2021-04-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Det jag kan ev tänka mig juridiskt sett är att den läckande nämndemannen i.s.f anses oseriös till den grad att hen även tagit ett jävigt/vinklat beslut. Det bör ju vara nolltolerans vad gäller jäv så risken finns nog att det tas om. Dom greppar säkert efter varje halmstrå.

Jag tror ni har rätt du & Hans66. CÖs försvar kommer angripa processen utifrån att rättens sammansättning inte var kvalificerad att fatta beslut om påföljd givet att de hade en glappkäft bland lekmannadomarna. Det rubbar förtroendet för hela processen. Tror inte att det är omöjligt att målet återförvisas till hovrätten och att man får ta fram en ny laguppställning av domare. Bäva månde VK i så fall. Han har precis allt att förlora. Hans dom var en lätt smekning från Fru Fortuna. Tror inte Fru Justitia kommer med ett lika obalanserat utfall om målet tas om. Den som lever får se.
Citera
2021-04-10, 15:19
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Långt inlägg och många påpekanden, ändå vet du inte vad de bägge GM heter? Det namnet du skriver nu i tråden C******* + Viktor kan bli väldigt fel. Är du med?

Man kan maska namn på många sätt... Du förstod säkert vilka jag menade
Citera
2021-04-10, 16:29
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Du skrev omaskad Chr*ster och inte Chr*stoffer. Det finns en Chr*ster som säkert tycker det är dumt om någon tror det är honom som är GM, och även för andra kan det ju vara lite förvirrande
Citera
2021-04-10, 16:30
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Långt inlägg och många påpekanden, ändå vet du inte vad de bägge GM heter? Det namnet du skriver nu i tråden C******* + Viktor kan bli väldigt fel. Är du med?
Tips: maska det du citerar också
Citera
2021-04-10, 17:03
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Jag tror ni har rätt du & Hans66. CÖs försvar kommer angripa processen utifrån att rättens sammansättning inte var kvalificerad att fatta beslut om påföljd givet att de hade en glappkäft bland lekmannadomarna. Det rubbar förtroendet för hela processen. Tror inte att det är omöjligt att målet återförvisas till hovrätten och att man får ta fram en ny laguppställning av domare. Bäva månde VK i så fall. Han har precis allt att förlora. Hans dom var en lätt smekning från Fru Fortuna. Tror inte Fru Justitia kommer med ett lika obalanserat utfall om målet tas om. Den som lever får se.

Ja så är det , jag tror det högst sannolikt blir en ny rättegång. Om jag vore V skulle jag lägga in mig på psyket i förebyggande syfte.
Senast redigerad av EjSvensk 2021-04-10 kl. 17:44.
Citera
2021-04-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Ja jag vet vem du menade men nya läsare gör det kanske inte. 👍
Citera
2021-04-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Tips: maska det du citerar också
Det gjorde jag ju, C*************. Skulle jag maska Viktors namn? Varför? Varenda tidning har skrivit ut hans namn.
Citera
2021-04-11, 09:39
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Det gjorde jag ju, C*************. Skulle jag maska Viktors namn? Varför? Varenda tidning har skrivit ut hans namn.
Du maskerade inte den text du citerade Annars håller jag ju absolut med, vare sig Viktor eller Christoffers namn behövs att maska. Men Chr*ster är inte dömd for något, vilket var ditt poäng till att börja med.
Citera
2021-04-11, 10:37
Medlem
Både åklagare och CÖ greppar efter halmstrån. Förstnämnda drar brott mot tystnadsplikten och den andre drar jävskortet via sitt ombud. Båda lika desperata men den mest nedbrutna är åklagaren som helt och hållet klantat sig rakt igenom.

Här har alltså en nämndeman yppat efter avslutad HUF men innan dom meddelats ett domslut. Ett uttalande som troligen skett inom prtivatlivet till en (fd)vän eller liknande över en middag. Värre än så är det inte. Nämndemannen har INTE uttalat sig offentligt utan i det privata.Märk väl inte i det offentliga. För ni kan väl för fan inte på riktigt tro att poliser, åklagare, läkare, lärare, åklagare, domare osv inte yppar ett ord om sitt yrke på hemmaplan??

Högen med anmälningar mot jäv/brott mot tystnadsplikten inom rättsväsendet ökar lavinartat, likaså gör den inom socialtjänsten, skola, polis osv.

Det här tramset om brott jäv och tystnadsplikten är inget att bry sig om roligare ska det bli att se ifall CÖ tar bladet från munnen efter han blivit nekad prövningstillstånd. Då kan det börja hända saker både medialt och kanske till och med inom rättsväsendet. När CÖ inser att loppet är kört kanske han kan få till en resning mot VKs dom. Vem vet vad CÖ sitter på?
Senast redigerad av iLivid 2021-04-11 kl. 10:51.
Citera
2021-04-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Både åklagare och CÖ greppar efter halmstrån. Förstnämnda drar brott mot tystnadsplikten och den andre drar jävskortet via sitt ombud. Båda lika desperata men den mest nedbrutna är åklagaren som helt och hållet klantat sig rakt igenom.

Här har alltså en nämndeman yppat efter avslutad HUF men innan dom meddelats ett domslut. Ett uttalande som troligen skett inom prtivatlivet till en (fd)vän eller liknande över en middag. Värre än så är det inte. Nämndemannen har INTE uttalat sig offentligt utan i det privata.Märk väl inte i det offentliga. För ni kan väl för fan inte på riktigt tro att poliser, åklagare, läkare, lärare, åklagare, domare osv inte yppar ett ord om sitt yrke på hemmaplan??

Högen med anmälningar mot jäv/brott mot tystnadsplikten inom rättsväsendet ökar lavinartat, likaså gör den inom socialtjänsten, skola, polis osv.

Det här tramset om brott jäv och tystnadsplikten är inget att bry sig om roligare ska det bli att se ifall CÖ tar bladet från munnen efter han blivit nekad prövningstillstånd. Då kan det börja hända saker både medialt och kanske till och med inom rättsväsendet. När CÖ inser att loppet är kört kanske han kan få till en resning mot VKs dom. Vem vet vad CÖ sitter på?
CÖ sitter nog på väldigt mycket, men var finns bevisen?
Citera
2021-04-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
CÖ sitter nog på väldigt mycket, men var finns bevisen?

Just nu jobbar CÖ bara i egen sak men när detloppet är kört, vilket det redan är för HD kommer inte ta upp detta fall så kan jag tänka mig att han ger sig fan på att VK ska med i fallet. CÖs ord har inget värde för en resning men han kanske sitter på en del annat av värde. Vad vet jag men kanske VK vet mera om den saken? Skrev inte VK brev till CÖ under häktningsperioden, kanske han vill hålla sig på god fot med CÖ av en viss anledning?
Citera
2021-04-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Jaha. DN publicerade just artikeln ”Vallentunadom överklagas till HD efter jäv”
DN skriver att CÖs advokat Martin Cullberg överklagat sin klients dom till HD där han i första hand yrkar på att HD ”undanröjer hovrättens dom gällande morden på grund av jäv och återförvisar målet till hovrätten för förnyad handläggning.”

Cullberg ska komplettera överklagandet om ”läckan” den 23 april och hur försvaret bedömer betydelsen av den och andra omständigheter.
”Läckan”gäller brott mot tystnadsplikten och att informationen om påföljden i hovrättsdomen röjdes i denna tråd på Flashback innan den meddelades publikt då ”absolut sekretess” rådde.

Det olämpliga att information i en dom röjs innan den meddelats är inte konstigt men jag ser inte varför det skulle vara skäl nog att ta om hela målet i hovrätten!? Halmstrå?
Någon i tråden kanske förstår och kan reflektera bättre?

Gick några sidor bak och ser att ni funderar på vad advokaten menar med jäv. Inte så svårt att gissa att Cullberg vill att nämndmannaläckan förstört försvarets chanser att kompletterande bevisning efter avslutad huvudförhandling.

https://lawline.se/answers/kan-bevisning-framforas-efter-avslutad-forhandling-och-innan-meddelad-dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in