2021-04-10, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Det går bra för flickor i skolan därför att man gjort skolan till ett flickdagis. Det syns redan i kvaliteten. Sverige har gått från 2a i världen kunskapsmässigt till plats 30 i Europa. Ser du ett samband? Är det bra för Sverige som land, som bara kan konkurrera i en global värld kunskapsmässigt?

Man har för stora klasser. för stökiga klasser. Klart sådant drar ner betyget för den svenska skolan. Det är inte ett "flickdagis", det är en inrättning som ska lära ut, men som får hålla på med socialt arbete i allt för hög utsträckning istället. Vilket är otroligt synd.
Citera
2021-04-10, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kan tyvärr inte öppna länkar av okänd anledning.

Du menar att jag inte har rätt i hur det var när jag själv gick i skolan? Eller hur det var när jag spelade fotboll. Jo, det stämmer, det var precis så det var, som jag beskriver det.

Men du är av en annan uppfattning. Vissa är övertygade om patriarkatet och vissa är övertygade om matriarkatet. Ni som är övertygade om matriarkatet kanske har rätt, vad vet jag. Men då har förmodligen även de rätt som hävdar att det har funnits/finns ett patriarkat. Att det finns en maktpendel som svänger fram och tillbaka.

Jag tänker att det finns andra nyanser i detta. Och försöker belysa dessa nyanser.
Varför skulle jag eller någon annan vara intresserad av din upplevelse av skolan för 30 år sedan i e debatt om nutiden? Hur självupptagen är du?

Vilka är nyanserna i; 70% kvinnor på högskolan, flickor får högre betyg i grundskolan än pojkar trots inte bättre kunskaper, skolan har formats till ett flickdagis för social manipulation? Trots detta handlar debatten om hur man kan förbättra flickors skolvillkor?

Du kunde ju inte tydligare berätta för samtliga läsare av tråden att du är fullständigt körd i huvudet. Låt mig gissa, du sitter på en högre post inom välfärdssektorn?
Citera
2021-04-10, 02:12
Medlem
Citat:
Jaha. Så tror du det är alltså?

Ja, det tror jag.
Citera
2021-04-10, 02:12
Medlem
Citat:
Man har för stora klasser. för stökiga klasser. Klart sådant drar ner betyget för den svenska skolan. Det är inte ett "flickdagis", det är en inrättning som ska lära ut, men som får hålla på med socialt arbete i allt för hög utsträckning istället. Vilket är otroligt synd.
Nej. Du har fel. Stöket beror på att kvinnliga lärare och rektorer inte klarar av att hålla ordning, i en feminiserad skola som ska vara mjuk istället för rättvis.
Citera
2021-04-10, 02:14
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag.
Jag vet att fotbollsprestationer bygger på talang, prestation, träning och medfödda kognitiva förmågor. Många av världens största fotbollsspelare har haft bristfälliga sociala förmågor.
Citera
2021-04-10, 02:14
Medlem
Citat:
Googla då Moira von Wright och fysik, skåda ditt feministiska Shangri-La.

Jag får göra detta när datorn vill samarbeta med mig igen...

I övrigt är jag inte feminist, utan humanist.
Citera
2021-04-10, 02:17
Medlem
Citat:
Jag får göra detta när datorn vill samarbeta med mig igen...

I övrigt är jag inte feminist, utan humanist.
Intressant det där, datorer som trilskas när man som mest behöver det. Skriva tomma inlägg klarar du i allafall. Puss och sov gott.
Citera
2021-04-10, 02:20
Medlem
Citat:
Varför skulle jag eller någon annan vara intresserad av din upplevelse av skolan för 30 år sedan i e debatt om nutiden? Hur självupptagen är du?

Vilka är nyanserna i; 70% kvinnor på högskolan, flickor får högre betyg i grundskolan än pojkar trots inte bättre kunskaper, skolan har formats till ett flickdagis för social manipulation? Trots detta handlar debatten om hur man kan förbättra flickors skolvillkor?

Du kunde ju inte tydligare berätta för samtliga läsare av tråden att du är fullständigt körd i huvudet. Låt mig gissa, du sitter på en högre post inom välfärdssektorn?

Eftersom jag är rätt övertygad om att fler delar den upplevelsen. Och kan se att det du beskriver är en feltolkning. Jag minns debatten som var den igår. "Vi måste höja statusen på ämnen som flickor gillar" och så försökte man göra detta.

Som jag har skrivit: jag hör inte ett pip om att flickors situation i skolan ska förbättras. Inte i nutid. Men för 30 år sedan hördes det ja. Nu hör jag mer debatter om hur man ska få pojkar/män intresserade av högre studier. Har du helt missat dessa debatter?

Nej, jag sitter inte på en högre post inom välfärdssektorn. Men fint att du tror det.
Citera
2021-04-10, 02:25
Medlem
Citat:
Nej. Du har fel. Stöket beror på att kvinnliga lärare och rektorer inte klarar av att hålla ordning, i en feminiserad skola som ska vara mjuk istället för rättvis.

Nej, stöket beror på för stora klasser, med flera elever som har sociala problem hemifrån. där lärarna får arbeta som socialarbetare, snarare än som pedagoger.

I vissa privata skolor däremot samt vissa bra kommunala skolor, har man mindre klasser och engagerade föräldrar och där är det inte alls lika stökigt och eleverna (både pojkar och flickor) får bra betyg, är duktiga och har motivation till att lära. Eftersom pedagogerna får vara pedagoger.

Men stökskolorna drar givetvis ner betyget för svenska skolan som helhet. Och ja: pojkarna blir väldigt drabbade i detta. På ett annat sätt än vad flickor blir. Men både pojkar och flickor behöver lugn och läsro.
Citera
2021-04-10, 02:27
Medlem
Citat:
Jag vet att fotbollsprestationer bygger på talang, prestation, träning och medfödda kognitiva förmågor. Många av världens största fotbollsspelare har haft bristfälliga sociala förmågor.

Ja, naturligtvis krävs det också. Men det krävs även en god laganda och att vara en medspelare i laget. "Passa och ta emot bollen" och läsa av sina lagkamrater. Och där handlar det om sociala skils på planen.
Citera
2021-04-10, 02:30
Medlem
Citat:
Intressant det där, datorer som trilskas när man som mest behöver det. Skriva tomma inlägg klarar du i allafall. Puss och sov gott.

Ja, det blir en tom bild när jag försöker öppna upp nytt fönster. Igår kunde jag öppna upp nytt fönster utan problem, men kunde inte logga in på Flashback. Så kan det vara ibland. Kanske dags att genomsöka datorn för något lurt är det allt (kanske virus). Men jag återkommer när problemet är fixat. Ja, puss och sov gott.
Citera
2021-04-10, 02:31
Medlem
Citat:
Eftersom jag är rätt övertygad om att fler delar den upplevelsen. Och kan se att det du beskriver är en feltolkning. Jag minns debatten som var den igår. "Vi måste höja statusen på ämnen som flickor gillar" och så försökte man göra detta.

Som jag har skrivit: jag hör inte ett pip om att flickors situation i skolan ska förbättras. Inte i nutid. Men för 30 år sedan hördes det ja. Nu hör jag mer debatter om hur man ska få pojkar/män intresserade av högre studier. Har du helt missat dessa debatter?

Nej, jag sitter inte på en högre post inom välfärdssektorn. Men fint att du tror det.
Jag kan inte bemöta din alternativa verklighet. Jag har redan bett dig om en källa på att man försöker förbättra skolan för pojkar, utan resultat. Sitter du på psyket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in