2021-04-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
Det finns ju en term för det där du nämner i USA. Suicide by cop.

Menar du verkligen att du tycker det är konstigt att en person som viftar med ett vapen blir skjuten?

Jag är ärligen förvånad över hur folk kan beskylla polisen för att en person med ett leksakvapen blir skjuten, iaf under dom omständigheter som här var, och det även fast det inte fanns möjlighet att se om det var ett äkta vapen eller ej.

Är det verkligen så svårt att fatta att om man har ett föremål som är fejk, men som till färg, form och storlek är identiskt med ett äkta, då är det svårt eller omöjligt att se skillnad?

Stöter polisen på personer med saker i hand som liknar vapen så utgår dom ju självklart från att det är vapen tills man vet motsatsen, och riktar personen föremålet mot dom så kommer denne att med stor sannolikhet bli skjuten. Så är det, både i sverige och alla andra länder, så har det alltid varit.

Och så skall det vara.

För jag antar att du själv nog också förväntar dig att polisen skall agera direkt om det sprang runt en person med ett vapen utanför din dörr, även om det i efterhand kan visa sig vara ett leksaksvapen?
Så om jag putativt upplever att du har ett vapen så kan jag skjuta ihjäl dig och hävda att jag helt enkelt inbillade mig och gå loss. Är det du hävdar? Vill även se en icke poliskälla som påstår att han viftat/riktat vapen. Så kan jag visa en poliskälla som inbillade sig att det var skottväxling, och därför valde att ge sig in i "eldstriden". Och blundade och sköt...
Citera
2021-04-07, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Så om jag putativt upplever att du har ett vapen så kan jag skjuta ihjäl dig och hävda att jag helt enkelt inbillade mig och gå loss. Är det du hävdar? Vill även se en icke poliskälla som påstår att han viftat/riktat vapen. Så kan jag visa en poliskälla som inbillade sig att det var skottväxling, och därför valde att ge sig in i "eldstriden". Och blundade och sköt...

Ja om jag har ett riktigt vapen som jag riktar mot dig, eller ett föremål som ser ut som ett riktigt vapen men i efterhand visar sig vara fejk så äger du rätten till nödvärn. Det spelar ingen roll att du inbillat dig, för det är fullt naturligt att man gör det , i synnerhet då det uppstår en situation då du har mkt kort tid på dig att agera.

Om du ser något som ser ut som en bil så utgår du ju från att det är en bil, om du ser något som ser exakt ut som en båt så utgår du från att det är en båt, och om du ser något som ser ut exakt som ett vapen så utgår du också från att det är ett vapen. Så enkelt är det.

Och givet att någon riktar det mot dig så måste du inte vänta på att jag skjuter, du måste inte ens " "uppleva putativt" att jag skjuter, nödvärnsrätten har du redan då jag riktar vapnet mot dig. Vad som däremot är väldigt ovanligt är att civila äger rätten att gå beväpnade, men nödvärnsrätten gäller likväl för envar.

Du kan väl visa den där källan jag bad om för sisådär tio sidor sedan?

Fanns det möjlighet att se att vapnet inte var äkta? Visste dom att personen dom hade framför sig var en harmlös och förståndshandikappad ung man?

Isåfall Fram med källan nu!

Om inte så kan vi konstatera att den putativa verkligheten är det du och ingen annan som står för eftersom lagen tar hänsyn till verkligheten, där man av helt naturliga orsaker ,inte ställer några krav på att den som hotas av vapen måste okulärbesiktiga föremålet på 15 m innan man får försvara sig.

Fixa detta, så ska jag också komma med en icke poliskälla på att Eric riktade vapnet emot dom, vad det nu spelar för roll, för det är nog ingen annan än du som håller det för sannolikt att dom bara pepprat på en harmlös förståndshandikappad ung man utan anledning, och att dom kunde veta detta innan själva skottlossningen.
Senast redigerad av turebjoerkman 2021-04-07 kl. 23:54.
Citera
2021-04-08, 08:39
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Tveksamt. Även om polisen vetat om att person X satt häktad ,som man först trodde att det rörde sig om, så är det fortfarande ett allvarligt hot då dom stöter på en person med ett vapen som denne sedan riktar emot dom.

Bättre taktik , ja kanske? Men det är fortfarande ett akut hot då det dyker upp en person som riktar vapen mot en.

Kanske dags att samhälle och vårdnadshavare börjar ta lite mera ansvar? Eric borde aldrig ha fått ett sådant verklighetstroget leksaksvapen, han borde inte ha haft möjlighet att gå ut själv obemärkt på det sättet som han gjorde.

Min uppfattning är att poliserna var väldigt förinställda på att de skulle möta den här grova kriminella med många brott i bagaget, beväpnad med ett riktigt vapen och ett tydligt mål i sikte (den där kvinnan).
Det påverkade deras beredskap och deras mentala inställning till hur de ska reagera i olika situationer.

Jag tror även det påverkar hur de genomförde insatsen där de räknade med att mannan skulle gå rakt mot kvinnan och inte vandra runt planlöst.

Som förälder skulle man absolut haft en högre ambition än hur det blev i detta fallet. Tveklöst!

Helt enkelt, många olyckliga omständigheter. Det är den tes jag vidhållit under lång tid. En del omständigheter bara föll sig så, andra kunde ha förhindrats.
Sammantaget ett ovanligt men väldigt olyckligt utfall.
Citera
2021-04-08, 08:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Du fastnar hela tiden i din hindsight bias. Du måste lära dig att förstå vad som var känt vid tidpunkten och vad som kunde uppfattas där och då.
Din retorik faller på sin orimlighet därför att enligt ditt sätt att se det får man inte ens freda sig mot ett riktigt vapen beroende på om personen aldrig avsett att avlossa det. Eller ens har ammunition laddat i vapnet.
Tycker du att polisen måste vänta med att avlossa verkanseld tills personen skjutit eller knivhuggit dem först? Eller ska polisen ha en telepatisk förmåga att kunna förutspå när detta kommer ske eller inte?
Eller drivs du bara av ett väldigt stort polishat? Känner du dig orättvist behandlad? Men du är helt oskyldig naturligtvis? Eller? Tagen för x antal putativa narkotikabrott?
Citera
2021-04-08, 09:15
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Aha, nu passar det för dig att var strikt formell och skriva om "fakta" och "källor"..

Du som tidigare hånat och öst hat mot föräldrarna till den dödad pojken.

Dra åt helvete
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda goda med Eric Torell-historien är att Polisens anseende sjönk som en sten i Marianergraven efteråt och ännu inte hämtat sig.
Citera
2021-04-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du fastnar hela tiden i din hindsight bias. Du måste lära dig att förstå vad som var känt vid tidpunkten och vad som kunde uppfattas där och då.
Din retorik faller på sin orimlighet därför att enligt ditt sätt att se det får man inte ens freda sig mot ett riktigt vapen beroende på om personen aldrig avsett att avlossa det. Eller ens har ammunition laddat i vapnet.
Tycker du att polisen måste vänta med att avlossa verkanseld tills personen skjutit eller knivhuggit dem först? Eller ska polisen ha en telepatisk förmåga att kunna förutspå när detta kommer ske eller inte?
Eller drivs du bara av ett väldigt stort polishat? Känner du dig orättvist behandlad? Men du är helt oskyldig naturligtvis? Eller? Tagen för x antal putativa narkotikabrott?
Nej. Jag tycker en idiot är en idiot. Vilka kläder hen än har. Plitar eller poliser. Snickare. träffat på både plitar och poliser på min livsresa, ett x antal. Så jag har erfarenhet av båda bra och dåliga poliser, så där faller det argumentet. Här har vi dock idiotpoliser.
Som begagnat sig av inbillat nödvärn. Jag önskar jag kunde använda mig av det, då hade jag gått loss på bla putativt grovt vapenbrott.
Citera
2021-04-08, 15:36
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Nej. Jag tycker en idiot är en idiot. Vilka kläder hen än har. Plitar eller poliser. Snickare. träffat på både plitar och poliser på min livsresa, ett x antal. Så jag har erfarenhet av båda bra och dåliga poliser, så där faller det argumentet. Här har vi dock idiotpoliser.
Som begagnat sig av inbillat nödvärn. Jag önskar jag kunde använda mig av det, då hade jag gått loss på bla putativt grovt vapenbrott.

Bra att du har självinsikt iaf
Vad menar du med "putativt grovt vapenbrott"?
Hur är det ens relevant här?
Är du påtänd eller?

Kan iofs hålla med dig om att åtminstone någon av de inblandade poliserna inte förefaller helt lämpad uppgiften! Så lite rätt kan du väl få i nån mening.
Citera
2021-04-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Vad är det för vittne du pratar om?

Expressen
Kort efter det larmades polisen om att en farlig man i samma område. Mannen larmet gällde uppgavs ha tillgång till vapen, och han hade tidigare hotat poliser. När polispatrullen kom fram mötte de en person som de trodde var den farlige mannen. I stället var det Eric Torell.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/eric-torell-20-skots-till-dods-nu-faller-domen-mot-poliserna/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka
Citera
2021-04-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Bra att du har självinsikt iaf
Vad menar du med "putativt grovt vapenbrott"?
Hur är det ens relevant här?
Är du påtänd eller?

Kan iofs hålla med dig om att åtminstone någon av de inblandade poliserna inte förefaller helt lämpad uppgiften! Så lite rätt kan du väl få i nån mening.
Tack! Det jag svara på var ditt påstående om putativt ringa narkotikabrott. Som jag för övrigt gjorde mig skyldig till idag😅 så jag kan ge dig också rätt
Citera
2021-04-10, 08:40
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Tack! Det jag svara på var ditt påstående om putativt ringa narkotikabrott. Som jag för övrigt gjorde mig skyldig till idag😅 så jag kan ge dig också rätt

Hoppas upplevelsen var värd det!
Citera
2021-04-10, 09:27
Medlem
Citat:

Nej!
Om en person fejkar putativt nödvärn så lär inte åklagaren gå på det, det blir nog åtal, ytterst så är det domstolen som avgör om rekvisiten är uppfyllda eller inte!
Citera
2021-04-10, 10:51
Medlem
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här