulle blivit. Antivaxxerdårarna skulle mördat för vaccin.

Ja, jag har insett att det är din ståndpunkt. Vi har helt enkelt olika syn på auktoritärer och hur mycket risk som är acceptabelt för att leva ett fullgott liv. Själv väljer jag lite riskfylld frihet framför tryggt slaveri 7 dagar i veckan. Men det är som sagt olika det där.

Det är väl ingen som sitter på facit och rätt eller fel i denna pandemi. Att kalla alla som inte håller med om det man själv tror på för korkskallar, känns lite grandiost.
Citera
2021-04-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo det kommer regeringarna att göra. Om du är av avvikande åsikt kanske ett konspirationsforum är en lämpligare tråd än denna.

Nä, de kommer inte att släppa på detta. Vilket ju är precis det vi ser runt om i världen.

När man skrämt upp en hel värld på detta sättet så är det såklart mycket enklare att kontrollera dem sedan.
Varför springer exempelvis fullvaccinerade människor runt med ansiktsblöja fortfarande? I hopp om att de inte ska smittas...
Citera
2021-04-11, 11:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad som heller inte är rimligt är den kostnad för psykisk sjukdom som samhället nu får bära pga restriktionerna. Den kostnad och den 100 tals MILJARDER vi redan lagt ut i nytryckta pengar på statligt stöd.
Vad som heller inte är rimligt är att restriktionerna i sig beräknas ta lika många liv som själva viruset.

Vad skulle du välja på om du fick två alternativ, tvingas bära mask och hålla avstånd i ett par månader till tills alla är vaccinerade eller få en neurodegenerativ sjukdom om ett par år? Känns som ett ganska enkelt val för mig men det är väl för att jag suttit inspärrad tidigare och har lärt mig hur man hanterar det.
Citera
2021-04-11, 11:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
England som i princip utraderat sin smitta nu pga vaccinationerna... där får du inte ens befinna dig inomhus tillsammans med andra personer utanför ditt hem. Du får inte servars mat inomhus. Inte dricka öl inomhus...

Den 17:e maj. Om över 1månad... är planen att du kan få träffa 6 personer inomhus...

alltså vad fan är det som pågår? Regeringarna kommer ALDRIG släppa det här greppet nu. ALDRIG.
När du nu tror att regeringarna ALDRIG kommer att släppa greppet så bör du ju ha en bra förklaring på vad regeringar tjänar på att göra sådant som folket tycker illa om.
Citera
2021-04-11, 11:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Gruppen under 40 år har överhuvudtaget inte belastat sjukvården i nån stor utsträckning. Några få % av totalen.

De har heller inte avlidit i denna sjukdom. Ynka 143 pers under 50 år har avlidit i Sverige sedan starten för +1 år sedan.

För den här gruppen är trafiken farligare. Så varför ska de springa runt och leka denna flams-lek??
Ge mig en enda vettig anledning tack nu när vi vaccinerat den grupp som stått för i princip all dödlighet och snart även de som stått för inläggningarna på sjukhus.

Ditt resonemang haltar, dessa under 40 som du talar om springer runt och smittar äldre som råkar illa ut och dör i förlängningen. Alla är inte vaccinerade ännu så du får hålla i och hålla ut ett tag till. Jag håller med virvelbagg, det där dags för dig att möta dig själv och ta itu med dina demoner som du verkar lida av.
Citera
Medlem
Citat:
Jo jag förstod vad diskussionen handlade om men tillät mig att raljera lite

Min åsikt är dock att nedstängningen varken är auktoritär eller dystopisk. Dessutom är den tillfällig och kommer att försvinna när väl smittspridningen gått ner tillräckligt.

Och vad är tillräckligt??
Det är den första frågan en fascist regering bör svara på om man ska sätta en hel befolkning i gisslan.

I Sverige har vi NOLL plan för återöppnande. Existerar inte.

Tillfällig? Detta har pågått i över 1år nu och kommer pågå i åratal, kanske decennier, kanske för alltid.

Detta liknar mer och mer vansinnet världen höll på med när HIV upptäcktes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad skulle du välja på om du fick två alternativ, tvingas bära mask och hålla avstånd i ett par månader till tills alla är vaccinerade eller få en neurodegenerativ sjukdom om ett par år? Känns som ett ganska enkelt val för mig men det är väl för att jag suttit inspärrad tidigare och har lärt mig hur man hanterar det.

Inget av dessa två påhittade val. Då de inte är relevanta för verkligheten.
Citera
2021-04-11, 11:19
Medlem
Citat:
England som i princip utraderat sin smitta nu pga vaccinationerna... där får du inte ens befinna dig inomhus tillsammans med andra personer utanför ditt hem. Du får inte servars mat inomhus. Inte dricka öl inomhus...

Den 17:e maj. Om över 1månad... är planen att du kan få träffa 6 personer inomhus...

alltså vad fan är det som pågår? Regeringarna kommer ALDRIG släppa det här greppet nu. ALDRIG.
Du skriver att UK har fått stopp på smittan på grund av vaccinationerna. Men jag kan garantera dig att nedstängningarna har haft mycket större effekt.
Att vara vaccinerad innebär inte att man inte kan bli smittad. Man kan till och med bli sjuk även om man är vaccinerad. Dock så blir man oftast inte lika svårt sjuk.
När man öppnar upp igen kan man nog räkna med en viss ökning av smittan igen men däremot kommer man inte att få så många dödsfall.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

För din kännedom belastar gruppen under 40 vården förutom första levnadsåren då man belastar genom BVC.
Citera
Medlem
Citat:
Jo jag förstod vad diskussionen handlade om men tillät mig att raljera lite

Min åsikt är dock att nedstängningen varken är auktoritär eller dystopisk. Dessutom är den tillfällig och kommer att försvinna när väl smittspridningen gått ner tillräckligt.

Ja, kanske det. Man ska nog dock inte lita blint på det. Makt och kontroll verkar berusande och vi har kleptokratiska socialdemokrater i regerings-ställning. Det manar till eftertanke innan man ger upp sina friheter i ren panik.
Citera
2021-04-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När du nu tror att regeringarna ALDRIG kommer att släppa greppet så bör du ju ha en bra förklaring på vad regeringar tjänar på att göra sådant som folket tycker illa om.

En mycket bra fråga. I Norge tjänar man ju på att hålla gränsen stängd. ENORMA summor i skatteintäkter på utebliven gränshandel i Sverige.
Där har du ett exempel.

Regeringar runt om i världen har väl egentligen aldrig brytt sig om vad folket tycker mer än just på valdagen? Sen är det som bortblåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in