2021-04-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

Aftonbladet säger något annat än vad du påstod!
Du sa att polisen ville inte ta till sig av vad vittnet sade!
Aftonbladet säger att vittnet kunde inte Svenska eller Engelska, och vittnet via sin bror sade att han inte visste om vapnet var äkta eller inte!
Skjutningen hade påbörjats innan vittnet träffade på polisen!
Citera
2021-04-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Hoppas upplevelsen var värd det!
Det var faktiskt det. Det bästa var när dom fick lägga tillbaka mina tomma mag i väskan...😊
Citera
2021-04-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Nej!
Om en person fejkar putativt nödvärn så lär inte åklagaren gå på det, det blir nog åtal, ytterst så är det domstolen som avgör om rekvisiten är uppfyllda eller inte!
Skönt att du tycker att åklagaren inte köper saker, tur att du kom på i sista meningen att tingsrätten avgör 😜
Citera
2021-04-11, 18:55
Medlem
Ja det var ju en väldigt olycklig utgång för alla inblandade, man kan bara konstatera att det slutade i en otrolig tragedi och alla är förlorare.

Och förstå mig rätt nu: Jag är verkligen ingen poliskramare och det var inget föredömligt agerande på något sätt och det blev helt fel denna gång men allvarligt, vad ska poliskåren göra? Man förstår verkligen att allt färre söker sig till polisyrket idag så som polisen alltid får skulden vad som än görs. Om vi vänder på händelseförloppet: Låt säga att det hade varit ett vanligt vapen och polisen upptäckt att Eric hade DS och därmed låtit bli att skjuta, hade ni som gapar om avrättning, mördare osv klagat då också? Då hade ju polisen istället fått skit för att dom INTE hade ingripit.

Ja utgången blev extremt olycklig denna gång men det finns alltid 2 sidor av myntet .
Citera
2021-04-12, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja det var ju en väldigt olycklig utgång för alla inblandade, man kan bara konstatera att det slutade i en otrolig tragedi och alla är förlorare.

Och förstå mig rätt nu: Jag är verkligen ingen poliskramare och det var inget föredömligt agerande på något sätt och det blev helt fel denna gång men allvarligt, vad ska poliskåren göra? Man förstår verkligen att allt färre söker sig till polisyrket idag så som polisen alltid får skulden vad som än görs. Om vi vänder på händelseförloppet: Låt säga att det hade varit ett vanligt vapen och polisen upptäckt att Eric hade DS och därmed låtit bli att skjuta, hade ni som gapar om avrättning, mördare osv klagat då också? Då hade ju polisen istället fått skit för att dom INTE hade ingripit.

Ja utgången blev extremt olycklig denna gång men det finns alltid 2 sidor av myntet .
Nu är det så att sannolikheten att nån med ett vapen börjar skjuta mot polisen vid konfrontation är rätt liten. Att nån med Downs syndrom, beväpnad, börjar skjuta mot polis, den chansen är ungefär lika med noll. Så där tror jag inte konstaplarna fått så mycket "skit". Sannolikheten att Eric, beväpnad, träffat bättre än vad dessa gör om han bestämmer sig för att börja skjuta? Den är faktiskt ganska hög
Citera
2021-04-13, 11:31
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Nu är det så att sannolikheten att nån med ett vapen börjar skjuta mot polisen vid konfrontation är rätt liten. Att nån med Downs syndrom, beväpnad, börjar skjuta mot polis, den chansen är ungefär lika med noll. Så där tror jag inte konstaplarna fått så mycket "skit". Sannolikheten att Eric, beväpnad, träffat bättre än vad dessa gör om han bestämmer sig för att börja skjuta? Den är faktiskt ganska hög
En tolkningsfråga G26. Ser man till de polisingripanden som görs mot beväpnade personer så är det ytterst få som drar sitt vapen och riktar den mot polisen så sannolikheten att de då börjar skjuta blir automatiskt väldigt låg eftersom de helt sonika inte håller i vapnet. För de busar däremot som står beredda med vapnet i färdigställning och vägrar släppa det vid konfrontation med polis så måste sannolikheten betraktas som väsentligt högre att de faktiskt även kommer avlossa det. Säger sig självt egentligen.
Vad gäller att avfyra en pistol så har vi vanliga personer faktiskt en spärr som gör att det ska bra mycket till innan vi trycker in avtryckaren när pipan är riktad mot en annan människa. Samma gäller för poliser även om de tränar för att få tröskeln lite lägre så de kan agera snabbt och korrekt vid akuta situationer. Jag är högst tveksam till om en med Downs har samma inbyggda motstånd mot att trycka av som vi vanliga har eller vad tror du? Däremot så är sannolikheten att en med Downs skulle komma över en skarpladdad osäkrad pistol väldigt väldigt liten men möjligheten finns. i vårt fall så har ju frågan delvis i forumet handlat om poliserna kunnat sett att det varit en Downie eller inte men det är ändå inte huvudfrågan. Frågan är ju fall de kunde avgöra ifall det var ett riktigt vapen eller inte som de fick mot sig.
Citera
2021-04-19, 13:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
Ja om jag har ett riktigt vapen som jag riktar mot dig, eller ett föremål som ser ut som ett riktigt vapen men i efterhand visar sig vara fejk så äger du rätten till nödvärn. Det spelar ingen roll att du inbillat dig, för det är fullt naturligt att man gör det , i synnerhet då det uppstår en situation då du har mkt kort tid på dig att agera.

Om du ser något som ser ut som en bil så utgår du ju från att det är en bil, om du ser något som ser exakt ut som en båt så utgår du från att det är en båt, och om du ser något som ser ut exakt som ett vapen så utgår du också från att det är ett vapen. Så enkelt är det.

Och givet att någon riktar det mot dig så måste du inte vänta på att jag skjuter, du måste inte ens " "uppleva putativt" att jag skjuter, nödvärnsrätten har du redan då jag riktar vapnet mot dig. Vad som däremot är väldigt ovanligt är att civila äger rätten att gå beväpnade, men nödvärnsrätten gäller likväl för envar.

Du kan väl visa den där källan jag bad om för sisådär tio sidor sedan?

Fanns det möjlighet att se att vapnet inte var äkta? Visste dom att personen dom hade framför sig var en harmlös och förståndshandikappad ung man?

Isåfall Fram med källan nu!

Om inte så kan vi konstatera att den putativa verkligheten är det du och ingen annan som står för eftersom lagen tar hänsyn till verkligheten, där man av helt naturliga orsaker ,inte ställer några krav på att den som hotas av vapen måste okulärbesiktiga föremålet på 15 m innan man får försvara sig.

Fixa detta, så ska jag också komma med en icke poliskälla på att Eric riktade vapnet emot dom, vad det nu spelar för roll, för det är nog ingen annan än du som håller det för sannolikt att dom bara pepprat på en harmlös förståndshandikappad ung man utan anledning, och att dom kunde veta detta innan själva skottlossningen.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Aha, nu passar det för dig att var strikt formell och skriva om "fakta" och "källor"..

Du som tidigare hånat och öst hat mot föräldrarna till den dödad pojken.

Dra åt helvete
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda goda med Eric Torell-historien är att Polisens anseende sjönk som en sten i Marianergraven efteråt och ännu inte hämtat sig.

Experter, Varför var Eric ute på stan mitt i natten?
Hur skulle Eric tagit sig tillbaka in i lägenheten, egna nycklar? Kunde kodlås?
Citera
2021-04-26, 01:23
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Så om jag putativt upplever att du har ett vapen så kan jag skjuta ihjäl dig och hävda att jag helt enkelt inbillade mig och gå loss. Är det du hävdar? Vill även se en icke poliskälla som påstår att han viftat/riktat vapen. Så kan jag visa en poliskälla som inbillade sig att det var skottväxling, och därför valde att ge sig in i "eldstriden". Och blundade och sköt...

Oj, du är så korkad att du inte ens förstår en enkel tidslinje över tre sekunder. Nej, man kan inte i inledningen hävda putativt nödvärn och agera på det. Man kan agera i nödvärn och sedan kan domstolen döma till din fördel om det finns skäl att din nödvärnssituation av dig upplevdes som äkta. Som privatperson har du dock inte rätt att söka upp personer som kan vara ett hot samtidigt som du själv är beväpnad. Det är polisens jobb. Jävla idiot.
Citera
2021-04-26, 01:48
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Man har inte rätt att rikta vad som ser ut som ett vapen mot någon oavsett funktionsvariation. Om man har keps på huvudet och håller vad som ser ut som ett vapen framför ansiktet så skulle det nog bli besvärligt för vem som helst att se att den som siktar har den "rätten" och även besvärligt för polisen att se med sina röntgen ögon. Att ET hade downs var inte ens en del av åtalet...
Citera
2021-04-26, 01:53
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Skönt att du tycker att åklagaren inte köper saker, tur att du kom på i sista meningen att tingsrätten avgör 😜

Ingen har skrivit det du påstår. Är det svenska som är svårt för dig? Eller är det hatet?
Citera
2021-04-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Oj, du är så korkad att du inte ens förstår en enkel tidslinje över tre sekunder. Nej, man kan inte i inledningen hävda putativt nödvärn och agera på det. Man kan agera i nödvärn och sedan kan domstolen döma till din fördel om det finns skäl att din nödvärnssituation av dig upplevdes som äkta. Som privatperson har du dock inte rätt att söka upp personer som kan vara ett hot samtidigt som du själv är beväpnad. Det är polisens jobb. Jävla idiot.
Men nu gjorde dom ju det...
https://forvaltningsjuristerna.se/inlagg/2019-11-08-putativt-nodvarn.html
Senast redigerad av G26 2021-04-29 kl. 22:15. Anledning: .
Citera
2021-04-29, 23:05
Bannlyst
Citat:
Men nu gjorde dom ju det...
https://forvaltningsjuristerna.se/inlagg/2019-11-08-putativt-nodvarn.html

Nu handlade ju åtalet inte ens om att det i efterhand visade sig vara en leksak. Det handlade om dom två skott som tog i ryggen. Åklagaren hade redan godtagit att alla dom andra skotten var inom nödvärnsrätten.

Citat:
Det är alltså endast dessa två skott som sägs ligga utanför nödvärnsrätten. Gärningsbeskrivningen är utformad på så sätt att poliserna i ett ”efterföljande skede” av händelsen inte längre haft rätt till nödvärn, dvs. när [E] ”vänt ryggen mot poliserna”.”

Dessutom.

Citat:
Gällande det putativa nödvärnet anförde tingsrätten:

”Bedömningen av en invändning om inbillat nödvärn ska i huvudsak göras på grundval av yttre förhållanden. Det bör då krävas, för att en sådan invändning ska kunna beaktas, att de yttre förhållandena ger stöd för att det kan ha förhållit sig så, att en tilltalad missuppfattat situationen (se t.ex. NJA 2012 s. 45 p. 15).”

Om ett föremål riktas mot en som till färg, form och storlek är identiskt med ett riktigt vapen så är det ju en sådan situation.

Visa gärna hur det är så uppenbart att poliserna måste ha sett att det bara var en leksak( det som jag frågat om flera gånger tidigare), annars är det ju helt uppenbart att dom agerat i självförsvar.
Senast redigerad av turebjoerkman 2021-04-29 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in