2021-04-09, 13:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu var min poäng att Gudmundson inte är den typ av orädd och ifrågasättande journalist som en svensk motsvarighet till CounterPunch skulle behöva, utan snarare typexemplet på en konventionell svensk ledarskribent.

Angående rasism och hets så har jag redan gett exempel ovan: Fria Tiders artiklar om afrikaners IQ där de citerar Richard Lynns pseudovetenskapliga dynga.

Är det den här artikeln, som du åsyftar?

https://www.friatider.se/folkslaget-som-far-somalier-att-framsta-som-genier-nu-flygs-de-till-sverige

Citat:
Har du för övrigt någon länk så att man kan se vad det lösryckta citatet av Bengt Ohlson egentligen handlade om?

Jag har citerat lite mer här:

(FB) Bengt Ohlsson DN avslöjar DEN SMALA åsiktskorridoren i tidningsvärlden
Citera
2021-04-09, 13:20
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I ett rättssamhälle hade du givetvis dömts för medhjälp till terrorism om du betalt pengar till en sån här AFA-vurmande* extremist. Nu lever vi inte i ett sådant samhälle, men vi kan väl vara överens om att det är extremt moraliskt förkastligt?

*
https://twitter.com/andyrNYT/status/1270394607109574656
Nu halkade du väl ändå lite snett när det kommer till språkförståelse? Han är inte pro-AFA.

”Fascists through history have invented or exaggerated threats to justify brutalizing their people. Communists. Jews. Black power groups. Now Antifa. This is very dangerous. It’s about turning us against each other merely to increase their power.

Han är anti det som dagens hatande sossar, och då även AFA, står för. Han ser hur detta så sakteliga bryter sönder vårt samhälle.
Citera
2021-04-09, 13:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Nu halkade du väl ändå lite snett när det kommer till språkförståelse? Han är inte pro-AFA.

”Fascists through history have invented or exaggerated threats to justify brutalizing their people. Communists. Jews. Black power groups. Now Antifa. This is very dangerous. It’s about turning us against each other merely to increase their power.

Han är anti det som dagens hatande sossar, och då även AFA, står för. Han ser hur detta så sakteliga bryter sönder vårt samhälle.
Han menar att fascister alltid har överdrivit hotet från grupperna han nämner för att öka sin makt. Nu överdriver de hotet från antifa, menar han (och länkar till en artikel där "fascisten" Trump pekar ut nån gubbe som antifa). Tweeten skrev förra sommaren mitt under pågående afa/blm-terrorvåg i USA.

Jag tror inte att du missförstår det här egentligen, utan vill (precis som din kultfrände "Nannegijala" tidigare) bara att det ska finnas en "förvirrande" röst i tråden som gör att mina självklara sanningar inte ska uppfattas som självklara sanningar av läsaren som kanske bara skummar inlägg. Det ska se ut som det "pågår en debatt" om definitionerna här.
Senast redigerad av baggebo1 2021-04-09 kl. 14:03.
Citera
2021-04-09, 13:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är det den här artikeln, som du åsyftar?

https://www.friatider.se/folkslaget-som-far-somalier-att-framsta-som-genier-nu-flygs-de-till-sverige

En av flera artiklar i Fria Tider med rasistiskt innehåll, ja.

Citat:
Jag har citerat lite mer här:

(FB) Bengt Ohlsson DN avslöjar DEN SMALA åsiktskorridoren i tidningsvärlden

OK. Det handlar alltså om den numera låsta intervjun i Journalisten där Bengt Ohlson kommenterar sin numera också låsta artikel om åsiktskorridoren i DN:

https://www.journalisten.se/nyheter/pa-manga-satt-funkar-det-som-viskleken-man-lekte-nar-man-var-ett-barn

Jag hann inte läsa någon av artiklarna innan de låstes, men om jag förstår rätt var han orolig över att bli "brunsmetad" av att skriva i samma tidning (Bulletin) där Per Gudmundson relativiserade Richard Jomshofs islamofoba uttalanden:

https://bulletin.nu/efterlyses-ett-vuxet-samtal-om-islam

Kritiken mot Gudmundson gällde alltså detta, inte hans citerande av de iofs tveksamma siffrorna från Pew. Jag har för övrigt skrivit mer om problemet med Pews undersökning här:

(FB) Idéhistoriskt botemedel mot islamofobi
Citera
2021-04-09, 14:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
En av flera artiklar i Fria Tider med rasistiskt innehåll, ja.

Om jag förstår dig rätt, så anser du, att det är rasistiskt att uppmärksamma skillnader i IQ mellan olika folkgrupper? Det är "hatfakta", förmodar jag?

Citat:
OK. Det handlar alltså om den numera låsta intervjun i Journalisten där Bengt Ohlson kommenterar sin numera också låsta artikel om åsiktskorridoren i DN:

https://www.journalisten.se/nyheter/pa-manga-satt-funkar-det-som-viskleken-man-lekte-nar-man-var-ett-barn

Jag hann inte läsa någon av artiklarna innan de låstes, men om jag förstår rätt var han orolig över att bli "brunsmetad" av att skriva i samma tidning (Bulletin) där Per Gudmundson relativiserade Richard Jomshofs islamofoba uttalanden:

https://bulletin.nu/efterlyses-ett-vuxet-samtal-om-islam

Kritiken mot Gudmundson gällde alltså detta, inte hans citerande av de iofs tveksamma siffrorna från Pew.

Då Ohlson kallar Gudmundsons ledare för en "islamtext" så utgår jag från, att det är det som skrivs om islam, som Ohlson finner klandervärt. Du väljer en annan tolkning.
Citera
2021-04-09, 14:25
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han menar att fascister alltid har överdrivit hotet från grupperna han nämner för att öka sin makt. Nu överdriver de hotet från antifa, menar han (och länkar till en artikel där "fascisten" Trump pekar ut nån gubbe som antifa). Tweeten skrev förra sommaren mitt under pågående afa/blm-terrorvåg i USA.

Jag tror inte att du missförstår det här egentligen, utan vill (precis som din kultfrände "Nannegijala" tidigare) bara att det ska finnas en "förvirrande" röst i tråden som gör att mina självklara sanningar inte ska uppfattas som självklara sanningar av läsaren som kanske bara skummar inlägg. Det ska se ut som det "pågår en debatt" om definitionerna här.
Förlåt mig, men du är störd. Du ser troll där inga troll finns. ”Självklara sanningar”. Suck.

Jag undrar på vilket sätt Rosenthal är en ”AFA-vurmande* extremist”? Dina ord.

Upplys oss.
Citera
2021-04-09, 14:27
Medlem
dialektikers avatar
Läser DN rubriken idag om amerikanen som ska leda Bulletinen: "Jag har hanterat chefer förr"

Nu du Tino!
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-09 kl. 14:32.
Citera
2021-04-09, 14:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Om jag förstår dig rätt, så anser du, att det är rasistiskt att uppmärksamma skillnader i IQ mellan olika folkgrupper? Det är "hatfakta", förmodar jag?

Lynns teorier är sedan länge bemötta och vederlagda av seriösa forskare. Då är det rasistiskt att citera dem som någon slags vetenskapliga "fakta".

Jag har för övrigt skrivit mer om Lynns fejkstudie här:

(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita

Han hittar alltså på data i länder där det inte finns data, som i Nordkorea.

Citat:
Då Ohlson kallar Gudmundsons ledare för en "islamtext" så utgår jag från, att det är det som skrivs om islam, som Ohlson finner klandervärt. Du väljer en annan tolkning.

Nu hann jag inte läsa någon av Ohlsons artiklar innan de låstes, men Gudmundsons artikel i Bulletin inleds ju med något slags inlindat försvar av Jomshof (typ: moderaterna har lika fel i sin kritik av Jomshof).
Citera
2021-04-09, 18:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Läser DN rubriken idag om amerikanen som ska leda Bulletinen: "Jag har hanterat chefer förr"

Nu du Tino!

Amerikan? Han har ett judiskt efternamn.
Den här snubben kommer att se till att Bulletin inte skriver eller säger något som inte passar den globalistiska liberala agendan. DN 2.0, helt enkelt.
Citera
2021-04-09, 18:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Amerikan? Han har ett judiskt efternamn.
Den här snubben kommer att se till att Bulletin inte skriver eller säger något som inte passar den globalistiska liberala agendan. DN 2.0, helt enkelt.

Jag har inte följt personerna just nu men https://www.dn.se/kultur/amerikanen-som-ska-leda-bulletin-jag-har-agnat-hela-mitt-arbetsliv-at-att-hantera-chefer/

Citat:
Amerikanen som ska leda Bulletin: Jag har ägnat hela mitt arbetsliv åt att hantera chefer
Citera
2021-04-09, 20:50
Medlem
Rois avatar
Citat:
Jag har för övrigt skrivit mer om Lynns fejkstudie här:

(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita

Han hittar alltså på data i länder där det inte finns data, som i Nordkorea.
Lynn är imperfekt men skillnaden mellan afrikaner och svenskar är betydligt mer signifikant än mellan svenskar och italienare. Du gräver ner dig i petitesser för att kunna avfärda obehagliga fakta.
Citera
2021-04-10, 16:56
Medlem
moralhoras avatar
Nu kan det bli åka av: https://bulletin.nu/enligt-radikalfeminismen-maste-goran-lambertz-offras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in