2021-04-11, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Här har vi det. "Kompromiss".

Detta handlar INTE om en kompromiss.
Ebba är i stort behov av ett hus, och det finns ETT hus tillgängligt i Mariannelund.
ETT.

Att endast andas en tanke på "kompromiss" säger allt, varför ska man kompromissa?
Ebba ska självklart betala för sig.

Värderingen 4.4 + 15% är skäligt.
Enda skillnaden hade varit att att Esbjörn nu hade en halv miljon kronor av hennes pengar i stället.
2021-04-11, 07:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Här har vi det. "Kompromiss".

Detta handlar INTE om en kompromiss.
Ebba är i stort behov av ett hus, och det finns ETT hus tillgängligt i Mariannelund.
ETT.

Att endast andas en tanke på "kompromiss" säger allt, varför ska man kompromissa?
Ebba ska självklart betala för sig.

Värderingen 4.4 + 15% är skäligt.

Du har rätt. Det handlar om en värdering som där och då var på 4 200' med en osäkerhetsfaktor på 200' (5%) hit eller dit.

Jag hänger inte med på varför 5 060' är en skälig summa. Varför ska man ta den övre gränsen på värderingen, plus 15%? Varför inte plus 0% eller plus 50%?

Ebba och Esbjörn enades dock om att 4 200' var en lämplig summa i sammanhanget, plus ett avdrag på 300' för det städ och saneringsjobb som normalt åligger säljaren.

Jag tror du och andra med samma prisåsikt hade gruffat även om Ebba betalat 4 400' och låtit Esbjörn stå för städning och sanering. Esbjörn hade iallafall gruffat, för han ville inte sälja fast det kom han på många dagar senare när röjsågandet skedde. Binninge hade gruffat han med, för priset var många miljoner fel osv.

Ebba har gjort ett misstag i hela köpprocessen och det är att inte se till att ha oberoende bevis på att allt gick rätt till, så långt som hon kunde kontrollera. Haft inspelade konversationer och vittnen vid möten.

Då hade säljaren från helvetet inte haft mycket att sätta emot, även i media.
2021-04-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du har rätt. Det handlar om en värdering som där och då var på 4 200' med en osäkerhetsfaktor på 200' (5%) hit eller dit.

Jag hänger inte med på varför 5 060' är en skälig summa. Varför ska man ta den övre gränsen på värderingen, plus 15%? Varför inte plus 0% eller plus 50%?

Ebba och Esbjörn enades dock om att 4 200' var en lämplig summa i sammanhanget, plus ett avdrag på 300' för det städ och saneringsjobb som normalt åligger säljaren.

Jag tror du och andra med samma prisåsikt hade gruffat även om Ebba betalat 4 400' och låtit Esbjörn stå för städning och sanering. Esbjörn hade iallafall gruffat, för han ville inte sälja fast det kom han på många dagar senare när röjsågandet skedde. Binninge hade gruffat han med, för priset var många miljoner fel osv.

Ebba har gjort ett misstag i hela köpprocessen och det är att inte se till att ha oberoende bevis på att allt gick rätt till, så långt som hon kunde kontrollera. Haft inspelade konversationer och vittnen vid möten.

Hon har nog lärt sig att inte försöka göra affärer med kåkfarare och hästskojare. De hon har träffat på är den inhemska sortens asfaltläggare.
2021-04-11, 07:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Att fastigheten fick förfalla till det skicket det är nu är kanske inte så konstigt.
När Esb blev ensam ägare kanske för att han hade det största intresset eller bodde helt enkelt närmst.men egentligen hade inge någon tid eller energi att lägga på huset.
Om vi tittar på vilka dom andra var som sålde sina delar kanske det blir mer klart varför huset aldrig blev mer än ett problem som " någon skulle fixa" men aldrig gjorde.

Är det känt vart dom bor?
https://imgur.com/a/hrqMSXX
2021-04-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att fastigheten fick förfalla till det skicket det är nu är kanske inte så konstigt.
När Esb blev ensam ägare kanske för att han hade det största intresset eller bodde helt enkelt närmst.men egentligen hade inge någon tid eller energi att lägga på huset.
Om vi tittar på vilka dom andra var som sålde sina delar kanske det blir mer klart varför huset aldrig blev mer än ett problem som " någon skulle fixa" men aldrig gjorde.

Är det känt vart dom bor?
https://imgur.com/a/hrqMSXX
Det var väl egentligen Esbjörn och hans två bröder som hade koppling till fastigheten. Esbjörn var den enda av syskonen i livet när arvet skulle fördelas. Det är lite tramsigt att prata om en släktgård när ingen i släkten har något som helst intresse att varken nyttja eller underhålla fastigheten.

Allt prat om att behålla fastigheten i släkten faller liksom när övriga delägare överlåter den till en i släkten som saknar egna bröstarvingar. Samtidigt var det väl ingen som tryckte på för att sälja då, utan man tyckte kanske att Esbjörn var den som hade något litet intresse.

Men det intresset räckte bara till att fylla fastigheten med skrot och bråte. Där verkar finnas det mesta utom hammare och såg.
2021-04-11, 08:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var väl egentligen Esbjörn och hans två bröder som hade koppling till fastigheten. Esbjörn var den enda av syskonen i livet när arvet skulle fördelas. Det är lite tramsigt att prata om en släktgård när ingen i släkten har något som helst intresse att varken nyttja eller underhålla fastigheten.

Allt prat om att behålla fastigheten i släkten faller liksom när övriga delägare överlåter den till en i släkten som saknar egna bröstarvingar. Samtidigt var det väl ingen som tryckte på för att sälja då, utan man tyckte kanske att Esbjörn var den som hade något litet intresse.

Men det intresset räckte bara till att fylla fastigheten med skrot och bråte. Där verkar finnas det mesta utom hammare och såg.
Nä någon släktgård har det ju inte varit då det endast varit i derasägor i ca 65 år samt Esb fötsta steg där var som 15 åring.
Jag funderar på vart resten av släkten eller arvingarna bodde då ingen verkar ha brytt sig
2021-04-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej alla som bjuder på ett hus har inte ett sjukligt begär. Men bara att bjuda på ett hus utan till salu skylt är ju lite suspekt.

Att hon pratar fikar, presenterar för mamma och barnen är ju oxå lite sjukligt faktiskt. Lite som att invagga honom i tron att han är en del av familjen. Lite som att försöka påverka honom att sälja kan man säga. Det är lite sjukligt faktiskt.

Esbjörn har velat betala tillbaka handpenningen men inte kunnat. Anledningen till att han inte kunnat är att Ebba inte låtet honom. Anledningen till all hon inte låtet honom är att det skulle försämra hennes chanser i tvisten.
Hon följer kontraktet!
2021-04-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condyloma
Snarare tvärt om eftersom mammanskrev in sin dotter på Livets Ord.s skola i Uppsala . Troligtvis har Ebbas tvivelaktiga och självupptagna moral grundlagts åren hos den tungomålstalade sekten.
condylom spritt sig till din hjärna?
2021-04-11, 08:29
Medlem
Citat:
Om han sålt till dom menade jag förstås. Det fattade nog alla utom du. Det är inte jag som verkar korkad i den här, det är faktiskt du.
Som sagt jag vet det. Men vad jag vet har ju ingen betydelse, för jag känner inte Esbjörn. Så vad som är intressant är ju vad han vet.
vad Margareta vill med huset är ju irrelevant. Hon har ju inte lyckats få det på de 10 år Esbjörn bott på pensionatet.
Vad Esbjörn vill lägga på renovering är ju inte heller relevant. Vill ha ha det bösigt ut runt hans hus är det ju hans ensak.
Fast vem fan har med att göra hur han har det vid hans hus?

Hon hjälpte sin vän, det är ju inget konstigt med det.
Det får inte se ut hur som helst på tomten, det vet du
2021-04-11, 08:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det får inte se ut hur som helst på tomten, det vet du
Nästan, det är jävligt svårt att få någon att städa upp på sin tomt med tvång iallafall.
Och som det såg ut på Esbjörns tomt får det se ut.
2021-04-11, 08:44
Medlem
Citat:
Nej alla som bjuder på ett hus har inte ett sjukligt begär. Men bara att bjuda på ett hus utan till salu skylt är ju lite suspekt.

Att hon pratar fikar, presenterar för mamma och barnen är ju oxå lite sjukligt faktiskt. Lite som att invagga honom i tron att han är en del av familjen. Lite som att försöka påverka honom att sälja kan man säga. Det är lite sjukligt faktiskt.

Esbjörn har velat betala tillbaka handpenningen men inte kunnat. Anledningen till att han inte kunnat är att Ebba inte låtet honom. Anledningen till all hon inte låtet honom är att det skulle försämra hennes chanser i tvisten.

Ett av mina hus har jag köpt utan att det var ute på annons. (jag är suspekt? )
Att prata och fika och presentera för de som är närvarande är enbart socialt.

Esb har inte gjort en ansats till att betala tillbaka, det är hans pensionatsklan som försökt göra detta, inte Esb. Banken godtar inte att andra försöker flytta pengar från annans konto.

Om jag skulle få pengar insatta på mitt konto som jag inte vill ha så kontaktar jag banken och dom reverserar beloppet eller sätter det nån annanstans.
Om person i min omgivning går in på min bank och ber dom flytta pengar bort från mitt konto,,stopp stopp STOPP!
Esb gick inte til möte där han skulle möta Ebba och kunde backa köpet, han hade med sig någon som inte presenterade sig och denne ville troligen stoppa försäljningen och Esb drog som en avlöning när han hade chansen at både häva försäljningen samt betala tillbaka.
Anledningen var att han inte alls vill häva försäljningen eller har han redan satt sprätt på handpenningen?
Han hade chansen att gå in på mötet och gråta en skvätt men han gick därifrån i oförättat ärende.
2021-04-11, 08:44
Medlem
Citat:
Nästan, det är jävligt svårt att få någon att städa upp på sin tomt med tvång iallafall.
Och som det såg ut på Esbjörns tomt får det se ut.
Du får väl inte fylla tomten med skrotbilar tunnor etc det trodde jag verkligen DU visste!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in