2021-04-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFakeSlimShady
Jag ser två skator i trädet utanför mitt fönster, de är där flera gånger om dagen. Ibland har en suttit på mitt balkongräcke också.

Nu till våren hade det varit så himla trevligt om skatorna ville hänga med mig på balkongen när det blir varmare. Hur får man dem att bli tamare?

Alltså de behöver liksom inte bli så pass tama att de käkar ur min hand (dröm dock) men mer att man kan va på balkongen ihop!

Besök en lämplig lokal för skator på Söder, Kvarnen t ex, bjud på en öl eller två, säg att du inte har nånstans att sova. Sen blir du aldrig av med skatan och får betala underhåll resten av livet.
Citera
2021-04-10, 11:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Jag gillar verkligen dig här på FB, Det ska du veta ambelain.
Men den här gången har du fel. Jag har sett skator slå sparvar i luften som en B-version av en hök.
Skator är överlevare dom gör det som krävs.
Jo, men jag har svårt för att tro dig.

Och det har inget att göra med att jag tror att skator är några änglar eller något sådant.
Alla skator jag sett har kunnat samsas om platsen med det övriga fågellivet, osv.
De har t.o.m. kunnat sitta sida vid sida, utan att den andra - mindre fågeln - uppvisade någon rädsla eller annat beteendemönster som hade kunnat avslöja skatan som den "lokala topp-predetatoren" ...

Även den större och rovgirigare kråkan har jag sett snällt lenande smed sina mindre och svagare kusiner.
Så att säga ... =)

Och att kråkan kan vara en synnerligen tapper och rovlysten jägare visas inte minst genom denna video här, som avslöjar hur kråkorna arbetar i maskopi med varandra för att tillsammans kunna gå till attack mot två katter:

https://www.youtube.com/watch?v=WANZBs8Za0Q

---

Och, som jag förklarat innan, så har jag även sett hur kråkor agerat för att beskydda små söta fluffiga kaniner mot farliga hot.

---

De flesta kråkfåglar - oavsett storlek - är huvudsakligen opportunistiska samlare, i första hand, och jägare bara i undantagsfall.
Och då kanske mest bara om bytet liksom sitter i en riktigt allvarlig rävsax, så att kråkfågeln ifråga inte riktigt behöver anstränga sig.
Det är ju faktiskt ingen utpräglad rovfågel.

Kråkfåglar spenderar mestadelen av sin arbetsdag med att gå runt och ägna sig åt vanligt födosökande.
Med små raster och avbrott instuckna med jämna mellanrum, öronmärkta för lek och samkväm med partnern.

Eller för att modda något rovdjur, såklart.
Det gör de alla med stor iver, oavsett om det är en katt eller en stor kungsörn.

---

Men, som jag också skrev så har ju fågelns storlek inte nödvändigt så mycket att göra med dess eventuella blodtörstighet.
Inte heller avslöjar dess tjusighet eller söthet något om dess mer morbida sidor.

Som tex det jag skrev om den enkla lilla Gråsparven.
För, faktum är att just Gråsparven är en av våra allra mest Mordiska och Aggressiva fågelarter.

Överallt var Gråsparven lever är ett bokstavligt fd slagfält, som gråsparven alltså stått som segrare på.
Den sprider sig genom erövring, och sen så lägger de ägg på sina döda motståndares fortfarande varma duniga kroppar.
Ett beteende som kanske inte riktigt passar in med bilden vi har av "små söta pippisar."

Men Gråsparven är en Ond fågel.
Det är så sant som det är sagt.

Det är dessutom tyvärr alldeles för sent att försöka utrota den också.
För vid detta laget har den ju hunnit sprida ut sig över praktiskt taget nästan hela världen.
Genom erövring alltså.
Genom att lägga sina ägg på sina döda motståndares sargade kroppar.
Citera
2021-04-10, 11:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
En uppdate!

Jag lade ut lite tussar med sytråd, mer ost och pumpakärnor. Det sista nämnda var inte alls någon hit. Men tråden är borta, kan ju ha blåst bort i och för sig.

Osten försvann också. Så lade ut mer, hade bara parmesan. Men det verkar funka! Såg just en av skatorna norpa åt sig en bit. Så råkade jag väl röra mig innanför så den blev skraj och flög sin väg. Men det verkar hoppfullt i alla fall.

Det är också 3 skator! Innan skrev jag två men idag har jag sett tre, en är rätt mycket större och de andra är ganska små. Väldigt kul om det är ungdomsgäng som nån skrev!
Jag tror nog att det är ett mamma och pappa-par, tillsamman med sin fjolårsunge.

Den kommer isf snart att flyga iväg för sig själv för att hitta egna kompisar och sen till slut en egen partner och eget revir.

Ett ungdomsgäng tror jag inte det är.
För de brukar oftast bestå av fler medlemmar än bara tre.
Men om du hittar en grupp skator på åtminstone dubbelt så många skator, så är det nog ett sådant.
Eller så är det bara grannarna som håller kongress, som sagt.

Ibland så kan flera goda grannar konspirera tillsammans mot en avlägsen annan granne, som de vill jaga bort och ta över reviret från.
Jag vet inte hur de gör sen, om de alla kommer samsas om det nya området, eller om de ger det till någon av sina ungar ...
Vem vet sådana saker egentligen. Men intressant är det iaf.

---

Kul med tråden, att skatan verkade ha fått användning av det.

Du får lägga ut lite mer av den varan.
Det är ju lite kallt, så det kanske kan behövas med extra isolering inomhus.

Har du ingen silversked du kan lägga nedanför trädet förresten ???
Eller ett fint runt Mariekex.

Akta bara så inte råttan kommer istället.
Råttan uppskattar ju också inredningsdetaljer av högre kvalitet vet du.
Jag har en råtta invid mitt lokala närköp, och där kan man ofta se hur rått-mamman sliter hårt för att släpa in alla mjuka och fina skumgummibitar osv hon kan hitta.
Sladdar och sånt skit går också in av bara farten, för att slingra runt boet.
Bomull såklart.
Citera
2021-04-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jo, men jag har svårt för att tro dig.

Och det har inget att göra med att jag tror att skator är några änglar eller något sådant.
Alla skator jag sett har kunnat samsas om platsen med det övriga fågellivet, osv.
De har t.o.m. kunnat sitta sida vid sida, utan att den andra - mindre fågeln - uppvisade någon rädsla eller annat beteendemönster som hade kunnat avslöja skatan som den "lokala topp-predetatoren" ...

Även den större och rovgirigare kråkan har jag sett snällt lenande smed sina mindre och svagare kusiner.
Så att säga ... =)

Och att kråkan kan vara en synnerligen tapper och rovlysten jägare visas inte minst genom denna video här, som avslöjar hur kråkorna arbetar i maskopi med varandra för att tillsammans kunna gå till attack mot två katter:

https://www.youtube.com/watch?v=WANZBs8Za0Q

---

Och, som jag förklarat innan, så har jag även sett hur kråkor agerat för att beskydda små söta fluffiga kaniner mot farliga hot.

---

De flesta kråkfåglar - oavsett storlek - är huvudsakligen opportunistiska samlare, i första hand, och jägare bara i undantagsfall.
Och då kanske mest bara om bytet liksom sitter i en riktigt allvarlig rävsax, så att kråkfågeln ifråga inte riktigt behöver anstränga sig.
Det är ju faktiskt ingen utpräglad rovfågel.

Kråkfåglar spenderar mestadelen av sin arbetsdag med att gå runt och ägna sig åt vanligt födosökande.
Med små raster och avbrott instuckna med jämna mellanrum, öronmärkta för lek och samkväm med partnern.

Eller för att modda något rovdjur, såklart.
Det gör de alla med stor iver, oavsett om det är en katt eller en stor kungsörn.

---

Men, som jag också skrev så har ju fågelns storlek inte nödvändigt så mycket att göra med dess eventuella blodtörstighet.
Inte heller avslöjar dess tjusighet eller söthet något om dess mer morbida sidor.

Som tex det jag skrev om den enkla lilla Gråsparven.
För, faktum är att just Gråsparven är en av våra allra mest Mordiska och Aggressiva fågelarter.

Överallt var Gråsparven lever är ett bokstavligt fd slagfält, som gråsparven alltså stått som segrare på.
Den sprider sig genom erövring, och sen så lägger de ägg på sina döda motståndares fortfarande varma duniga kroppar.
Ett beteende som kanske inte riktigt passar in med bilden vi har av "små söta pippisar."

Men Gråsparven är en Ond fågel.
Det är så sant som det är sagt.

Det är dessutom tyvärr alldeles för sent att försöka utrota den också.
För vid detta laget har den ju hunnit sprida ut sig över praktiskt taget nästan hela världen.
Genom erövring alltså.
Genom att lägga sina ägg på sina döda motståndares sargade kroppar.

Alla skator är inte revirhävdande. Ungskator i flock beter sig annorlunda än ett revirhävdande par som bygger bo och föder upp ungar.

De samsas med småfåglarna vid fågelbordet, men får de chansen tar de en som byte. Nåde den småfågel som är oförsiktig och kommer nära.

Så de är oppurtunister, som du säger.

Ekorren är ju ingen jägare, men kan de så dödar de och äter den ruvande fågeln samtidigt som de knycker äggen.

Gråsparven gynnas av stadsmiljö och pilfinken av öppet jordbrukslandskap, precis som råkan. Kajan (alika) verkar gilla djurhållning, mjölkgårdar. Skatan gillar våra trädgårdar, de är perfekta för en skata.

Är du i skogslandskapet hittar du inte mycket gråsparv. Jag ser en hel del pilfink men jävligt sällan gråsparven.

Du borde lämna Malmö lite mer...

Den vanligaste fågeln just nu verkar vara talgoxe, det kryllar av de.

Andra år vinner bofinken räkningen osv.

Fast bor man i en stad ser man ju bara gråsparv såklart.... bor man i Eslöv är man trött på kraxande råkor... bor man där jag bor (i skogsbrynet) förbannar man ormvråkens stora skitar överallt. Vråken är ond, den äter mina fina koltrastar och skiter ut dem på min bil!
Citera
2021-04-10, 11:46
Medlem
Om jag ville ha fågelsällskap så skulle jag köpa en undulat eller två. Jag hade undulater en period för många år sedan och de lade ägg och fick barn och "pappan" i familjen kunde säga enstaka ord! Minns än att han hette Putte fast det var över 30 år sedan!
Citera
2021-04-10, 12:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Alla skator är inte revirhävdande. Ungskator i flock beter sig annorlunda än ett revirhävdande par som bygger bo och föder upp ungar.

De samsas med småfåglarna vid fågelbordet, men får de chansen tar de en som byte. Nåde den småfågel som är oförsiktig och kommer nära.

Så de är oppurtunister, som du säger.

Ekorren är ju ingen jägare, men kan de så dödar de och äter den ruvande fågeln samtidigt som de knycker äggen.

Gråsparven gynnas av stadsmiljö och pilfinken av öppet jordbrukslandskap, precis som råkan. Kajan (alika) verkar gilla djurhållning, mjölkgårdar. Skatan gillar våra trädgårdar, de är perfekta för en skata.

Är du i skogslandskapet hittar du inte mycket gråsparv. Jag ser en hel del pilfink men jävligt sällan gråsparven.

Du borde lämna Malmö lite mer...

Den vanligaste fågeln just nu verkar vara talgoxe, det kryllar av de.

Andra år vinner bofinken räkningen osv.

Fast bor man i en stad ser man ju bara gråsparv såklart.... bor man i Eslöv är man trött på kraxande råkor... bor man där jag bor (i skogsbrynet) förbannar man ormvråkens stora skitar överallt. Vråken är ond, den äter mina fina koltrastar och skiter ut dem på min bil!
Jo, jag har också lagt märke till talgoxen i vår.
Både på visslandet, men såklart även som gula fläckar.

Det tycks vara den som hörs, och syns, mest.

Fast man kan ju på ögat se fel om man tittar snabbt, och förväxla talgoxen med blåmesen.
Den har ett annat läte, lite hesare, eller skorrigare, och inte så klingande som talgoxens visslande.

Råkor har jag gott om här i närheten av mig också.
Särskilt om mornarna och kvällarna, före och efter deras arbetsdag, så tycker de ju om att sitta tillsammans och Skråla, Skräna och rent allmänt hest kraxa.
Ett jävla liv är det iaf, däruppe i deras lilla trädtoppsstad.

Konstigt ändå, för annars är de ju alltid helt tysta av sig under dagarna och nätterna.
T.o.m. när de sitter tillsammans på kvällskvisten, strax före de ska flyga hem de sista meterna till sin trädtopp, så sitter de bara helt tysta bredvid varandra.
Precis som om de förstår att värdera tystnaden, för de vet ju vad som komma skall ... så att säga.

Råkor och alikor.
Citera
2021-04-10, 12:13
Medlem
Citat:
Hmm ja, men grannen har fyra katter så småfåglarna lär va rätt försiktiga tänker jag?
Helst vill jag ju bara hänga med skatparet, finns något sätt att få hit bara dem?
Några fiskmåsar har jag inte sett till som tur är

Lägg inte ut mat utan mata dom när du är där.

Jag blev kompis med en skata som kom inflygandes varje gång jag passerade hans revir eftersom det oftast fanns nåt till honom.

En annan är helt orädd för mig efter att jag fick äran att hjälpa med en påse han trasslat in sig i, inte så att jag kan plocka upp honom men han flyr inte om jag kommer nära inpå. Men det är ingen vettig strategi.
Citera
2021-04-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Lägg inte ut mat utan mata dom när du är där.

Jag blev kompis med en skata som kom inflygandes varje gång jag passerade hans revir eftersom det oftast fanns nåt till honom.

En annan är helt orädd för mig efter att jag fick äran att hjälpa med en påse han trasslat in sig i, inte så att jag kan plocka upp honom men han flyr inte om jag kommer nära inpå. Men det är ingen vettig strategi.

Mina föräldrar lägger saker i sina hängrännor för att inte alikan skall kunna bygga bo under plåttaket, men så att stararna skall kunna häcka där och få ha sina ägg ifred. Star Hotell kallas det.

För några år sedan lyckades jag stänga in en alika (kaja), den kunde bara sticka ut huvudet. Så jag tog fram en stege och tog bort det som var i vägen så den kunde fly. De har väldigt läskiga ögon och vassa näbbar. Sedan dess hatar den alikan mig, den visar inga som helst tecken på bounding.

Kul med alikor, ser man dem med bomaterial i näbben och tittar på dem så rör de sig inte ur fläcken. De blir besvärade och visar inte var boet byggs. De har ju också synliga pupiller och vet precis vad man tittar på. Som man känner sig själv ser man andra, de tänker "äggtjuv", för det där är ju deras egen strategi. De håller koll var bona byggs.

Alikor är kråkfåglarna WT som jag ser det, men de har en viss charm även de.
Citera
2021-04-11, 01:29
Medlem
Visst är skator kul, men det är otäckt med hatet mot gråsparvar. Hittar inte artikeln just nu, men de har minskat med 70% globalt. Kineserna försökte utrota alla småfåglar. De förde oväsen på plåt hela nätterna så att fåglarna aldrig kunde sova, och till slut dog dom.

Var rädda om sparvarna och bygg vettiga hus där de kan bo. Och köp inget kinesiskt.

https://www.extrakt.se/grasparvarna-drabbas-hart-nar-hus-renoveras/
Citera
2021-04-12, 07:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mina föräldrar lägger saker i sina hängrännor för att inte alikan skall kunna bygga bo under plåttaket, men så att stararna skall kunna häcka där och få ha sina ägg ifred. Star Hotell kallas det.

För några år sedan lyckades jag stänga in en alika (kaja), den kunde bara sticka ut huvudet. Så jag tog fram en stege och tog bort det som var i vägen så den kunde fly. De har väldigt läskiga ögon och vassa näbbar. Sedan dess hatar den alikan mig, den visar inga som helst tecken på bounding.

Kul med alikor, ser man dem med bomaterial i näbben och tittar på dem så rör de sig inte ur fläcken. De blir besvärade och visar inte var boet byggs. De har ju också synliga pupiller och vet precis vad man tittar på. Som man känner sig själv ser man andra, de tänker "äggtjuv", för det där är ju deras egen strategi. De håller koll var bona byggs.

Alikor är kråkfåglarna WT som jag ser det, men de har en viss charm även de.
Alikan, eller kajan som den också kallas, är ju en lustig liten gynnare.
Pigga ögon som lyser av intelligens.

Alltså människa, vad är det egentligen med dig och di aversion mot kråkfåglar ??
Skatan gillar du inte, och nu är det alikan som du stänger in och sen väljer att tolka så nattsvart som möjligt.

Du hade förresten ändå inte kunnat tjuva några av dess ägg, även om du velat.
De bygger ju sina bon allra högst uppe i de högsta trädtopparna i grannskapet.
Och de bygger aldrig ensamma, utan alltid i kolonier.
När du tittar upp på trädtopparna i parker eller så, så kommer du ibland att se - när det inte blivit grönt än - hur många bon som finns däruppe. Om man inte vet att det är just fågelbon så kan man nog luras att tro att det är nån trädsjukdom istället. Men det är det inte, utan just en liten "fågelstad."

Så du behöver inte oroa dig för att nån alika ska flytta in under taket hos dig.
Det är svalor som brukar bosätta sig där.
Och fladdermusen såklart.

Jag undrar om du inte är lite sadist förresten ...

Varför hatar du fåglar?
Jag hade ju helt rätt i mitt antagande om att du är en skat-hatare.
Fast du hatar tydligen alla kråkfåglar, och inte bara skator.

Jag menar, du förstår ju inte ens att du avslöjar dig själv ...
Som här, där du skrev att alikan inte vill riskera att visa för dig var dess bo är någonstans.
Du förstår tydligen inte att det är en mycket intelligent fågel, som kan känna igen individuella människor på utseendet - och komma ihåg vad de gjort den för ont, eller gott.

Så, med det i åtanke så har du alltså avslöjat för oss att att du brukar riva deras bon.

Bara för att du är sadist.
Bara för att du tycker det är roligt att förstöra för andra.
Jisses alltså ... du är ju fan efterbliven människa.

Vad är det för fel på dig?
Vem fan går omkring och river fågelbo bara för att det är "kul" ...

Hur gjorde du förresten ???
Jag menar, alikan bygger ju sina bon så högt uppe i de allra högsta träden som finns, och jag har svårt för att tänka mig att du hade kunnat nå upp ditupp på en stege.
Grenverket är ju inte direkt stabilt så högt uppe, och de hade ju inte kunnat hålla för en stege, och verkligen inte för en tjock bonnläpp att klättra upp.

Har du stått därnere och kastat rep med en krok i eller nåt ???
Citera
2021-04-12, 10:18
Medlem
Citat:
Alikan, eller kajan som den också kallas, är ju en lustig liten gynnare.
Pigga ögon som lyser av intelligens.

Alltså människa, vad är det egentligen med dig och di aversion mot kråkfåglar ??
Skatan gillar du inte, och nu är det alikan som du stänger in och sen väljer att tolka så nattsvart som möjligt.

Du hade förresten ändå inte kunnat tjuva några av dess ägg, även om du velat.
Citat:
De bygger ju sina bon allra högst uppe i de högsta trädtopparna i grannskapet.
Och de bygger aldrig ensamma, utan alltid i kolonier.
När du tittar upp på trädtopparna i parker eller så, så kommer du ibland att se - när det inte blivit grönt än - hur många bon som finns däruppe. Om man inte vet att det är just fågelbon så kan man nog luras att tro att det är nån trädsjukdom istället. Men det är det inte, utan just en liten "fågelstad."

Så du behöver inte oroa dig för att nån alika ska flytta in under taket hos dig.
Det är svalor som brukar bosätta sig där.
Och fladdermusen såklart.

Jag undrar om du inte är lite sadist förresten ...

Varför hatar du fåglar?
Jag hade ju helt rätt i mitt antagande om att du är en skat-hatare.
Fast du hatar tydligen alla kråkfåglar, och inte bara skator.

Jag menar, du förstår ju inte ens att du avslöjar dig själv ...
Som här, där du skrev att alikan inte vill riskera att visa för dig var dess bo är någonstans.
Du förstår tydligen inte att det är en mycket intelligent fågel, som kan känna igen individuella människor på utseendet - och komma ihåg vad de gjort den för ont, eller gott.

Så, med det i åtanke så har du alltså avslöjat för oss att att du brukar riva deras bon.

Bara för att du är sadist.
Bara för att du tycker det är roligt att förstöra för andra.
Jisses alltså ... du är ju fan efterbliven människa.

Vad är det för fel på dig?
Vem fan går omkring och river fågelbo bara för att det är "kul" ...

Hur gjorde du förresten ???
Jag menar, alikan bygger ju sina bon så högt uppe i de allra högsta träden som finns, och jag har svårt för att tänka mig att du hade kunnat nå upp ditupp på en stege.
Grenverket är ju inte direkt stabilt så högt uppe, och de hade ju inte kunnat hålla för en stege, och verkligen inte för en tjock bonnläpp att klättra upp.

Har du stått därnere och kastat rep med en krok i eller nåt ???

De bygger mycket under tak, i skorstenar.... i en gammal dieselpanna som står som skrot. Det är säkert det. Inte för att de är lätta att komma åt, men de bygger i skrymsel som vi människor skapar åt dem. Det var länge sedan de flyttade ut från skogen in i bondgården.

Gänget bor mest under ett eternit-tak i en rivningskåk och låg gammal kastanj som är det gamla vårdträdet. Särskilt högt är det inte. Och jo, får de chansen bor de under taket.

Ja, alikan misstog mig för sadist och äggtjuv. De tror så illa om mig!

Men de äter upp all fågelmat för småfåglarna, skrämmer bort dem från fågelbordet. De tar stararnas ägg så de inte ville häcka där mer. Inga starar som sjunger, bara alikans kraxande!

Ibland skjuter vi av dem när de blir för elaka. Då blir vi riktigt medeltida. Vi hänger upp liket i en tråd för alla alikor att se, då blir de rädda. Då terroriserar de grannen istället.

De är som ett sådant där MC-gäng från 50-talet som bara ställer till bråk. Fågelvärldens 1%-ers.

Hussvalan bygger egna hängande bon under tak ja, bl a på Gulfmacken i Hörby. Där är en koloni mitt i staden, ganska festligt. Det orkar inte alikan, den är mer grottbyggare i skrevor och ihåliga träd.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-12 kl. 10:22.
Citera
2021-04-12, 12:33
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:

Kul med tråden, att skatan verkade ha fått användning av det.

Du får lägga ut lite mer av den varan.
Det är ju lite kallt, så det kanske kan behövas med extra isolering inomhus.

Har du ingen silversked du kan lägga nedanför trädet förresten ???
Eller ett fint runt Mariekex.

Akta bara så inte råttan kommer istället.
Råttan uppskattar ju också inredningsdetaljer av högre kvalitet vet du.
Jag har en råtta invid mitt lokala närköp, och där kan man ofta se hur rått-mamman sliter hårt för att släpa in alla mjuka och fina skumgummibitar osv hon kan hitta.
Sladdar och sånt skit går också in av bara farten, för att slingra runt boet.
Bomull såklart.

Ja tråd verkar uppskattat! jag ska lägga ut lite mer tråd nu. Har just lagt ut lite mer ost. Mariekex ska inhandlas snarast!

Jag har tyvärr inga silverskedar, men kanske lite ugnsfolie skulle blänka fint?

Hmm, jag bor inte på bottenvåning utan alla gåvorna till skatorna lägger jag ut på balkongen. Mer det kanske inte hindrar råttorna? Dem vill jag helst undvika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in