2021-04-07, 22:57
Medlem
smoerreboms avatar
Kollade på delar av en intervju med John borshoff. Dock en månad gammal innan bolagen började speka i råvaran själva
Han verkar betydligt mer återhållsam i sina förväntningar på att spoten ska sticka nu i år än andra. Han verkar ha snackat mkt med utilities och verkar grunda sin uppfattning på intryck av deras beteende. De verkar inte ha skitbrådis helt enkelt och bryr sig inte så länge priset ligger runt 30-40
https://m.youtube.com/watch?v=0m-9DVBSLTk&t=932s
Citera
2021-04-10, 13:40
Medlem
.
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-04-10 kl. 13:44.
Citera
2021-04-10, 14:34
Medlem
smoerreboms avatar
Det verkar som att den stora grejen denna helg är att Cameco ska starta upp Cigar Lake igen och att detta är oerhört spännande mot bakgrund av ett gammalt uttalande av vår vän Rick Rule och mot bakgrund av vad Cameco har sagt tidigare beträffande återstarten.

Om jag fattar rätt så uppfattas detta som nåt slags desperation eller uttryck för att Cameco bedömer att det inte finns förutsättningar för att köpa upp sina aviserade ca 10 miljoner pounds för kontraktsuppfyllelser utan att det blir väldigt dyrt. Quakes sprider rykten om att det behövdes sjutton transaktioner för at få ihop till de 2.5 m/lbs som de tjackade.

Om man använder metaforen som använts en del på twitter, dvs att spotmarknaden befinner sig i nån slags mexikansk standoff så kanske man kan se det som att de här spekulationsköpen kan jämställas med att det har anslutit sig en jävla massa folk till gruppen som nu står och siktar på varann.
Senast redigerad av smoerrebom 2021-04-10 kl. 14:41.
Citera
2021-04-10, 15:58
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det verkar som att den stora grejen denna helg är att Cameco ska starta upp Cigar Lake igen och att detta är oerhört spännande mot bakgrund av ett gammalt uttalande av vår vän Rick Rule och mot bakgrund av vad Cameco har sagt tidigare beträffande återstarten.

Om jag fattar rätt så uppfattas detta som nåt slags desperation eller uttryck för att Cameco bedömer att det inte finns förutsättningar för att köpa upp sina aviserade ca 10 miljoner pounds för kontraktsuppfyllelser utan att det blir väldigt dyrt. Quakes sprider rykten om att det behövdes sjutton transaktioner för at få ihop till de 2.5 m/lbs som de tjackade.

Om man använder metaforen som använts en del på twitter, dvs att spotmarknaden befinner sig i nån slags mexikansk standoff så kanske man kan se det som att de här spekulationsköpen kan jämställas med att det har anslutit sig en jävla massa folk till gruppen som nu står och siktar på varann.
Jag minns att Rick Rule sa exakt det, när Cameco drar igång Cigar lake eller kazakerna restartar stängd produktion vet du att det är dags.

Och Uranusgänget står mitt i standoffen med varsin knallpulverpistol. To glory!

Jag står fast vid min teori att det var kineserna som dammsög marknaden tidigt förra året när spoten rörde sig, som de gjorde med precis alla metaller vi den tiden. Och precis som med kopparn står vi med brallorna nere.

Det bra i situationen är att vi verkar ha rollen som de grisälskande banjoentusiasterna för att använda en härligt vidrig metafor.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-10 kl. 16:41.
Citera
2021-04-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1084 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 4578

20210403

Ägare av Denison på Avanza 1135 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 4841

20210410

Denison representerar ju såklart ett allmänt uranintresse här och inte aktien i sig.

Men helt sjukt att antalet aktieägare på Avanza ökar med 5% i veckan hittills, och på Reddit verkar de öka 6% i vecka så ganska lika.

Ser bra ut alla uran-hen där ute!
Citera
2021-04-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag minns att Rick Rule sa exakt det, när Cameco drar igång Cigar lake eller kazakerna restartar stängd produktion vet du att det är dags.

Kul att Cameco säger att dom öppnar för att Covid har lugnat ned sig, fast samtidigt så registrerades igår dom högsta sjuktalen på tre månader. Så då vet vi med säkerhet att dom öppnar för att dom får inte tag på nog med uran på spotmarknaden för att fylla sina ordrar, dom har inget annat val än att öppna.

Spotmarknaden med billigt uran är borta.
Citera
2021-04-10, 21:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Kul att Cameco säger att dom öppnar för att Covid har lugnat ned sig, fast samtidigt så registrerades igår dom högsta sjuktalen på tre månader. Så då vet vi med säkerhet att dom öppnar för att dom får inte tag på nog med uran på spotmarknaden för att fylla sina ordrar, dom har inget annat val än att öppna.

Spotmarknaden med billigt uran är borta.
Yes, Måndag blir spännande. För att citera John Quakes på Twitter:
Citat:
Every drum of #uranium produced for Cameco at Cigar mine already has a "SOLD" sign on it. It's like an overheated condo market... Cameco is resuming construction of a large block of condos that were already sold years ago. Does nothing to restore supply to meet new market demand.
Skönt att den andra tråden absorberade alla klappträn och vi får har vår lilla klubb intakt.
Jag tror att det var det faktum att han erkände att han låg plus som triggade den hemska avundsjukan.
Vi ligger plusminus noll allihop i tråden bara så att alla vet.

Din officiella statistik kan nog komma att få sig en rejäl skjuts framöver.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-10 kl. 21:59.
Citera
2021-04-10, 22:41
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:

Skönt att den andra tråden absorberade alla klappträn och vi får har vår lilla klubb intakt.
Jag tror att det var det faktum att han erkände att han låg plus som triggade den hemska avundsjukan.

Fick jag alla klappträn i min tråd?

Uppskattar den här tråden men tyckte att det behövdes en mer crowd pleasing tråd också som inte hade "anus" i titeln.

Tänker att man når fler på det viset
Citera
2021-04-10, 22:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Fick jag alla klappträn i min tråd?

Uppskattar den här tråden men tyckte att det behövdes en mer crowd pleasing tråd också som inte hade "anus" i titeln.

Tänker att man når fler på det viset
Ja, tyvärr verkar det som du fick det. Det blir så när man säger att man har tjänat på något, för det är ju helt omöjligt eftersom de inte har gjort det.

I mina ögon är du en legend med rejält tålamod som nu belönas. Jag känner mig som en snorvalp i jämförelse.

Båda trådar behövs, den här är mer som ett avslappnat dårhus där vi kan drömma oss bort på blodröda dagar.
Citera
2021-04-10, 23:07
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ja, tyvärr verkar det som du fick det. Det blir så när man säger att man har tjänat på något, för det är ju helt omöjligt eftersom de inte har gjort det.

I mina ögon är du en legend med rejält tålamod som nu belönas. Jag känner mig som en snorvalp i jämförelse.

Båda trådar behövs, den här är mer som ett avslappnat dårhus där vi kan drömma oss bort på blodröda dagar.

LOL! Ingen legend här. Hade noll investeringserfarenhet när jag köpte uran. Men blev mer och mer såld desto mer jag läste om det.

Ganska snart efter att jag köpte in mig så steg portföljen med 80 procent inom loppet av någon månad. Det var dagliga gains på 5 - 15 procent. Längtade tills marknaden skulle öppna varje dag. Då fick man ju blodad tand.

Sedan vände det ner och har sedan dess varit ett blodbad. Om jag inte hade haft den där initiala uppgången vettefan om jag hade haft övertygelsen att hålla mig kvar.

Men sedan dess har de positiva nyheterna kommit en efter en. Covid har ju varit fantastiskt för uran till exempel.

Var dock beredda på att uran är sjukt volatilt. Har hänt många gånger att jag backat över 10 procent på portföljen på en enda dag.

Men det kommer att löna sig på sikt. Det är jag mer övertygad om än någonsin. Diamanthänder!

Priset har knappt börjat röra sig!
Senast redigerad av UraniumMan 2021-04-10 kl. 23:10.
Citera
2021-04-11, 02:12
Medlem
Citat:

Väldigt skönt! Men plusminus noll?? Jag ligger back!! Detta är givetvis mitt eget fel då ni alla upprepade gånger uppmanar till handlande på röda dagar medan min hjärna ska handla så fort den någorlunda hade förstått tesen! Och förövrigt ber jag om ursäkt för att jag inte egentligen bidrar till tråden, men vill bara att ni ska veta att det finns uranbröder där ute som är oerhört tacksam för ert slit, oavsett om det blir valhalla eller en kopp i handen utanför snabbköpet här utanför!
Citera
2021-04-11, 08:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Väldigt skönt! Men plusminus noll?? Jag ligger back!! Detta är givetvis mitt eget fel då ni alla upprepade gånger uppmanar till handlande på röda dagar medan min hjärna ska handla så fort den någorlunda hade förstått tesen! Och förövrigt ber jag om ursäkt för att jag inte egentligen bidrar till tråden, men vill bara att ni ska veta att det finns uranbröder där ute som är oerhört tacksam för ert slit, oavsett om det blir valhalla eller en kopp i handen utanför snabbköpet här utanför!
Du ska nog inte behöva ha det rött länge till min vän. Att Cameco drar igång Cigar Lake igen trots att det tydligen är rejäla problem med Corona i området. De behöver det där uranet.

Jag läst något roligt som säkert är sant:
Gruvarbetarna löper stor risk att drabbas av en covidepidemi.
Inte på grund av sitt arbete i de trånga gångarna under mark utan av sina aktiviteter på fritiden som involverar andra trånga ingångar på det lokala house of the rising sun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in