Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jo jag vet vad jag pratar om och Israel har varit nedstängt. Det är väldigt rimligt att man gör det samtidigt som man har en stor vaccinationskampanj. Då sparar man liv och sjukvårdsresurser samtidigt som man vet att när man öppnar upp så är de flesta Vaccinerade.
Men jag håller helt med dig om att vaccinera även ger ett visst skydd mot smittspridning. Så de länder där man har vaccinerat större delen av befolkningen kommer nog inte att ha några större problem ett tag i alla fall.
Israel var nedstängt för länge, länge sedan. De har öppnat upp sedan länge och har inte fått nån effekt alls på det vad gäller smittspridning. Tvärtom. Den har fortsatt sjunka
Sluta ha denna övertro på nedstängningar.
Kolla Frankrike. Det land som INTE vaccinerat men som kört Europas hårdaste nedstängingar sedan länge. Händer ingenting där... smittan skenar fortfarande.
Det är 100% en vaccinationseffekt vi ser i Israel, UK och även i USA som i mångt och mycket slopat alla restriktioner. Där går folk på sportevenemang sedan länge, där flygtrafiken snart är på normala nivåer igen etc. etc.