2021-04-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Av anledning så verkar han inte vara så intresserad av att kalla några vittnen som kan bekräfta hans påstådda ihärdiga försök att betala tillbaka. Inga banktjänstemän i vittneslistan.

Tror det inte är han som kallar, tror det om det kallas så är det klanen kring pensionatet, de som jag tror inte ens visste om det föerns det förflutit en tid och då satte i alla klutar för att stoppa det hela.

Skulle jag som banktjänsteman komma ihåg en tant som leder in en farbror som försöker stå i bakgrunden och tanten pratar med kassörskan och dene säger, bara om det är ditt konto, kan inte styra det, hejdå.
2021-04-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad är marknaden? I det här fallet Esbjörn, Ebba, Majkgård, Matz och de andra intressenterna han kontaktade/blev kontaktad av för att få bud under åren som gått. I den snäva kretsen så var fastigheten faktiskt inte värd mer än 4 200 000 kronor. Tillgång och efterfrågan.

Det spelar ingen roll att jag vill ha en miljon kronor för en tegelsten i min ägo, om ingen är beredd att hosta upp de pengarna. Jag kan naturligtvis bida min tid och hoppas på att någon köpstark tegelstenssugen individ dyker upp innan jag dör, eller efterlämna tegelstenen till anhöriga via arv och hoppas de kan få ut den där miljonen, eller så får jag helt enkelt nöja mig med de där 10 kronorna någon faktiskt är beredd att betala för den, här och nu.

Esbjörn må tycka att hans fastighet är värd mer pengar än vad en köpare är beredd att betala. Men, en köpare ser inte något sentimentalt värde i fastigheten. Inte som Esbjörn som har en massa minnen förknippade med stället. Ingen köpare, inte ens Zlatan vill betala mer än nödvändigt för fastigheten.

Självklart var det dumt av Esbjörn att inte lägga ut fastigheten på den öppna marknaden. Med fler intressenter blir det en mer rättvisande budgivning. Varför han inte gjorde så, kan vi bara spekulera om. Men uppenbarligen ville han inte det.

Men om man leker med tanken att han gjort det, lagt ut den på öppna marknaden. Hemnet-annonserat och haft en mäklare som i normalfallet. Vad är det som säger att han fått in mer pengar?

Värderingen säger 4,2 i augusti 2020, så där någonstans ligger normalfallet i prislapp. Hade mäklaren satt 4,2 som utgångspris och med rättvisande bilder och Anticimex besiktningsprotokoll, hade inte många dykt upp, även en bra dag. De som tagit sig dit, hade nog backat ut på det priset. För det kostar några miljoner till att få det till ett fint året-runt-boende.

Jag tror mäklaren hade satt ett lågt utgångspris, med hopp om budgivning. Det krävs ju bara två personer med fet plånbok som vill ha det, för att det ska bli en budgivning som är trevlig för säljarens plånbok. Men kan någon garantera att det blir ett högre pris än 4.2?

Tror inte någon här inne är beredd att köpa det där stället för 4.2, än mindre 4.4 eller 5-6 miljoner. Det är inte värt det. Det ligger för mycket jobb, tid, pengar och energi för att få till fastigheten i ett skick som gör det till en välvårdad pärla vid viken. Det finns många andra (och bättre) objekt att köpa om man inte måste/vill bo just i den viken och vill bo någonstans mellan Stockholm och Uppsala.

Jag har sett ruttna skitstugor gå för 3 mille för att de låg i "rätt" sommarstugeby, och menar jag verkligen sommarstugor. Platta "torp", med torpargrund byggda på 60-talet.

Detta har iaf en struktur och stomme för ett året-runt-boende. Det är byggt strax efter sekelskiftet och eftersom ingen sagt så får man anta det är inga fuktskador, inga problem med grunden, läckande tak eller andra saker.

En köpare har ett fritt och ganska okomplicerat jobb framför sig. Vatten, värme, kök, badrum.
Som alltid - rika j*ar vill sätta sin prägel och ha en trygg lösning av värme/vatten byter ut allt om det är nåt som inte passar. Oavsett om det är väl fungerande lösning eller inte.

Detta tror jag de flesta skulle se som ett fynd, en ren canvas att sätta sin prägel på.
VAD är så skrämmande för en köpare i protokollet??

Ser jag det som troligt att det skulle kunna gå för 5 javisst. Går förstås inte att garantera.
Ska ni hålla fast vid att index gäller rakt av, då är ju den extra millen intjänad utan att göra nåt på två år
2021-04-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag håller med dig HaryCunt, om Zlatan till exempel ville ha huset skulle han lätt gå in och säga jag betalar hur mycket som helst, då måste det vara värt minst 5 miljoner för Ebba.

Värderingar gäller bara vanliga människor, inte kändisar som tjänar mycket, deras marknadsmässiga pris är högre för annars lurar de säljaren och vad Zlatan skulle bjuda är alltid utgångsläget i sådana fall.

Det är konstigt att alla inte förstår hur man värderar hus, de tror att det bara är att läsa en värdering och utgå ifrån den. De förstår inte alls hur komplicerat det är när det handlar om fotbollsproffs och partiledare. Då gäller andra marknadsvärden.

Man kan liksom inte bara betala marknadspris, man måste lägga till en miljon extra så det ser snyggt ut.

"Värderingar gäller bara vanliga människor, inte kändisar som tjänar mycket, deras marknadsmässiga pris är"
Tydligen lägre - alla här vill ju tydligt säga att den INTE är värd 4.2 .... trots en mäklare sagt 4.2 +/- 200 000kr.

Och +15% på en värdering kan ingen säga skulle vara oväntat eller otroligt på en ganska het marknad i en storstadsregion. Alltså +5 mille i köpeskilling.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-10 kl. 09:12.
2021-04-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du kan man upprepa din åsikt om att priset var marknadsmässigt hur många gånger du vill. Det kommer dock inte att göra att 3,9 miljoner för det huset blir mer marknadsmässigt för det.
Men nu var det ju "marknaden" som köpte huset... Annat hade det kanske varit om han sålt det till Matz, men så är inte fallet.
2021-04-10, 10:03
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

En köpare har ett fritt och ganska okomplicerat jobb framför sig. Vatten, värme, kök, badrum.
Som alltid - rika j*ar vill sätta sin prägel och ha en trygg lösning av värme/vatten byter ut allt om det är nåt som inte passar. Oavsett om det är väl fungerande lösning eller inte.

EB är uppenbart en bortskämd kvinna som inte vill skita i en spann och dricka vatten från en sjö som är full med e-coli bakterier

Har full förståelse för om kvinnor går omvägar runt dig.
2021-04-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
EB är uppenbart en bortskämd kvinna som inte vill skita i en spann och dricka vatten från en sjö som är full med e-coli bakterier

Har full förståelse för om kvinnor går omvägar runt dig.

Eh?
Svårt att läsa?
"byter ut allt om det är nåt som inte passar. Oavsett om det är väl fungerande lösning eller inte"

I detta fall finns det inget fungerande vatten.
2021-04-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men nu var det ju "marknaden" som köpte huset... Annat hade det kanske varit om han sålt det till Matz, men så är inte fallet.

Det var inte på "marknaden" - det var Ebba.

Som sagt brukligt att ligga ÖVER värdering när det sker köp utanför "marknaden".
2021-04-10, 10:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Eh?
Svårt att läsa?
"byter ut allt om det är nåt som inte passar. Oavsett om det är väl fungerande lösning eller inte"

I detta fall finns det inget fungerande vatten.

Ej heller ett fungerande avlopp, dålig uppvärmning för åretruntboende samt ett gammalt och farligt elsystem.

Så vad tillförde ditt inlägg förutom att kasta skit på EB.

För en köpare så skulle det vara billigare om man fick jämna skiten med marken.
2021-04-10, 10:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Självklart, annars hade ju inte denna soppa funnits. Men det är ju oxå det faktumet att hon köpte det för 3,9 som är ett av ställen där den här historien inte stämmer. Det är enligt senaste värderingen värt 4,6 miljoner. Samt att vi är många som tror att det skulle inringa ett värde på runt 6 miljoner på öppna marknaden. Faktumet att Ebba bara gav 3,9 är högst besvärande.
Om man ber att få köpa någons hus, och göra det snyggt, så gör man en Zlatan. Ringer på och säger Ni bor i mitt hus. Jag ger er fyra gånger mer än ni gav.
Hade Ebba betalat 5 hade det sett snyggare ut.

Angående fastighet. Esbjörn har en fastighet. Sin sommarstuga. Han har dessutom en eller två bostadsrätter. Var av en skulle kunna vara hans nu avlinda livskamrat.

Enligt senaste värderingen 25/2-2021 4.6milj då FPI ökat och nytt taxeringsvärde kommit, gör inte att fastigheten var mer värd än 4.2milj då den köptes 20/8-2020.
4.6milj är inte heller 5milj hur man än räknar, tror du lider av numeriskdyslexi på riktigt HairyCunt.
Esbjörn har, tror vi, två BR varav en i Västerås och den i Uppsala som varit hans avlidne brors.
Sen huruvida han ens äger den i Uppsala, då det kan vara oskiftat dödsbo som äger den.
Den kan redan vara till salu, blivit såld eller någon annan av dödsbodelägarna tagit över.
Den i Västerås vet vi inte hur det var med, om den är kvar eller såld av MPL?
Den uppges ha ägts i 45år, men han skrev sig där sista vändan 2014 o flyttade 2020.
Sin särbos lägenhet har han aldrig ägt, om det var nu var BR.
Sommarstugan sålde han däremot förra sommaren, så den vet vi att han inte har kvar.
2021-04-10, 10:55
Medlem
Citat:
Det var inte på "marknaden" - det var Ebba.

Som sagt brukligt att ligga ÖVER värdering när det sker köp utanför "marknaden".
Jaha så politiker - eller avser du kvinnor - är inte en del av marknaden?
Var handlar din mamma då - om hon inte handlar på den fira markanden?
2021-04-10, 11:04
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Mamma Busch vittnar
https://www.aftonbladet.se/a/zg2vr5

Om vi nu ser till riskerna med partiska vittnen från båda sidorna, så har Ebba ett ess, hon har en granne till Esb:s ruckel som kommer att vittna i denna cirkus, plus skriftlig bevisning.
Citat:
Två väninnor vittnar
Utöver mamman kommer två väninnor till Ebba Busch att vittna.
Den ena var den som introducerade Ebba Busch och Esbjörn Bolin för varandra, den andra närvarade när kontraktet skrevs. Väninnornas vittnesmål överensstämmer i stora drag med mammans.
Ebba Busch kommer också använda vittnesmål från en överläkare i geriatrik, en mäklare som värderade fastigheten och en granne. Det kommer också läggas fram en stor mängd skriftlig bevisning.

Sen kan vi konstatera att påståendet om bankbesöken för att återbetala handpenningen är en bluff.
Inget bankvittne finns registrerat av parterna, och alla bankkontor har videoövervakning. Swedbanks kontor hade direkt kunnat langa fram en videosekvens om Binninge hade åberopat intygande från banken, speciellt då han smetade kriminella anklagelser mot Ebba.

Binninge själv har nu gått under jorden....
Citat:
Aftonbladet har utan framgång sökt Esbjörn Bolins tidigare ombud Johann Binninge samt Helena Busch-Christensen för en kommentar. Ebba Busch avböjer via sin presstab kommentarer.

Hastalavista, Johann Binninge !
2021-04-10, 11:05
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Mitt fetade. Tack för dom orden, vill man köpa ett hus som inte var till salu innan man tjatat hål i huvudet på ägaren. Får man ska göra en Zlatan, bjuda fett. Ebba borde bjudet 5 miljoner.
Ebba köper 1½ liter mjölk, kassören tar 18 kronor i betalning.
Varför tar du 18 kronor för mjölken? undrar Ebba, priset är ju angivet till 15 kronor!
Jo, men 15 kronor gäller bara för vanligt folk, du är känd partiledare och tjänar mer, så du får betala 18 kronor, snyggast så!
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-10 kl. 11:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in