Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Mina föräldrar lägger saker i sina hängrännor för att inte alikan skall kunna bygga bo under plåttaket, men så att stararna skall kunna häcka där och få ha sina ägg ifred. Star Hotell kallas det.
För några år sedan lyckades jag stänga in en alika (kaja), den kunde bara sticka ut huvudet. Så jag tog fram en stege och tog bort det som var i vägen så den kunde fly. De har väldigt läskiga ögon och vassa näbbar. Sedan dess hatar den alikan mig, den visar inga som helst tecken på bounding.
Kul med alikor, ser man dem med bomaterial i näbben och tittar på dem så rör de sig inte ur fläcken. De blir besvärade och visar inte var boet byggs. De har ju också synliga pupiller och vet precis vad man tittar på. Som man känner sig själv ser man andra, de tänker "äggtjuv", för det där är ju deras egen strategi. De håller koll var bona byggs.
Alikor är kråkfåglarna WT som jag ser det, men de har en viss charm även de.
Alikan, eller kajan som den också kallas, är ju en lustig liten gynnare.
Pigga ögon som lyser av intelligens.
Alltså människa, vad är det egentligen med dig och di aversion mot kråkfåglar ??
Skatan gillar du inte, och nu är det alikan som du stänger in och sen väljer att tolka så nattsvart som möjligt.
Du hade förresten ändå inte kunnat tjuva några av dess ägg, även om du velat.
De bygger ju sina bon allra högst uppe i de högsta trädtopparna i grannskapet.
Och de bygger aldrig ensamma, utan alltid i kolonier.
När du tittar upp på trädtopparna i parker eller så, så kommer du ibland att se - när det inte blivit grönt än - hur många bon som finns däruppe. Om man inte vet att det är just fågelbon så kan man nog luras att tro att det är nån trädsjukdom istället. Men det är det inte, utan just en liten "fågelstad."
Så du behöver inte oroa dig för att nån alika ska flytta in under taket hos dig.
Det är svalor som brukar bosätta sig där.
Och fladdermusen såklart.
Jag undrar om du inte är lite sadist förresten ...
Varför hatar du fåglar?
Jag hade ju helt rätt i mitt antagande om att du är en skat-hatare.
Fast du hatar tydligen alla kråkfåglar, och inte bara skator.
Jag menar, du förstår ju inte ens att du avslöjar dig själv ...
Som här, där du skrev att alikan inte vill riskera att visa för dig var dess bo är någonstans.
Du förstår tydligen inte att det är en mycket intelligent fågel, som kan känna igen individuella människor på utseendet - och komma ihåg vad de gjort den för ont, eller gott.
Så, med det i åtanke så har du alltså avslöjat för oss att att du brukar riva deras bon.
Bara för att du är sadist.
Bara för att du tycker det är roligt att förstöra för andra.
Jisses alltså ... du är ju fan efterbliven människa.
Vad är det för fel på dig?
Vem fan går omkring och river fågelbo bara för att det är "kul" ...
Hur gjorde du förresten ???
Jag menar, alikan bygger ju sina bon så högt uppe i de allra högsta träden som finns, och jag har svårt för att tänka mig att du hade kunnat nå upp ditupp på en stege.
Grenverket är ju inte direkt stabilt så högt uppe, och de hade ju inte kunnat hålla för en stege, och verkligen inte för en tjock bonnläpp att klättra upp.
Har du stått därnere och kastat rep med en krok i eller nåt ???