2021-04-11, 10:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Forskning uppskattar att UK räddade just under 20,000 liv genom sin första lockdown. Detta fram till 7 Augusti. Det intressanta är att man jämfört med Sverige (som uppenbarligen inte räddat några liv alls och därför använts som baseline i forskningen).
We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just under 20,000 extrapolating to a UK level.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2

Med tanke på att det andra vågen var lika omfattande är det rimligt att uppskatta antalet sparade liv till 20,000 då också? Sannolikt. Frågan är hur många liv Sverige offrade genom att inte införa hårdare restriktioner?

Också från ditt nya hemland.

Era Lockdowns kommer orsaka 560 000 döda enligt Bristol university.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8925425/Lockdown-claim-equivalent-560-000-lives-health-impact-recession-cause.html
Citera
2021-04-11, 10:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis. Det jag sade hela tiden. Det bör vara upp till var och en. Vill du låsa in dig får du göra det. Varsågod.

Men låt de som vill leva sina liv i det enda liv de har, göra det.

Det gäller inte bara det utan det som händer efteråt också. D.v.s jag kommer inte att vilja betala för långtidscovid för personer som medvetet riskerat att bli smittade av covid, oavsett hur många det är och jag kommer att visa det med min valsedel. D.v.s vi segmenterar samhället med en permanent underklass som kommer att förtidspensioneras och jag kommer att se till att den pensionen blir minimal i nästa val.
Citera
2021-04-11, 10:22
Medlem
Citat:
Den enda bäbisen här är väl någon som köper detta vansinne fullt ut och tycker det är att "leva" om man kan ta en promenad i vårsolen.

Höj nivån för guds skull.

Jag pratar om människor i stort. Inte om mig.

För at inte tala om alla äldre som ser sina sista dagar på jorden försvinna i ett mörker där de inte får umgås med sina nära och kära på ett värdigt sätt.

Alla psykiska sjukdomar som nu breder ut sig som en matta bland barn och ungdomar. Där hela generationer nu är på väg att gå förlorade. Även i Sverige.

Men visst, bara du kan ta din promenad i vårsolen så är allting fine liksom

De flesta har ett annat liv än vad du har kan jag direkt tala om för dig.

Finns ju också en anledning till att folk skiter i dessa meningslösa restriktioner mer och mer runt om i Europa. Uppenbarligen krävs det mer än att bara få ta en promenad i vårsolen...

Herregud.

Det är fullt möjligt att göra åtskilligt mer än att "ta en promenad i vårsolen" t o m i de mest restriktiva europeiska länderna. Det är även fullt möjligt att umgås med nära och kära på ett värdigt sätt t.ex. i sagda vårsol. Om du nu upplever att restriktionerna djupt kränker din frihet så kan du trösta dig själv med att du i år blir vaccinerad och återfår din frihet.
Citera
2021-04-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det gäller inte bara det utan det som händer efteråt också. D.v.s jag kommer inte att vilja betala för långtidscovid för personer som medvetet riskerat att bli smittade av covid, oavsett hur många det är och jag kommer att visa det med min valsedel. D.v.s vi segmenterar samhället med en permanent underklass som kommer att förtidspensioneras och jag kommer att se till att den pensionen blir minimal i nästa val.

HAHA! Om du inte är beredd att betala för vår sjukvård så förstår jag varför du förespråkar att folk ska låsa in sig resten av sina liv.

Du är i minoritet dock och det du förespråkar kommer såklart aldrig att hända.

Vi ska betala mer för vår sjukvård, bygga ut den. Och återgå till ett normalt liv. Det är också långt billigare för skattebetalarna än nuvarande idioti som kommer kosta för decennier framöver. En enorm skuld byggs upp.
Citera
2021-04-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är fullt möjligt att göra åtskilligt mer än att "ta en promenad i vårsolen" t o m i de mest restriktiva europeiska länderna. Det är även fullt möjligt att umgås med nära och kära på ett värdigt sätt t.ex. i sagda vårsol. Om du nu upplever att restriktionerna djupt kränker din frihet så kan du trösta dig själv med att du i år blir vaccinerad och återfår din frihet.

Jasså? Är du säker på det? hittills har ingen återfått sin frihet trots att de är vaccinerade. Inte någonstans på vår jord.

Vi ser alla vart det här är på väg... fascist-regeringarna runt om i världen kommer aldrig släppa taget nu. Nu har man spelat på folks rädslor i +1 år och då kommer man såklart ALDRIG släppa detta järngrepp om befolkningarna.
Citera
2021-04-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Forskning uppskattar att UK räddade just under 20,000 liv genom sin första lockdown. Detta fram till 7 Augusti. Det intressanta är att man jämfört med Sverige (som uppenbarligen inte räddat några liv alls och därför använts som baseline i forskningen).
We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just under 20,000 extrapolating to a UK level.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2

Med tanke på att det andra vågen var lika omfattande är det rimligt att uppskatta antalet sparade liv till 20,000 då också? Sannolikt. Frågan är hur många liv Sverige offrade genom att inte införa hårdare restriktioner?

Glädjande för UK att de kan hitta lite positiva signaler i denna tragedi som det blivit för UK. Förhoppningsvis ett uppvaknande. Vem kunde tro att ett civiliserat och modernt land som UK skulle bli så hårt drabbat. Ett av dom värst drabbade i världen när det kommer till dödstal

Men vid en snabb analys är det kanske inte så konstigt. Att bygga folkhälsa på puben och med fish and chips är knappast en bra strategi när det kommer till en pandemi.

UK har en lång och hård resa framför sig när det gäller att reparera alla ekonomiska skador pandemin orsakat och framförallt i att börja leva annorlunda. Alkohol- och skräpmatsindustrin kommer dock att göra allt för att det ska återgå till "gamla/normala" som säkerligen har dödat åtskilliga 10.000-tals britter många år för tidigt varje år.

Det blir intressant att se hur de styrande agerar efter pandemin och vilka lärdomar man gör.
Citera
2021-04-11, 10:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
HAHA! Om du inte är beredd att betala för vår sjukvård så förstår jag varför du förespråkar att folk ska låsa in sig resten av sina liv.

Jag vill betala för sjukvård men inte för personer som väljer att utsätta sig för risker. Om du vill hoppa fallskärm eller rida på hästar är det fritt fram men jag tänker inte betala för konsekvenserna, det kan du gott göra själv.
Citera
2021-04-11, 10:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vill betala för sjukvård men inte för personer som väljer att utsätta sig för risker. Om du vill hoppa fallskärm eller rida på hästar är det fritt fram men jag tänker inte betala för konsekvenserna, det kan du gott göra själv.

Var ska gränsen gå då enligt dig?
Köra bil är en risk
BMI över 30 är en jätterisk
Inte sköta sömnen är en risk
Jobba i vissa yrken är en risk
Alkohol är en risk
Sola är en stor risk

Du kan väl göra en lista på hur du tänkt dig.
Citera
2021-04-11, 10:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jasså, kommer smittspridningen att öka?? Hur vet du det?

Den ökar inte i Danmark som lättar på restriktioner.

Kommer massor att dö? Nu ljuger du väl återigen. Varför skulle massor dö nu när vi vaccinerat den grupp som stått för i princip all dödlighet under 2020??

Din fru är uppenbarligen en idiot. Be henne sluta på sjukhus om hon har den inställningen. En skam att vårdas av en sådan människa. Är hon bitter för att det inte går att bull-fika i samma usträckning? Det brukar vara så.

Det finns en anledning att FN, UNHCR, UNICEF och andra organisationer nu varanr för de ENORMA konsekvenser som restriktionerna medför. Inte minst mot våra barn. Där restriktionerna själva beräknas ta lika många liv som själva viruset...

Vi medvetet dödar alltså precis lika många med detta tramset. Skillnaden är att vi tar livet av många yngre, av många barn framför + 80 åringar.

Är det rimligt?
Såklart inte.

Inse att det är du som mår dåligt. Inte jag, inte min familj och inte mina vänner jag umgås med.
Det är du din ensamma stackare sitter här på forumet och mår dåligt och skyller allt på våra restriktioner.
Du hade mått lika dåligt utan pandemin och dess restriktioner.
Patetiskt.
Citera
2021-04-11, 10:50
Medlem
Citat:
Jasså? Är du säker på det? hittills har ingen återfått sin frihet trots att de är vaccinerade. Inte någonstans på vår jord.

Vi ser alla vart det här är på väg... fascist-regeringarna runt om i världen kommer aldrig släppa taget nu. Nu har man spelat på folks rädslor i +1 år och då kommer man såklart ALDRIG släppa detta järngrepp om befolkningarna.

Oj, vilka dramatiska uttalanden du gör. Ja, absolut är jag säker på det. I Israel kan du t.ex. gå på restuarang, bio och nattklubb och England öppnar också upp inom kort.
Citera
2021-04-11, 10:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Var ska gränsen gå då enligt dig?
Köra bil är en risk
BMI över 30 är en jätterisk
Inte sköta sömnen är en risk
Jobba i vissa yrken är en risk
Alkohol är en risk
Sola är en stor risk

Du kan väl göra en lista på hur du tänkt dig.

Det handlar inte om en lista utan var gränsen skall gå. Att köra bil är tyvärr en nödvändighet för väldigt många människor, men att äta på en restaurant där man inte kan hålla säkerhetsavstånd under en pandemi är inte en nödvändighet. Bara att du sätter det i samma kategori visar att det blivit för enkelt att överleva nuförtiden, det finns inget naturligt urval och för många idioter för sina gener vidare.
Citera
2021-04-11, 10:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Rädd?

Det är JAG som förespråkar öppet samhälle där restriktionerna tas bort då de är totalt meningslösa nu när vi har underdödlighet i Sverige och vaccinerat den grupp som faktiskt strök med 2020.

Det är väl DU som är livrädd som tydligen ska leva såhär resten av din existens på jorden?
Jag har redan haft COVID19. Så nej, jag är inte rädd alls.

Jag är mer orolig för dig som lever i någon sorts vanföreställning att landets regering blivit fascistisk och vill dig illa och inskränka din frihet. Sådan paranoia är inte att leka med och jag hoppas verkligen att du får den vård och det stödet du behöver.

Och jag lovar dig! Man får inte cancer av munskydd. Så släpp det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in