2021-04-10, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur kriminalvårdens papper: "Davidsson uttrycker inga relevanta fysiska bekymmer. " Undrar var diskbråcket tog vägen som det ojas över i fupen från hans sida.
"Davidsson upplever att den psykiska hälsan är god"

Det är den säkert, men inte för andra.
Du är en bra pappa, sa mamma överseende til Strössel-Gestapo.
Citera
2021-04-10, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nånting ur minnet: Det framkom väl i FUP att ett par av SD's byxor var borta. De återfanns aldrig. Tror tom att det var trekvartsbyxor. Nån annan kanske minns bättre/mer gällande detta.

Trekvartsbyxa Jeans blå fabrikat: grant
Folketorp 436 överlämnade av Stefan Davidsson
Beslagsnr: 20 I 8-5000-BG6 l 252-3
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/G 153
Forums materialnr: 201801008191
Materialhantering: Materialet återgår
Metodik: 852*, 666*

OCH

Trekvartsbyxa med livrem. Hängde på krok i klädgarderob vid
sovrummet, bottenplan

Trekvartsbyxa Jeans blå fabrikat: grant. Folketorp 436
överlämnade av Stefan Davidsson

Och dom hittade inget DNA eller blod förutom Stefans.
Just detta finns i Aktbilaga 160, men det finns på fler ställen i FUP
Citera
2021-04-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Davidsson upplever att den psykiska hälsan är god"

Det är den säkert, men inte för andra.
Du är en bra pappa, sa mamma överseende til Strössel-Gestapo.
Ingen psykopat har väl sjukdomsinsikt? Ingen psykiskt frisk far drämmer knytnäven så hårt i en vägg bredvid dotterns huvud att han spräcker ben i handen.
Citera
2021-04-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ur kriminalvårdens papper: "Davidsson uttrycker inga relevanta fysiska bekymmer. " Undrar var diskbråcket tog vägen som det ojas över i fupen från hans sida.

Bra fråga.
En annan fråga (obs spekulation!) jag skulle vilja ha svar på är om det där med det sönderslagna bordet på Apoteket ... om det nu har hänt...kan det ha varit att han inte fick ut mer Tramadol, att det var för tidigt för nytt uttag och han blev förbannad av den anledningen?

Vore så fallet så klarnar en hel del gällande våldsamheten i mordet lite mer i mina ögon..
Citera
2021-04-10, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
P7 ligger i handlingarna, men saknar kriminalvårdens... skicka gärna så uppdaterar jag övriga dokument

Kolla PM.
Du har fått lite mer än bara det dokumentet.
Jag har skickat RUBBET.
Citera
2021-04-10, 18:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
När jag lyssnar på förhör med HD från TR funderar jag på följande:
Åkl och målsägarbiträdet pressar henne, helt förklarligt.
Försvaret stryker henne medhårs. Varför?
Skulle det inte ha legat i deras/deras klients intresse att sätta press på HD för att på så sätt rikta fokus bort från SD och öppna upp för andra ev GM?
På något sätt känns det som om försvaret utan att de själva märkt det gått i "fällan" och betraktar HD och SD som ett.
Vilket även jag gör, men från andra hållet, så att säga. Jag tror att de agerat tillsammans eller i vart fall i samförstånd.
Eventuellt är det en riktig familjeaffär om Hjälpsamme Jönsson bistått med mobiltransport, till exempel.

Om så är fallet får SD kanske passa sej lite och vakta sin tunga, för jag tror inte att det ligger i SOA:s natur att glömma och förlåta. Ja, ett mångårigt litet misstag är så klart undantaget som bekräftar regeln.

Här berättar SD om när SOA hämtar honom och HD på Arlanda. Man anar att allt inte alltid är frid och fröjd mellan SD och svärfar. Kanske konkurrerar de om att vara herre på täppan och vara den som ostört får hålla låda och bre ut sej? SD kan inte låta bli att skjuta små giftpilar.

AB 147/629
"FL 1: Ni landar ju i Sverige den 18 maj 2018 och Sven-Olof hämtar ju er och ni har .. du har
ju berättat tidigare att ni åker till sommarstugan.
MT: Mm.
FL I: Stämmer?
MT: Ja.
FLI: Vad är klockan ungefär när ni kommer till sommarstugan?
MT: Mitt i natten .. ingen aning.
FL I: Minns du när du landa?
MT: Näe .. det hade jag kunnat räknat ut för ett par timmar drygt och köra ..
FL 1: Men det var natt?
MT: Ja det var, det var sent .. jag tror vi landa nio, tio, elva .. vid elva, tolv ..
FL I: Mm .. och när du kommer till Sverige här vad vet du då om Lenas försvinnande?
MT: Tjå ... vet nog ingenting ..
FLI: Vad är det sist .. vad är det sista du vet då när du kommer tillbaka till Sverige? Vad som
har hänt.
MT: Näe jag vet nog ingenting .. eh jag tror inte jag liksom har snappat upp nånting .. inte
som Jag minns ..
FL I: Vad är det sista du vet då?
MT: Ah det sista jag vet det.handlar ju liksom om mig såklart .. att .. tisdagkvällen så blir jag
utsläppt..eh ... det enda jag skulle kunna veta det är väl att man inte har hittat henne för det
tror jag inte man hade gjort, det gjorde man nog nån dag efter .. tror det var på lördagen.
FL I: Vad sa du nu, nu häng .. hörde jag inte?
MT: Eh .. eh .. jag tror man hitta henne på lördagen så .. om jag har snappat upp nånting så är
det väl att hon inte är hittad men det är inget jag vet.
FLI: Hur fick du veta det då?
MT: Nej jag säger jag vet inte utan jag spekulerar nu ..
FLI: Mm.
MT: Så .. så då är svaret .. det riktiga svaret är jag vet inte.
FLI: Du vet inte ..
MT: Nej jag vet inte vad jag visste.
FL I: På vilket sätt fick du veta att hon var återfunnen då?
MT: Minns inte.
FL I: Du minns inte ..
MT: Nej.
FL I: En sån sak?
MT: Ah .. det.. det kan jag faktiskt hålla med om att det låter lite märkligt, men nej det vet jag
inte.
FL I: Ah .. så jag ber dig nog fundera lite ..
MT: Nej .. borde varit nyheterna .. men .. nej jag vet inte.
FL I: Vilka nyheter?
MT: Ah .. SR eller .. nått sånt.
FL I: När är det då?
MT: Ingen aning men .. jag är rätt säker på att det är på lördagen man hittar henne så det
borde varit på lördagen.
FLI: Ja .. var är du då när du .. när du får veta det här då vart är du då nånstans?
MT: Eh .. jag minns inte men jag är rätt säker på att jag är kvar i sommarstugan i några dagar.
FLI: Så när du får veta den här informationen .. att Lena ... hittar Lenas kropp som du säger
då .. då är du i sommarstugan?
MT: Ah jag minns det inte men det borde jag ha varit.
FL I: Och du vet inte på vilket sätt du får veta det heller? Tänk efter.
MT: Nej ing .. ingen aning.
(tystnad)
FL 1: När du kommer tillbaka till Sverige gör du nånting för att kontrollera vad som har hänt
eller nån information eller nånting sånt där innan du får veta det här att .. det är en kvinna
hittad? Som du säger.
MT: Ah att det var Lena som var hittad det var ganska så tydligt även om det inte var ..
namnet man gick ut med .. men eh .. eh ... näe jag fick nog en full återberättelse av Sven-Olof
som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på
.
FL 1: Och du sä ... är det så? Du säger osäker på men är det så då?
MT: Eh .. vet inte men det .. det är som självklart att han .. han har .. han börja prata när vi kom
till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme
.
FL 1: Mm .. har du sökt nån form av information?
MT: Det vet jag inte .. jag .. nej jag hade ju ingen möjlighet och koppla upp mig i alla fall..
eh ...
FL 1: Hade du inte möjlighet och koppla upp säger du?
MT: Näe .. ja om jag då inte i och för sig hade fått hans eh ... kontantkort ja då .. är det möjligt.
FLI: Var det så eller var det inte så?
MT: Nej det vet jag inte, jag vet att jag fick ett kontantkort ...
FL I: Jag tänkte på du minns väl vad du gör i varje fall, det var det.
MT: Eh jag har varit vaken .. först har jag suttit då inlåst som en mordmisstänkt..näe
eh .. människorovsmisstänkt var jag då .. och sen fick jag vara vaken i princip fyra dygn .. eh ..
så nej jag vet inte.
FLI: Du vet inte vad du gör? Nej ..
MT: Näe jag vet att jag åker med Sven-Olof .
FLI: Mm.
MT: Jag vet inte ens om jag .. jag kanske har sovit hela vägen ..
FL 1: Ingen som du kontaktar? för och fråga hur går det, vad har hänt?
MT: Näe .. näe .. frågan om hur det går det behövs inte när jag har Sven-Olof med .. eh .. så
det.. det behöver jag inte
."

(Sen är ju hela stycket ett virrvarr av bisarra och motstridiga uppgifter, men det är en annan historia.)
Citera
2021-04-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fetade: Ja, det är det den är till för = att grunda för en RPU om det anses behövas.
För att fortsätta det du skriver så står det klart och tydligt i P7:an, för info till @Litenensam:

Skäl för rättspsykiatrisk undersökning för ställningstagande till frågan för fängelseförbud FÖRELIGGER INTE.

Skäl för rättspsykiatrisk undersökning för ställningstagande till frågan för rättspsykiatrisk vård enl 31 kap 3 § BrB FÖRELIGGER INTE.

Det innebär så vitt jag kan utläsa att någon RPU överhuvudtaget inte kommer begäras.

Lite statistik (fritt ur minnet): Det görs ca 1500 P7r om året. Ca 500 av dessa leder till en RPU. Knappt hälften av dessa 500 döms till rättspsykiatrisk vård. SD kommer INTE tillhöra dessa.
Citera
2021-04-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Kolla PM.
Du har fått lite mer än bara det dokumentet.
Jag har skickat RUBBET.

TACK!! Nu fick jag lite att göra. Ska stämma av mot vad jag har och kompletterar sedan på gofile
Citera
2021-04-10, 18:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Är det någon som har klarhet i hur i hela friden HD avskrevs?
Det fanns nog inte minsta lilla bevis eller indicium mot henne.
Det säger förstås inte att hon är oskyldig men om åklagaren inte har någon tråd att nysta i är det svårt att fortsätta.
Citera
2021-04-10, 18:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ingen psykopat har väl sjukdomsinsikt? Ingen psykiskt frisk far drämmer knytnäven så hårt i en vägg bredvid dotterns huvud att han spräcker ben i handen.
... Sätter inte fjärrdiagnoser, men psykopat klassas som psykiskt frisk relaterat till aktuell dialog om fängelseförbud eller inte.
Senast redigerad av develi 2021-04-10 kl. 19:09.
Citera
2021-04-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Sätter inte fjärrdiagnoser, mem psykopat klassas som psykiskt frisk relaterat till aktuell dialog om fängelseförbud eller inte.
Mmmm... jag vet ju det. Men man kan tycka att en psykopat borde veta om han lider av störningen eller ej. Men du har rätt, det är inte någon psykisk sjukdom på något sätt.
Citera
2021-04-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De får ut och gnälla lite i pressen som jag gör så får de kanske gehör för sin sak.

Inte konstigt att PW tog lite ledigt för att åka båt ett tag och att TM överdoserar oxytocin på sin fritid.

Min uppfattning är att sitter väldigt långt inne innan en polis skulle gå ut i media med nån form av intern kritik. Det händer bara i Tunna blå linjen.

"...mina jävla kollegor! Men säg för fan inte att du hörde det från mig!" var slutklämmen på vad en polis (ej Örebro, orelaterat detta fall) sa till mig angående slarv.

Gällande just Örebropolisen, vid tiden för utredningen i LWs fall så blev jag kontaktad av en vän vars tonårsson blivit intrasslad i en förväxling av person.

Örebropolisen hade tagit upp en anmälan där någon hade blandat ihop honom med någon annan. Polisen hade inte kollat upp saker ordentligt vilket fick konsekvenser.

Utan att gå in mer på det så var det en rätt anmärkningsvärd historia. Så pass att jag tog mig tid att hjälpa till att kontakta polisen. (Den pojken fick sen en fin personlig ursäkt med handskakning av polisen).

Det i sig säger kanske inget om fallet LW.
Slarv, bad apples och mänskliga faktorn kan ju hända.

Men jag vill ändå nämna det iom att det kan ju vara en del i ett mönster av hur det fungerade inom Örebropolisen vid tiden. Slarvet alltså. Oavsett orsak.
Eller så är det bara slumpen.

Jag hoppas på halmstrån nu i hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in