2021-04-09, 20:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om Sverige inte inför hårdare restriktioner och bibehåller de nuvarande restriktionerna då blir vi som Brasilien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kRVnE9/darfor-ar-brasilien-ett-hot-mot-varlden

Ja. Det som Wolfgang Hansson säger om Brasilien, skulle även kunna sägas om Sverige. Men jag tror inte att hårdare restriktioner är rätt lösning. Det som behövs är mycket snabbare vaccinering.

Det märks att Aftonbladet tycker illa om Jair Bolsonaro och Donald Trump.

Citat från Aftonbladets Wolfgang Hansson:
Brasilien sätter ett tragiskt rekord med 4 000 döda på en dag.

Men landets president försöker inte ens stoppa spridningen av nya farliga mutationer.
...
Få länder har en ledare som behandlar den potentiellt dödliga sjukdomen så nonchalant som Jair Bolsonaro. Hans enda konkurrent, Donald Trump, tvingades lämna presidentposten i början av året. Sedan dess har USA fått ner smittspridningen rejält och 40 procent av landets befolkning har vaccinerats. Innan dess rådde ett liknande kaos som det vi nu ser i Brasilien.
Hur kommer det sig att vaccineringen har tagit sådan fart i Förenta Staterna? Det var inte Joe Biden som inledde arbetet med att ta fram vacciner när han tillträdde som president. Det var Donald Trump som inledde ett ambitiöst projekt att snabbt ta fram vacciner mot Covid-19. Men Wolfgang Hansson föredrar att förnedra Donald Trump, och ge Joe Biden beröm för Donald Trump's insats.

Citat från Aftonbladets Wolfgang Hansson:
Om mer smittsamma och kanske mer dödliga virusvarianter sprids från jättelandet i Sydamerika kan det öka smittan och dödligheten även i resten av världen.

Så här säger den välrenommerade brasilianske läkaren och forskaren, Miguel Nicolelis verksam vid Duke University i USA, till BBC.
– Brasilien är ett hot mot världssamfundets försök att få pandemin under kontroll. Vi göder nya virusvarianter varje vecka och de kommer att korsa gränserna.

Den ursprungliga brasilianska varianten har redan konstaterats i åtminstone 33 länder, däribland Sverige. Reserestriktioner världen över har säkert bidragit till att den ännu inte fått någon våldsam spridning men ju fler smittsamma varianter som dyker upp desto större blir risken att de vacciner som finns i dag blir mer eller mindre verkningslösa.
Ja. Det är farligt att låta viruset spridas ohindrat. Det gäller både i Sverige och Brasilien.

Hur mycket brydde sig Folkhälsomyndigheten att försöka hejda viruset när chansen fanns, i ferbruari - mars 2020?
Citera
2021-04-09, 20:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Imagine, kalla andra för cuckade hen-män när man själv inte vågar gå ut utan munblöja eller vara nära en ovaccinerad av rädsla för ett "virus" som 99,98% överlever

Tröttnar du inte på att sprida lögner om chansen att överleva viruset?

Med tanke på att 0,13 % av Sveriges befolkning redan har stupat i Covid-19, så är det uppenbart att dina siffror är trams. (Du kan förvisso dra av 15 % som har dött "med och inte av" viruset.)
Citera
2021-04-09, 20:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Världen kommer inte tänka om när det gäller flygresor. Det är bara cuckade hen-män i Sverige och kvinnor samt möjligen lite ultraliberaler på Upper West side i New York som ser flyget som ett problem.

Jag ser flyget som ett problem. Det var den omfattande flygtrafiken som gjorde att viruset snabbt spreds över hela Världen. Samma sak kan hända igen, när nästa epidemi bryter ut.

Citat:
Flyget kommer explodera så fort politikerna tar sitt förnuft till fånga och låter oss vaccinerade börja flyga igen. Pestråttorna däremot (plattjordare, anti-vaxxers) får stanna hemma och kolla Bingolotto.

Vaccinationen skyddar mot Covid-19. Men den skyddar inte mot nya epidemier som kan bryta ut i framtiden. Ifall man ska har omfattande flygtrafik över hela Världen, så är det nödvändigt att myndigheterna klarar att reagera snabbt när en ny epidemi bryter ut. Jag litar inte på europeiska myndigheters förmåga att reagera tillräckligt snabbt. Därför vill jag ifrågasätta flygandets omfattning.

Citat:
Satt just själv och kollade flygresor till Stockholm i sommar. Verkar lugnt för min del men eftersom frugan inte är svensk medborgare så kräver de covidtest av henne (trots att hon är vaccinerad). Så det får bli Grekland istället. Många idiotregimer som går miste om skatteintäkter när världens elit vill ut och resa och spendera igen.
Citera
2021-04-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Ja. Det är farligt att låta viruset spridas ohindrat. Det gäller både i Sverige och Brasilien.

För det första sprids inte viruset obehindrat i Sverige. Jag antar att det är därför vi har de restriktioner vi har för varför har vi dem annars?

Men det sprids obehindrat i Brasilien.

Med oändligt mycket högre antal. Sveriges 7000 per dag kommer inte ge några mutationer av värde. Men Brasiliens 100 000 - 200 000 per dag, vem vet hur mycket kommer göra det om det fortsätter.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-04-09 kl. 21:18.
Citera
2021-04-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tröttnar du inte på att sprida lögner om chansen att överleva viruset?

Med tanke på att 0,13 % av Sveriges befolkning redan har stupat i Covid-19, så är det uppenbart att dina siffror är trams. (Du kan förvisso dra av 15 % som har dött "med och inte av" viruset.)

Dödligheten är nånstans 0,3 - 0,5% enligt WHO. Rätt harmlöst alltså i det stora hela. Problemet är ju att det slår så olika. Det är i princip ofarligt för friska människor under 50 år medans du har en dödlighet på uppe emot 15% på människor över 80 år.

Åldern är allt i den här sjukdomen. Allt.
Citera
2021-04-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Dödligheten är nånstans 0,3 - 0,5% enligt WHO. Rätt harmlöst alltså i det stora hela. Problemet är ju att det slår så olika. Det är i princip ofarligt för friska människor under 50 år medans du har en dödlighet på uppe emot 15% på människor över 80 år.

Åldern är allt i den här sjukdomen. Allt.

Det ligger gott om folk i åldrarna 30-50 år och flämtar efter luft på intensivvårdsavdelningarna just nu. Tro mig. De ligger där och flämtar ”men jag är ju ung - de sa att det var ofarligt!”.

Men det är ju så att det är viruset som bestämmer vem som lever och vem som dör. Det är helt utom vår kontroll nu. De nya varianterna får den gamla covidstammen att likna en snäll gammal farbror i jämförelse. För just nu är det en Mike Tyson i toppform vi möter. Bara vaccinet erbjuder hopp just nu och tyvärr har ju byråkraterna i Bryssel fullständigt gjort bort sig där.
Citera
2021-04-09, 22:04
Medlem
Citat:
Det ligger gott om folk i åldrarna 30-50 år och flämtar efter luft på intensivvårdsavdelningarna just nu. Tro mig. De ligger där och flämtar ”men jag är ju ung - de sa att det var ofarligt!”.

Men det är ju så att det är viruset som bestämmer vem som lever och vem som dör. Det är helt utom vår kontroll nu. De nya varianterna får den gamla covidstammen att likna en snäll gammal farbror i jämförelse. För just nu är det en Mike Tyson i toppform vi möter. Bara vaccinet erbjuder hopp just nu och tyvärr har ju byråkraterna i Bryssel fullständigt gjort bort sig där.

Hur många 30-50 åringar är det. Har du länk till statistiken du hänvisar till?
Citera
2021-04-09, 22:06
Medlem
Citat:

Skitsnack. Det är åldern som avgör om du råkar illa ut eller inte.

Ynka 142 pers har dött i Sverige som är under 50 år. De allra flesta av dem med underliggande sjukdomar. De friska under 50 som dör kan du räkna på dina händer. Under 1 års tid.

För den gruppen är trafiken långt farligare.

Du har uppenbarligen panik fullständigt. Har du gått runt sådär i +1 års tid nu? HAHA vilken dåre.
Citera
2021-04-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Hur många 30-50 åringar är det. Har du länk till statistiken du hänvisar till?

Det är allmänt känt. Fråga vem som helst med insyn så får du se.

De äldre är ju ofta vaccinerade nu, så vilka är det då som hamnar i coronas klor? De yngre så klart. Och viruset är aggressivare. Folk får inte bara lungorna helt förstörda nu utan från vad jag har hört så blir det nu även blodproppar, hjärtstillestånd, slaganfall, njurar som helt stänger ner. Det är en kamp mot klockan vi bevittnar. Det gäller att vaccineringen kommer igång ordentligt.
Citera
2021-04-09, 22:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om jag skulle vara din kompis skulle jag vänta lite. Jag kunde prata Engelska bra igen efter ca två, tre månader.

Det är ju tur att barnen inte dör, det dör ju till och med färre barn nu en normalt. Men om sjukdomen påverkar dem och t.ex. deras hjärnor, vet vi ju inte. Så länge vi inte vet det tycker jag att det är fel att ha de i fronten av sjukdomen. Troligtvis har de flesta barn minst en gång varit sjuka. Jag tror t.ex. inte att den brittiska mutationen smittar barn i större utsträckning utan bara att vi märker det på fler av dem nu. Hoppningsvis får de ett skydd för framtida sjukdomar och inte bli skadade och då är det bra, men om det inte är så och vi kommer se en hel generation som inte kan koncentrera sig, mer aggressiva, ha svårt för att sova o.s.v. förlorar vi så mycket att jag inte tycker att riskerna är värda den ekonomiska förlust det skulle kosta att ha säkra skolor och kanske deltidsstudier även på grundskolan.

När det gäller mitt barn, så märker jag ingen skillnad. Däremot trängs barnen i skolan, alla går in vid samma tillfälle genom samma ingång och i den lilla hall som är där tar de alla av sig skorna och lägger de i sina skåp, t.ex. Det är ju som ett skämt, den lilla kostnad eller besvär det skulle vara att även barn kunde hålla avstånd är så liten jämfört med den kostnad som skulle bli om alla våra barn blir trögtänkta.

Edit men jag fattar att både du och din vän upplever det jobbigt. Man vill inte förlora sin tanke förmåga, men om jag ännu en gång ska dra likhetstecken med TBE så återhämtar sig de flesta utan kvarvarande skador. Det kommer din kompis också göra!

Det kom precis en artikel i Aftonbladet om följder på hjärnan och nervsystemet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAaoog/angest-somnloshet-och-stroke-vanliga-efter-covid-19

Nästan hälften av alla intensivvårdade covidpatienter drabbas inom sex månader av psykisk sjukdom eller nervsjukdom.

I vissa patientgrupper får nästan var tionde covidpatient en efterföljande stroke, enligt tidningen Lancet Psychiatry.

Ångest, demens och sömlöshet är också vanliga komplikationer.

---

Forskarna hittade också en tydlig, oroande koppling mellan covid-19 och demens. Bland covidpatienterna som var över 65 år fick 2,7 procent en första demensdiagnos inom sex månader.

Studien visar dessutom höjda risker för psykotiska störningar och sömnlöshet bland covidpatienterna.

Patienter med svår covid-19 löper störst risk att drabbas av efterföljande nervsjukdomar och psykiska sjukdomar, men många med mildare covid-19 insjuknar också, konstaterar forskarna Maxime Taquet, John R Geddes, Masud Husain, Sierra Luciano och Paul J Harrison i Lancet Psychiatry.
Citera
2021-04-09, 22:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Ny variant i Brasilien.

The new super variant made headlines at a critical time when Brazil registered record-high single-day COVID-19 deaths with more than 4,000.

https://www.aa.com.tr/en/americas/brazil-finds-new-virus-variant-combining-18-mutations/2201998
Citera
2021-04-09, 22:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det är allmänt känt. Fråga vem som helst med insyn så får du se.

De äldre är ju ofta vaccinerade nu, så vilka är det då som hamnar i coronas klor? De yngre så klart. Och viruset är aggressivare. Folk får inte bara lungorna helt förstörda nu utan från vad jag har hört så blir det nu även blodproppar, hjärtstillestånd, slaganfall, njurar som helt stänger ner. Det är en kamp mot klockan vi bevittnar. Det gäller att vaccineringen kommer igång ordentligt.

Vaccineringen har nu pågått i över 3 månader, med en hastighet som icke imponerar. Regeringen har nu haft tid på sig att hitta lösningar på problemet med långsamma leveranser. Dom har haft tid på sig att överväga andra leverantörer, eller starta upp inhemsk vaccintillverkning på licens. Det är inte tillräckligt att bara säga "Jag blir väldigt upprörd." när leveransen av vacciner går trögt.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten har inget engagemang att göra vaccineringen till en framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in