2021-04-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Norge höll ut längre än en vecka!
Ok, 10 dar då, men Norge har hemsk terräng för invasionstyrkor, så jag antar att det var mest den formella kapitulationen som dröjde, fickor av försvar höll ut ett tag, Oslo, Bergen mm föll nog på nån timme😀
Säger jag utan att kolla upp det naturligtvis😄
Citera
2021-04-10, 16:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jroeunbglDun
Och när menar du att det har praktiserats under de senaste 200 åren? Jag kan flyga - jag vill bara inte göra det pga sociala orsaker.

Under Balkankriget möttes svenska soldater med stor respekt för deras mod av andra deltagande styrkor. Tex https://militarhistoria.se/1900-tal/ulf-henricsson-och-ba01-i-bosnien

Har garanterat varit så både före och efter. Svenska politiker med deras politik är inte samma sak som svenska soldater. Herregud, Sverige har haft två vapenvägrare som försvarsministrar under 2000-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Gubben Bildt sitter hemma och groggar och dricker italienska viner, det märks.

Löjligt uttalande också. Pinsamt. Hade tyskarna rullat in i Sverige samtidigt som i Norge hade Sveriges försvar brakat ihop. Frånsett att vi har större territorium och landet var svårare att ockupera än Danmark.

"Kalle" Bildt har en aura av att vara ärlig och tydlig men han tycker egentligen ingenting, bara suga den globala maktens kuk. Helt passé.

Det fanns en tid när jag beundrade både Bildt och Reinfeldt. För det skäms jag, men jag visste inte bättre. Jag blev lurad.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, ytterst få svenskar var på tyskarnas sida. Särskilt efter april 1940.

Vi byggde bergrum EFTER andra världskriget, av samma anledning som alla andra byggde bergrum. D.v.s. för att skydda civila, fasta staber m.m.

Men om svenskarna var fega för att vi byggde skyddsrum efter kriget, så skulle vi tveklöst ha krossat tyskarna och marscherat in på Under den Linden under vår segermarsch i Berlin, för tyskarna (som enligt din logik var skitfega) byggde de där skyddsrummen redan under kriget.

Samtidigt så kunde Tyskland inte invadera Sverige samtidigt som Norge och Danmark, eftersom man inte hade en enda armédivision, inte ett enda fartyg och inte ett enda flygplan av avdela för den uppgiften.

Ett angrepp på Sverige hade knappast varit möjlig förrän efter snösmältningen 1941, d.v.s. man skulle i.s.f. ha fått skjuta på operation Barbarossa.

Tyskland hade också vapen från 1800-talet och kunde i april 1940 avdela exakt ingenting av någonting mot Sverige.

Japp. Vi är konformistiska. Som japanerna ungefär, och vi vet ju alla hur fega de var...

Skitsnack. Lögner för att det ska se bättre ut för PK. Hjärntvättade miffo.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bildt... Ständigt dessa taktlösa svenska politiker.

Det roliga är att folk sedan undrar varför norrmännen är lite halvavigt inställda till oss. Det tro fan det när våra folkvalda beter sig på det här sättet.

Som vanligt får jag nu spendera en kommande vecka med att försöka förklara varför Bildt beter sig som en rövhatt i media för mina norska kollegor och kamrater. Det börjar bli rätt tröttsamt då det inte är första gången.

Du behöver inte be om ursäkt för någonting. Bildt är en landsförrädare, ungefär som Quisling. Det begriper säkert norrbaggarna. Ska du börja förklara eller försvara dig så tar du ju Bildts parti. Det skulle jag aldrig göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur brukar du förklara att Sverige skickade tillbaka den norske kungen när han flydde till Sverige undan tyskarna?

Går det att förklara?

Det pågick garanterat saker i kulisserna som inte kommit fram. Men man kan ju fundera över varför kungen flydde och lät folket stanna kvar? Som vitt jag vet pågick ingen utrotning av norska folket även om naturligtvis norrmän i motståndsrörelsen dog. Det var ju en norsk kvinna som var tonåring i Oslo under ockupationen som sa att man var tryggare i Oslo då än idag. AH beundrade skandinaver och britter. Han ville inte ha krig med någon av dem. Att Danmark och Norge ockuperades handlade om att förhindra de allierade att göra detsamma, för de planerna fanns, inte att döda danskar och norrmän.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Akkurat det tror jeg kommer langt bak alt det andre some Sverige gjorde under krigsårene for å si det pent.

Tyske tropper og forsyninger kunne reise risikofritt gjennom Sverige til Norge under store deler av Andre verdenskrig. Dermed slapp tyskerne den risikofylte sjøveien til Norge.

Mens svenskene sa nei til å ta imot Kong Haakon i aprildagene 1940, reiste svenske offiserer til Tyskland for å lære krig. Sviket gjorde at norske Kong Haakon aldri snakket med svenske Kong Gustav igjen. Den norske statsministeren Johan Nygaardsvold skrev i et brev at «Det er ingen, ingen, ingen jeg hater så flammende vilt som Sverige», og i Norge sang man «du gamla, du fria, du svikfulla bror».

Når det gjelder styrkeforholdet mellom Danmark, Norge og Sverige har selvsagt Bildt rett.

Norge hadde om lag 23.000 mann mobilisert i nøytralitetsvernet da den tyske invasjonen kom. 55.000 ble mobilisert i løpet av felttoget i 1940. Likevel var det svenske forsvaret betydeleg sterkere enn det norske og danske – særskilt hæren og flyvåpenet.

Norge holdt ut i 62 dager mot de tyske styrkene, mye lenger enn Danmark, Belgia, Nederland, Luxenbourg, Frankrike og Polen. Norge etablerte tidlig en allianse med England, og det virket som en styrkemultiplikator.

Genom att inte dras in i kriget fann ju tex danska och norska judar en fristad i Sverige. Hur behandlade norrmännen judarna i Norge efter kriget?

Jag har arbetat i Norge. En äldre kvinna kallade mig svenskejävel en gång. I övrigt bemöttes jag med vänlighet och respekt av alla norrmän jag träffade. Jag skulle till och med vilja säga att norrmännen behandlade mig som svenskar behandlar amerikanare, dvs med illa dold beundran.
Citera
2021-04-10, 16:43
Medlem
humdis avatar
Han har inte fel i sak men vet inte riktigt vad han ville uppnå med den kommentaren på det datumet.
Citera
2021-04-10, 16:44
Medlem
longbow4ys avatar
Att norrmännen är de som skriker högst är märkligt då Quisling var norrman och gav upphov till det internationellt mest kända norska begreppet; Quisling.

Eller också är det förklaringen till varför de skriker högst. Det svider att vara sig självt skyldig.

1940 var endast 35 år efter unionsupplösningen 1905. Det verkade som de 1940 inte förstod konsekvenserna av att upplösa unionen.
Citera
2021-04-10, 16:45
Medlem
mjohan84s avatar
Har också läst att försvaret var mycket väl rustat på den tiden och att de hade gett tyskarna en omgång om de försökt
Citera
2021-04-10, 16:47
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå tusen år?
Från hundrafemtio år sedan och fram till nu.
Det är den tiden jag beskriver.

Det har alltid varit högern som skurit ner, lagt ner, förstört, osv svenska försvaret.
Det eftersom det har varit Liberaler som haft inflytandet, och de har bara varit intresserade av att det sk näringslivet ska kunna tjäna så mkt pengar som bara möjligt, och att inge en jävla krona ska gå till någon som inte förtjänat det.

De konservativa i högern däremot, det har varit adeln och officerarna.
Och de har alltid Hatat tanken på att "vanliga hjon" ska få en plats i militären.
Särskilt i samband med allmän värnplikt.

Före det så fanns det indelta soldater, och de hade officerarna trots allt viss respekt för.
Men inte iom värnplikten - för då var det "avskummet från Sveriges avkrokar" som kom in till deras fint mässingsglänsande herrklubbsmilitärmakt.
Det hatade officerskåren mer än något annat.

Återigen - det var bara och uteslutande pga Socialdemokraterna som Sverige lyckades bygga upp en av Världens allra mest slagkraftiga och välutbildade försvarsmakt.
Högern gjorde ingenting för att det skulle gå i den riktningen - mer än åt andra riktningen.

När Högern fick tillbaka makten så började de med att lägga ner robotförsvar.
Det allra mest teknikst avancerade vi hade för att skydda våra städer osv, det lade Högern alltså ner direkt de fick makten.

Hur kan du ens blunda för att detta.
Sanningen om Högern och Försvarsmakten är ju att Högern aldrig varit FM vän.
Om Högern alltid haft kvar regeringsmakten så hade Sverige inte haft något försvar.

Det är ju därför som Högern hela tiden kräver Nato-medlemsskap.
Dvs för att de hoppas att Nato ska ta över försvaret av Sverige, så att inga av Moderaternas väljares skattepengar ska behöva gå till bidragstagare som Försvarsmakten.
Som sagt, nu är det vänstern som hatar försvaret och NATO. De vill att Sverige ska snarast möjligt annekteras av Ryssland. Och de är inte solidariska med våra demokrativänner.

Och det är högern som är för ett starkt försvar och ett Natomedlemskap, så att vi slipper krig och Sverige förblir Sverige. Och de vill vara solidariska med våra demokrativänner.

Sen skiter jag fullständigt i vad högern och vänstern har gjort tidigare.
Folk dör, folk byts ut, och folk ändrar åsikt. Det är nutid som gäller.
Så enkelt är det.
Senast redigerad av --Blackbird-- 2021-04-10 kl. 16:51.
Citera
2021-04-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det pågick garanterat saker i kulisserna som inte kommit fram.

Men man kan ju fundera över varför kungen flydde och lät folket stanna kvar?

Som vitt jag vet pågick ingen utrotning av norska folket även om naturligtvis norrmän i motståndsrörelsen dog. Det var ju en norsk kvinna som var tonåring i Oslo under ockupationen som sa att man var tryggare i Oslo då än idag. AH beundrade skandinaver och britter. Han ville inte ha krig med någon av dem. Att Danmark och Norge ockuperades handlade om att förhindra de allierade att göra detsamma, för de planerna fanns, inte att döda danskar och norrmän.

Orsaken till att den norske kungen tvingades att lämna landet har du nedan. Han erkände inte landsförrädaren Qusling.
Norway was invaded by Nazi Germany in April 1940.

Haakon rejected German demands to legitimise the Quisling regime's puppet government, and refused to abdicate after going into exile in Great Britain.

As such, he played a pivotal role in uniting the Norwegian nation in its resistance to the invasion and the subsequent five-year-long occupation during the Second World War. He returned to Norway in June 1945 after the defeat of Germany.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haakon_VII_of_Norway

Att stanna kvar i Norge skulle bara leda till att Quisling och nazisterna grep honom förr eller senare. Kungen hade ingen funktion i den norska motståndsrörelsen på norsk mark men väl som norsk statsöverhuvud i exil.
Citera
2021-04-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Forestillingen om at Sverige var nøytralt under 2. verdenskrig er en myte og ingenting annet.
At norske Kong Haakon 7. fikk et meget anstrengt forhold til svenske kong Gustav V er ikke veldig rart, og det er flere årsaker til det.

Svenske kong Gustav V sendte et budskap til Hitler(Mein Lieber Reichskanzler) høsten 1941, hvor han gratulerte Hitler med framgangen på Østfronten og takket Hitler for at han hadde bestemt seg for å utrydde den bolsjevikiske pesten. Han skrev også til Hitler og ba ham om å holde budskapet hemmelig, ellers kunne det svekke hans konstitusjonelle stilling.

Kanskje en god grunn til en slik oppfordring....

Knut Hamsun besökte Hitler så det fanns många nazister även i Norge.
Förövrigt så stred 8000 danskar på Tysklands sida under kriget vilket inte näms ofta.

Sverges fiende var Sovjet och Sverige hade förlorat Finland till Sovjet.
När Finland blev Svenskt på 1200 talet så var det inget land utan tre stammar och det saknade
skriftspråk, Sverige byggde borgar och den finska och svenska befolkningen försvarade
landet från Kievrus(Ryssland). Riket Sverige tog land av Kievrus(Ryssland) och riket växte.
Finland var östsverige i 650 år.

Det hade varit inbördeskrig i Finland,komunister ville att Finland skulle tillhöra Sovjet och
överbefälshavaren över armen i Finland var den finlandssvenske adelsmannen Gustaf Mannerheim.
Och när Finland blev självständigt var dom första statsministrarna finlandssvenskar.
Finland, Sverige och Tyskland hade ett militärt samarbete redan under inbördeskriget.
Tyskland hade intresse av att inte Sovjet växte.

Norge saknade flygvapen och hade redan förlorat, dom hade kunnat stannat hemma lika gärna.
Men Finland kunde räddas från Sovjet hjälp från Tyskland.

Sovjet var Sveriges,Tysklands och Finlands gemensamma fiende och Finland gynnades av att
Sverige samarbetade med Tyskarna.
Tyskarna fick stålet och kunde strida på Finlands sida utan att bli försenade av ett krig med Sverige.
Det var det bästa sättet att lösa problemet på och det räddade både Finland och Sverige.

Våra grannländer var lätta, det platta Danmark var bara att köra rätt in i och Norge saknade flygvapen.
Sverige var militärt starkare än Norge, Danmark och Finland.
Tyskarna planerade att inta Sverige men det gjordes aldrig, det hade tagit för mycket resurser.
Citera
2021-04-10, 16:51
Medlem
Mistersenaps avatar
Är ytterst tveksam.. Svenskarna var ju rätt sugna på nazisternas idéer och höll på med rasbiologi helt öppet. Vi hade säkert slagit oss ihop med tyskarna om de inte förlorat kriget.
Citera
2021-04-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Har också läst att försvaret var mycket väl rustat på den tiden och att de hade gett tyskarna en omgång om de försökt

Till skillnad från den norska så var stora delar av den svenska armén var fortfarande mobiliserad den 9 april 1940. Med soldater som övat i månader, i kyla och norrbottnisk terräng. Helt odugliga var dom nog inte. Det fanns även tusentals svenskar (soldater och befäl) med färsk stridserfarenhet från Finland.

Materielen var dock fortfarande rätt omodern, det skulle dröja framåt 1942-43 kanske innan det började bli ordning på den biten, och det svenska flygvapnet var ännu ett skämt! Det svagaste flygvapnet i Skandinavien kanske? Näst det danska möjligen då..

MEN det stora problemet för svensk del den 9 april och de närmsta dagarna framåt var att den svenska armén befann sig längs Norrlandskusten under tågtransport, med betydande delar kvar uppe i Norrbotten.

Hade tagit många dagar att skicka alla för att mota en invaderande tysk armé.
Senast redigerad av Macke85 2021-04-10 kl. 16:56.
Citera
2021-04-10, 16:55
Medlem
Gusselbys avatar
Lägger in källorna, Bildts tweets som detta ämne handlar om.

9 april
https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1380432187485478920
Citat:
On April 9 1940 Hitler invaded [Danmarks flagga] and [Norges flagga] . And he was supported by his alliance with Stalin. [Finlands flagga] had already been forced to accept a painful peace after the Winter War. [Sveriges flagga] was completely surrounded and had to bend to survive.

https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1380433272971399170
Citat:
Most dramatic was the battle for Narvik in northern [Norges flagga] . Hitler and Churchill were racing to get control of the port crucial for the shipments of iron ore from the rich mines in [Sveriges flagga].

https://mobile.twitter.com/carlbildt/status/1380469886007316484
Citat:
The defense forces of [Sveriges flagga] in 1940 weren’t stellar, but still stronger than [Norges flagga] and in particular than [Danmarks flagga] . Had Hitler decided to invade [Sveriges flagga] it would have been a fight.
Citera
2021-04-10, 16:57
Medlem
Enligt Wikipedia hade Sveriges försvar "stora materiella brister" 1939. Inga moderna flygplan och bara 10 stridsvagnar.

Sverige vände sig då till axelmakten Italien och köpte bland annat 216 Italienska flygplan och 4 Italienska jagare.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_andra_v%C3%A4rldskriget#Upprustning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in