Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Nej. Men mitt inlägg handlade inte om förutsättningarna att köpa vaccin just nu. Det handlade om förutsättningarna att beställa vaccin för 3 månader sedan. Poängen var att regeringen nu har haft tid på sig att försöka hitta en lösning.
Nej. Jag skrev inlägget mest för att jag var irriterad på hur långsamt vaccineringen går, och regeringens bristande engagemang att få upp farten på leveranserna.
Jag tänker på Italiens planer att tillverka Sputnik-vaccinet. Där handlar det om några månader för att få igång tillverkningen. Tänk ifall planerna hade satts igång ett halvår tidigare?
Citat från
TT, 15:e mars 2021:
Det har tidigare rapporterats om att en fabrik i Italien kommer att producera Sputnik V från och med i sommar.
Det handlar förvisso om en befintlig fabrik, och inte nybyggnation. Men ifall Sverige saknar lämpliga fabriker, så hade Sverige kunnat köpa in sig i en fabrik någon annanstans i Europa.
Jag upplever att regeringen inte bryr sig. Lika lite brydde dom sig att försöka stoppa epidemin från att komma till Sverige när chansen fanns. Dom försökte inte ens att fånga upp skidturisterna som återvände från Italien.
Okej, jag förstår om du är irriterad på att vaccinationerna gå långsamt.
Gissningsvis finns det personer i sådär 200 länder som är irriterade på just det att vaccinering går långsamt eller helt uteblir så du är absolut inte ensam.
Jag tror inte Sveriges chanser att köpa vaccin för omgående leverans var särskilt stora för tre månader sedan heller faktiskt. Vi får nog leva med att alla som vill bli vaccinerade blir fullvaccinerade ett par månader senare än planerat.
Ungefär samma sak tänker jag om att köpa in sig i en vaccinfabrik, rätt litet utbud dessutom.
Sputnik V verkar ett lite osäkert kort just nu tycker jag.
Forskare misstänker fusk bakom Sputnik V – ”går ända upp till Putin”
En publicering i den prestigefulla tidskriften The Lancet, som visade att vaccinet hade 92 procents effektivitet, fick fart på Sputnik V:s segertåg över världen. Nu misstänker en internationell forskargrupp fusk med data, kan Di avslöja.
”Det här går ända upp till Vladimir Putin”, säger KI-professorn Anders Björkman.*
https://www.di.se/nyheter/forskare-misstanker-fusk-bakom-sputnik-v-gar-anda-upp-till-putin/
Jag håller med om att engagemanget varit bristfälligt från regeringens sida och att det var mer än olovligt korkat att släppa in smittade turister utan några restriktioner.