2021-04-11, 11:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Intressant, tycker du att någon annan har bättre rätt till den sommarstuga än du? För ett av argumenten till varför Ebba har bättre rätt till sommarstugan i denna tvist har ju varit att Esbjörn inte sköter om huset och trädgården.

Nja, alla anser per automatik inte att nöjdhet är det som är prioriterat i en affär. Vissa så som Ebba utnyttjar Esbjörns okunskap och förhandlar sig till ett strålande pris åt sig själv.

Hur jag gör affärer? Jag köper bara sådant som är till salu. Det vill säga sådant som en säljare gjort någon form av medveten handling för att sälja. Det är faktiskt det vanligaste att folk gör affärer på det sättet.

Ska jag köpa bil kollar jag Blocket och bilfirmor. Jag googlar inte regnummer på bilar jag ser och ringer och tjatar om att få köpa. Ska jag köpa kläder så går jag i affärer eller kollar sajter som säljer kläder. Jag ber inte att få köpa byxorna som någon har på sig. Ska jag köpa hund kollar jag kennlar och uppfödare, jag bjuder inte på grannens söta valp.
Skötsel har inget med bättre rätt att göra. Vad har du fått det ifrån?

Bättre rätt är för att Esb sålt huset, men inte fullgjort kontraktet. Han uteblev från förhandling.
För mig ger det sämre rätt.
Tar du säljarens anbud rakt av??

Folk med udda bilar får ofta förfrågan om säljtankar.
2021-04-11, 11:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så du har sålt och köpt flera gånger säger du.

Så OM du har ett värde på 4.2 +/- 200 000kr.

Du får ett START-bud på 3.8
A) Ger du 3.9 som motbud?
B) Eller 4.2
C) 4.4?
Startvärde?
Jag säger; kom igen nu, bättre kan du.
Jag har en politiker som bjuder 5.
2021-04-11, 11:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vill ju diskutera hur det är uteslutet att Esbjörn lät sig påverkas av Ebba, och hur det är självklart att han till fullo förstod.

När det mindre än två veckor senare är självklart att det inte är han som ångrar sig, trotts att han säger det, och det är självklart att han är en påverkbar person.
Det är klart att han är påverkad, han antog priset, tyckte det var ok.

Att han sen ångrar sig har inte med priset att göra.
Men varför talade han inte om det för Ebba?
2021-04-11, 11:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är viktigt för några att diskutera formerna för köpet för att dölja vad tvisten egentligen handlar om. Orsaken till vad som gjorde att Esbjörn två veckor efter kontraktsskrivningen ångrade sin försäljning och vilken roll den planering om massmedial utpressning som sedan gjordes på Pernroth Lüllmaas Facebook.

Vilken roll hade Esbjörn på Majkgårds Odalgården, var han svartjobbare eller sängkamrat? Tycker Majkgård att hon har rätt att ärva Esbjörn för att de är ett kärlekspar?

Har hon drivit ett privat äldreboende och tagit betalt från sina boende utan giltiga tillstånd att bedriva sådan verksamhet?

Det är mycket märkliga omständigheter i det här fallet.

Hur mycket av Esbjöns pengar har dessa personer mjölkat ur honom under årens lopp?
Där har grejen.
2021-04-11, 11:14
Medlem
Citat:
Fast inget av ovanstående argument har ju med husaffärer mellan Ebba och Esbjörn att göra. Om vissa av dessa påstående är riktiga så är de ju separates rättsprocesser, helt fristående från denna.

Enligt mig rimmar det illa när man säger att Esbjörn till fullo förstår en försäljningsprocess, trots sin kognitiva funktionsnedsättning.
Men när han säger att han ångrar sig så förstår han plötsligt inte sitt eget bästa längre.

Mitt fetade.

Vem är "man" som "säger" det du påstår? Det finns många i den här tråden som inte förstår sig på reglerna som gäller vid fastighetsaffärer. Om det är ett tecken på kognitiv funktionsnedsättning att man tror att säljaren kan ångra sig, spela affären baklänges genom att riva kontraktet och betala tillbaka handpenningen, så finns det många som lider av sådana diagnoser enbart i den här tråden. Det torde väl kanske i så fall mera vara att betrakta som ett normaltillstånd hos unga personer och personer som är oerfarna i affärsverksamhet.

Esb deltog i försäljningsprocessen under två månader. Uppenbarligen har EB också fyra vittnen som kommer att styrka att Esb till fullo förstod att han var i full gång med att sälja fastigheten - och genomförde försäljningen enligt sin egen önskan. Enligt artikel i AF är dessa vittnen EBs mor, två väninnor och en granne. Dessutom kommer en professor i geriatrik att vittna och ge sin bedömning av de utredningar och tester som gjorts av Esb.

Esbs "ånger" har inget med rättsprocessen att göra. Han sålde fastigheten, skrev sitt namn på tre exemplar av kontraktet. Det blir totalt ganska många namnteckningar. Ända fram till dess att han gett EB hennes (och mäklarens arkivexemplar) exemplar av kontraktet kunde han ändrat sig. Det gjorde han inte.

Nu kan han spela teater, ångra sig, gråta floder och beskärma sig över EB hur mycket han vill. Det ändrar inget i sakfrågan.
Senast redigerad av Tjelovek 2021-04-11 kl. 11:29.
2021-04-11, 11:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Fast inget av ovanstående argument har ju med husaffärer mellan Ebba och Esbjörn att göra. Om vissa av dessa påstående är riktiga så är de ju separates rättsprocesser, helt fristående från denna.

Enligt mig rimmar det illa när man säger att Esbjörn till fullo förstår en försäljningsprocess, trots sin kognitiva funktionsnedsättning.
Men när han säger att han ångrar sig så förstår han plötsligt inte sitt eget bästa längre.
Citat:
Det är viktigt för några att diskutera formerna för köpet för att dölja vad tvisten egentligen handlar om. Orsaken till vad som gjorde att Esbjörn två veckor efter kontraktsskrivningen ångrade sin försäljning och vilken roll den planering om massmedial utpressning som sedan gjordes på Pernroth Lüllmaas Facebook
.

Du klippte bort det här, varför?
2021-04-11, 11:19
Medlem
Citat:

Det är lite tröttande med ältandet om kognitiv funktionsnedsättning. Om du ska åberopa det har du rätt snart omyndigförklarat en stor del av vår äldre befolkning.
Vankelmodighet, konflikträdsla och allmänt vresgubbebeteende är inga orsaker till att man ska sakna rätthandling.
2021-04-11, 11:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
.

Nja jag skulle hävda att det är någon form an kognitiv funktionsnedsättning hos dem som inte förstår att det finns dom som inte anser att detta är en vanlig eller okey form att genomföra en affär, hur många gånger någon än förklarar det.
Jag förstår att du tycker det, men jag tycker det inte.

Du säger att du är nästan lika gammal som Esbjörn, tycker du då Ebbas agerande att träffa Esbjörn inomhus ett flertal gånger var okey? Men tanke på hur många som i din ålder inte träffat sina barnbarn på över ett år, tycker du att det var okey av Ebba att låta Esbjörn umgås med hennes barn inomhus?
Det är ett helt okej sätt att sälja hus på.
Acceptera det. Att du tycker det är moraliskt fel får stå för dig.

Esb hade inget tvång att umgås inomhus,
2021-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det är lite tröttande med ältandet om kognitiv funktionsnedsättning. Om du ska åberopa det har du rätt snart omyndigförklarat en stor del av vår äldre befolkning.
Vankelmodighet, konflikträdsla och allmänt vresgubbebeteende är inga orsaker till att man ska sakna rätthandling.

Nej, men om DU utnyttjar det så kan din motpart hänvisa till avtalslagen §31.
En person måste inte vara fullfjädrat dement för att kunna hänvisa till den paragrafen.
2021-04-11, 11:27
Medlem
Citat:
.

Nja jag skulle hävda att det är någon form an kognitiv funktionsnedsättning hos dem som inte förstår att det finns dom som inte anser att detta är en vanlig eller okey form att genomföra en affär, hur många gånger någon än förklarar det.
Jag förstår att du tycker det, men jag tycker det inte.

Du säger att du är nästan lika gammal som Esbjörn, tycker du då Ebbas agerande att träffa Esbjörn inomhus ett flertal gånger var okey? Men tanke på hur många som i din ålder inte träffat sina barnbarn på över ett år, tycker du att det var okey av Ebba att låta Esbjörn umgås med hennes barn inomhus?

Ja, vi skulle väl alla numera få någon form av diagnos om det blev skarpt läge. Det gödslas ju med sådana numera. Så att en del personer envist vägrar att till sig fakta kanske man kan sätta bokstäver på.

Jag träffade mina vänner och anhöriga både inomhus och utomhus i somras när smittfaran var mycket låg. Fastighetsaffären gjordes upp inomhus på en bank. Alla försiktighetsåtgärder vidtogs.

Det är bara att gå in på Folkhälsomyndighetens hemsida och leta upp smittkurvan för 2020 så ser man hur den nästan var nere på noll under hela sommaren. Så om ingen var sjuk och man följde rekommendationerna som var rådande just vid den tiden så kan jag inte se något fel i hur EB hanterade detta.
2021-04-11, 11:31
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Startvärde?
Jag säger; kom igen nu, bättre kan du.
Jag har en politiker som bjuder 5.
Ebba bjöd 3,8 som utgång.
2021-04-11, 11:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Att be att få köpa någons hus är i min värld inte ett normalt beteende.
Det är skillnad på artighet och manipulation.
Ebbas narcissistisk beteende är genomgående i hela denna historia.

Jaha, så de ungefär sju personer som frågat mig under årens lopp om nåt av mina hus är till salu är alltså inte normala?

Kan tillägga att inget av husen var bebodda när frågan ställdes, och en ville hyra.

Om man bara äger ett enda hus, som man bor i, kan jag förstå om man kanske aldrig fått frågan..

Hoppas du får behandling för din uppenbara mentalsjukdom...
Senast redigerad av Enydrion 2021-04-11 kl. 11:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in