2021-04-11, 08:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, de lever inte. De överlever. Vilket är en jävla skillnad.

Att sätta 20 milj människor som gisslan på detta sättet är oförlåtligt.

Människors enda tid på jorden och livet är såhär?

Livet ska levas. Inte överlevas.
Jo just det, de unga överlever vilket många äldre inte har gjort.

Sjukvården överlever också tack vare att de flesta faktiskt inte bara bryr sig om sig själva.

Vilka 20 miljoner människor tycker du sitter som gisslan?
Mitt liv ser inte ut exakt som 2019, men sommaren 2020 var skön med sol och bad och mycket tid i båten precis som vanligt och årets semester i fjällen funkade hur bra som helst.

Vist har livet blivit anorlunda till viss del, men det är ju inte direkt skadligt om man gör det bästa av situationen istället för att ständigt störa sig på att allt inte är exakt som tidigare.

Du ska se att du kommer att få leva livet igen, men förvänta dig inte att det blir som du tror och hoppas.
Du kommer att få uppleva många överraskningar, både positiva och negativa, så det är lika bra att du vänjer dig vid att göra det bästa av situationen vare sig det är pandemi eller inte.
Citera
2021-04-11, 09:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Spring du runt i din ansiktsblöja och tro det gör nån skillnad på en pandemi

Att du inte kommit längre efter +1 år säger väl en del...

De som är rädd får såklart göra som de vill. Gärna låsa in sig för all tid och evighet. För Covid-19 kommer inte försvinna.

De som vill leva sina liv bör få göra det. Ganska självklart egentligen.
Inget som hindrar dig. Bara att dra iväg norrut.

Men vad har hänt med dig? Du hade betydligt vassare argument förr. Har COVID19 slagit till i din närhet? Är du rädd?

Det ska du inte vara. Vi andra har god koll på läget!
Citera
2021-04-11, 09:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Så om det nu är som vanligt som du säger. Varför i helvete har vi då dessa patetiska restriktioner överhuvudtaget?

Du säger ju emot dig själv här.

Nej, det är inte som vanligt. hela den här lekstugan av trams bör omedelbart tas bort nu när vi har en underdödlighet i Sverige. Alldeles självklart. Vad väntar vi på liksom?

Det ska vara upp till var och en hur man lever sina liv. Det ska inte fascist-regeringen bry sig om.
Ja vi har restriktioner och goda råd för att hantera en historiskt svår pandemi.
Det borde du förstått vid det här laget.
Ja vi måste anpassa vårt liv efter detta för att så snart som möjligt kunna plocka bort restriktionerna.

Jo jag har också hinder med tjänsteresor och att alla möten förflyttats till den digital värld men knappast någon katastrof som du vill få det till.

Försök vända på det och se möjligheterna istället för det du inte kan göra.

Såg på ett inslag på TV för många år sedan om en som blivit av med båda benen, En tjej som var i tonåren och hade livssynen att inte gräva ned sig i allt hon inte kunde göra utan se till vad hon kunde göra.
Prova själv. Det finns massor du kan göra.
Man dör inte av att inte kunna gå på krogen på sena kvällar och drick alkohol.

Du har förhoppningsvis kvar båda benen och om de är i full funktion kan du gå ut och ta en promenad i vårsolen och få frisk luft. Finns inga restriktioner eller avrådan mot att gå ut på promenad på stan eller i skogen.

Lev för katten. Vi har inte ändlöst liv.
Citera
2021-04-11, 09:11
Medlem
madchances avatar
Citat:
Som sagt. Vi har mängder med restriktioner som gör att människor tvingas leva ett ovärdigt liv. Inte minst våra äldre där de ser sina sista år i livet försvinna stirrandes ut genom ett fönster.

Ta mig fan bedrövligt.

Ja, jag har nog ett annat liv än ditt torftiga ensamma liv. Och därmed påverkar det mig också.
Det är du som för någon slags hatkampanj mot allt som luktar restriktioner, det talar för sig själv. Kom gärna med fakta och vetenskap, då bidrar du positivt till tråden istället för känslosås som "stirrandes ut genom ett fönster".
Citera
2021-04-11, 09:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Spring du runt i din ansiktsblöja och tro det gör nån skillnad på en pandemi

Att du inte kommit längre efter +1 år säger väl en del...

De som är rädd får såklart göra som de vill. Gärna låsa in sig för all tid och evighet. För Covid-19 kommer inte försvinna.

De som vill leva sina liv bör få göra det. Ganska självklart egentligen.
Du har en väldigt barnslig och naiv inställning kan jag tycka.
Har du någonsin brytt dig om någon annan människa än dig själv?

De ganska få restriktioner vi har i Sverige har framför allt fokus på att de som behöver sjukhusvård ska kunna få sjukhusvård. Detta gäller både de som är sjuka i covid-19 och de som behöver vård av andra orsaker.
Inget av detta hade fungerat med ett helt öppet samhälle.
Citera
2021-04-11, 09:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Jo, du upprepar dig, då får väl jag också göra det.

Första vågen i Stockholm gav 200 långtidssjuka barn. Hur många skadade barn gav trafiken i Stockholm under samma perioden?

Du skriver
Citat:
Ja, trfiken är långt farligare för den här gruppen människor då lika många dör årligen i detta men där mångdubbelt fler får skador. Riktiga skador...
Menar du att dessa barn inte lider av riktiga skador? I så fall är du inte bara rädd för att se sanningen utan du är också hänsynslös. Man vet inte ännu om dessa skador kan bli permanenta om dessa barn kommer ha hjärnskador för all framtid. Men dessa barn kanske var sjuka eller har ätit så mycket godis att de får skylla sig själva?

Hur många som drabbats av postcovid, vet vi ju inte ännu, men att någon ens kan tro att det är färre en de som skadas i trafiken är ju helt otroligt. Man gissar ju på i alla fall 5 gånger mer.

Sedan är du otroligt otrevlig i dina inlägg och nervärderar alla som inte tycker som dig. Ytterligare ett tecken på att du inte kan ta till dig information som inte silats i genom dina "trygghets skyddslappar". Du kan aldrig få mig att tro att du inte är rädd. Rädd för att se sanningen om att du själv har en risk och rädd för att världen runt om dig tystnar så du måste möta dig själv.
Citat:
Återigen. 143 pers har avlidit i Sverige som är under 50år.
De allra flesta av dem med underliggande sjukdomar.

Antalet friska som avlidit under 50 kan du räkna på dina två händer.

DET är fakta. Inte ditt total-panikande drävvel.

Ja, trfiken är långt farligare för den här gruppen människor då lika många dör årligen i detta men där mångdubbelt fler får skador. Riktiga skador...

Och som sagt, vi har en underdödlighet i Sverige sedan ett tag tillbaka.

DET är fakta.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-11 kl. 09:14.
Citera
2021-04-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får väl kontakta författarna och be att få granska? Du kanske själv har forskning som är så pass omfattande att den kan publiceras som preprint?

Hör av dig, jag är intresserad av att se vad du kommit fram till!
LOL. Om det är dina polare i UK som skrivit studien så kan du få vidarebefordra följande:

I ena paragrafen gnäller man på att UK har "hög befolkningstäthet". I nästa paragraf slår man fast att Sverige och England borde ha lika snabb stigning per capita, och normaliserar därför höjden på peaken.

Men om det är NÅGOT som "lägre befolkningstäthet på nationell nivå" leder till så är det en långsammare initial stigning, per capita, eftersom tätorterna drabbas med större tidsfördröjning i ett mer utspritt land.

Därför är det normalt att Sveriges kurva stiger långsammare, och att peaken (på nationell nivå) blir lägre. Det behöver inte korrigeras för.

För att citera dig. I hope that helps.
Citera
2021-04-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo just det, de unga överlever vilket många äldre inte har gjort.

Sjukvården överlever också tack vare att de flesta faktiskt inte bara bryr sig om sig själva.

Vilka 20 miljoner människor tycker du sitter som gisslan?
Mitt liv ser inte ut exakt som 2019, men sommaren 2020 var skön med sol och bad och mycket tid i båten precis som vanligt och årets semester i fjällen funkade hur bra som helst.

Vist har livet blivit anorlunda till viss del, men det är ju inte direkt skadligt om man gör det bästa av situationen istället för att ständigt störa sig på att allt inte är exakt som tidigare.

Du ska se att du kommer att få leva livet igen, men förvänta dig inte att det blir som du tror och hoppas.
Du kommer att få uppleva många överraskningar, både positiva och negativa, så det är lika bra att du vänjer dig vid att göra det bästa av situationen vare sig det är pandemi eller inte.

Jag menade 10milj människor. Alltså Sverige befolkning.

Så om man kan sola och bada så är livet normalt enligt dig
Ja, vi har sannerligen olika liv.

Sola och bada är väl kanske det tråkigaste som existerar på moder jord.

Jag håller helt enkelt inte med.

Folk kan inte gå på sport, evenemang, bio, teatrar.
Folk kan inte umgås. Folk kan inte ens gå ut och käka en helg och ta ett glas vin för då sprids tydligen detta DÖDLIGA virus obarmhärtigt

Folk kan inte åka utomlands och en herrans massa mer...

Trots underdödlighet i Sverige
Citera
2021-04-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inget som hindrar dig. Bara att dra iväg norrut.

Men vad har hänt med dig? Du hade betydligt vassare argument förr. Har COVID19 slagit till i din närhet? Är du rädd?

Det ska du inte vara. Vi andra har god koll på läget!

Rädd?

Det är JAG som förespråkar öppet samhälle där restriktionerna tas bort då de är totalt meningslösa nu när vi har underdödlighet i Sverige och vaccinerat den grupp som faktiskt strök med 2020.

Det är väl DU som är livrädd som tydligen ska leva såhär resten av din existens på jorden?
Citera
2021-04-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vi har restriktioner och goda råd för att hantera en historiskt svår pandemi.
Det borde du förstått vid det här laget.
Ja vi måste anpassa vårt liv efter detta för att så snart som möjligt kunna plocka bort restriktionerna.

Jo jag har också hinder med tjänsteresor och att alla möten förflyttats till den digital värld men knappast någon katastrof som du vill få det till.

Försök vända på det och se möjligheterna istället för det du inte kan göra.

Såg på ett inslag på TV för många år sedan om en som blivit av med båda benen, En tjej som var i tonåren och hade livssynen att inte gräva ned sig i allt hon inte kunde göra utan se till vad hon kunde göra.
Prova själv. Det finns massor du kan göra.
Man dör inte av att inte kunna gå på krogen på sena kvällar och drick alkohol.

Du har förhoppningsvis kvar båda benen och om de är i full funktion kan du gå ut och ta en promenad i vårsolen och få frisk luft. Finns inga restriktioner eller avrådan mot att gå ut på promenad på stan eller i skogen.

Lev för katten. Vi har inte ändlöst liv.

Ja, och detta "så snart som möjligt" är nu.

Vi har en underdödlighet i Sverige. Ingen dör i det här längre som ändå inte hade dött.
Vi har redan vaccinerat gruppen som strök med 2020. Därav underdödligheten.

Nu finns det inte så mycket mer att vänta på.

Vi trycker nya pengar där du och jag ska betala för det här kalaset.

Historiskt svår pandemi? Är det verkligen så eller förstorar du upp det nu igen?
Är det historiskt svårt om 97 000 dör i Sverige under 2020 istället för ett normalår på ca 90 000 ??

Att leva är inte en promenad i vårsolen. Och krogen skiter jag högaktningsfullt i.

Restriktionerna ska tas bort oavsett vad.
Citera
2021-04-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du har en väldigt barnslig och naiv inställning kan jag tycka.
Har du någonsin brytt dig om någon annan människa än dig själv?

De ganska få restriktioner vi har i Sverige har framför allt fokus på att de som behöver sjukhusvård ska kunna få sjukhusvård. Detta gäller både de som är sjuka i covid-19 och de som behöver vård av andra orsaker.
Inget av detta hade fungerat med ett helt öppet samhälle.

Och då bör man göra nånting åt sjukvården och inte ta 10 milj människor i gisslan.

Sverige med en av de lägsta antal IVA-platser i EU.
Citera
2021-04-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jo, du upprepar dig, då får väl jag också göra det.

Första vågen i Stockholm gav 200 långtidssjuka barn. Hur många skadade barn gav trafiken i Stockholm under samma perioden?

Du skriver
Menar du att dessa barn inte lider av riktiga skador? I så fall är du inte bara rädd för att se sanningen utan du är också hänsynslös. Man vet inte ännu om dessa skador kan bli permanenta om dessa barn kommer ha hjärnskador för all framtid. Men dessa barn kanske var sjuka eller har ätit så mycket godis att de får skylla sig själva?

Hur många som drabbats av postcovid, vet vi ju inte ännu, men att någon ens kan tro att det är färre en de som skadas i trafiken är ju helt otroligt. Man gissar ju på i alla fall 5 gånger mer.

Sedan är du otroligt otrevlig i dina inlägg och nervärderar alla som inte tycker som dig. Ytterligare ett tecken på att du inte kan ta till dig information som inte silats i genom dina "trygghets skyddslappar". Du kan aldrig få mig att tro att du inte är rädd. Rädd för att se sanningen om att du själv har en risk och rädd för att världen runt om dig tystnar så du måste möta dig själv.

Du sitter och har panikat fullständigt och yrar om hjärnskador på barn och en massa annnat trams jag inte ens orkat läsa.

Ja. För gruppen under 50 år så är trafiken farligare än Covid-19 där ynka 143 pers har dött i Sverige sedan starten.

ungefär lika många som ett normalår för denna grupp i trafiken alltså. Med skillnaden att det är mångdubbelt fler skadade i trafiken än i Covid-19. Skador för livet dessutom.

Inget tramsigt luktbortfall eller trötthet ett par gånger i veckan.
Det är tydligen legitimt att skylla precis allt på Covid-19 nu. Om du så är skitnödig så är det Covid-19´s fel.

Vad fan är det som händer ärligt talat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in