2021-04-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg har også et inntrykk av at ru kan ha skrevet trusselbrevet. Kan han virkelig ha kontakter som er i stand til drap. Hvem betalte i så fall for dette. Ru har ikke penger og kidnapperne virket lite gira på utbetaling før th ble mistenkt. Vanskelig å ta th av kroken. Han nekter avhør og vet hva som er skjedd. Ingen tvil om det. Måtte foreta seg noe mht skilsmissen. Samler drapssaker og leker med våpen. Ingen illusjoner om den uskyldige engelen th.

Jeg synes trusselbrevet virker en god del mindre profesjonelt enn hvordan resten av forbrytelsen er planlagt og utført. Slik sett kunne det stemt at RU eller noen med kompetanse på kryptovaluta har skrevet trusselbrevet, mens en mer oppegående person har tatt seg av selve kidnappingen / drapet. (dette kunne forsåvidt være TH eller en av hans forbundsfeller, eller noen andre).

Argumentet mot at RU skulle skrevet dette er jo at han etter møtene med TH ville være den første politiet ville mistenke.
Citera
2021-04-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Sitter og lurer på om politiet kunne fått tilgang til skatteetaten sine data og kjørt et søk der. Kryptovaluta som bitcoin og monero skal jo gis opp på selvangivelsen, og hva om kidnapperne har ført opp den eksakte bitcoin summen brukt for kommunikasjon, enten av ren glemsel eller om de ikke tenker på at dette kan søkes i.
kanskje vi har med en ærlig kriminell som ønsker at ting skal være korrekt, og fører opp dette beløpet. kanskje også monero beløpet, men det er vel kanskje mindre trolig.

noen som har tro på dette ?
null tro. Kriminelle oppgir ikke svart omsetning
Citera
2021-04-09, 19:56
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
God helg og takk for at den berømte filmen ikke nevnes i innlegget ditt denne gangen. En stor opptur og jeg leste hele innlegget.
Bare hyggelig. Tror ikke jeg trenger å nevne hva den filmen heter, den husker de fleste
Hvis du leser de andre innleggene mine like godt kan det hende du ser at den hypotesen kan stemme.

Skal ikke gå inn i en diskusjon nå på hva som er logisk eller ikke, men hvis min hypotese stemmer, er det ikke rart at det har blitt mange spekulasjoner i etterkant av denne saken. Hvis GM benyttet filmen som inspirasjon til dette plottet kan det hende GM håpet det skulle bli like mye "kaos" og spekulasjoner i etterkant av Hagen-saken som i filmen = en meget smart GM som lurte alle
Citera
2021-04-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99
Jeg synes trusselbrevet virker en god del mindre profesjonelt enn hvordan resten av forbrytelsen er planlagt og utført. Slik sett kunne det stemt at RU eller noen med kompetanse på kryptovaluta har skrevet trusselbrevet, mens en mer oppegående person har tatt seg av selve kidnappingen / drapet. (dette kunne forsåvidt være TH eller en av hans forbundsfeller, eller noen andre).

Argumentet mot at RU skulle skrevet dette er jo at han etter møtene med TH ville være den første politiet ville mistenke.
Synes i det hele at opplegget er snodig når gm visste at kryptointeressen ville bli et tema for politiet. Mulig th fremstiller seg som en analog mann med fjærpenn for å fjerne seg selv bort fra mistanke. Hvem vil mistenke han for å være teknokrat. Politiet vil lete i kryptomiljøet, særlig ru. Ru stoler på at sporing er umulig og tar seg av all kommunikasjon og der intet kan knyttes mot th, selv om han er oppdragsgiver. Ventet på bilen, dro på jobb og spilte uskyldig ektemann. Ett alt er at ru kun brukes av th for å avlede.
Citera
2021-04-09, 20:46
Medlem
Neppe spesielt smart å kopiere alle trinnene fra en kjent film i en alvorlig kriminalsak.

Derfor er det heller ingen som har gjort det.
Derfor er det heller ingen som gidder å diskutere det.

Det blir bare enveiskommunikasjon. På repeat.
Citera
2021-04-09, 21:55
Medlem
Rhingarikis avatar
Hvis jeg skulle skrevet et slikt trusselbrev ville jeg gjort det så kort og enkelt som mulig - mye tekst betyr større sjans om å bli avslørt. Har også lagt merke til at RU bruker mange ord for lite innhold....
Citera
2021-04-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Hvis jeg skulle skrevet et slikt trusselbrev ville jeg gjort det så kort og enkelt som mulig - mye tekst betyr større sjans om å bli avslørt. Har også lagt merke til at RU bruker mange ord for lite innhold....
TH liker å skrive lange brev og det kan være en indikasjon. Samtidig inneholder det kryptokoder og en her har påpekt inkonsekvens i bruken av norsk tegnsetting ø med tøddel og å. Mulig to forfattere med th som hovedskribent. Det peker seg ut to personer med mulig selvstendige motiv, th og ru. Th pga ekteskapsbrudd, jf notat og ru fordi han ikke fikk kryptofabrikk og kan hevne seg og kreve th for penger tilsvarende fabrikkostnad. Rigget legger tydlige føringer mot at ru er hovedmann, løsningen ligger lokalt osv. Kidnappe vennens mor fordi han ikke fikk kryptofabrikk høres søkt ut. Tror derfor på th som hovedmann uavhengig av om ru deltok eller ikke. Ru må ha gjort noe i saken siden de har samordnet forklaring. Var litt eplekjekk da han skulle bli rik på aksjer. Fikk han penger av th ved overføringen mon tro.
Citera
2021-04-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99

Utenlandsk ekspertise har fastslått at det er noen nærstående av AE som har skrevet trusselbrevet så RU kan man stryke av listen.
Citera
2021-04-09, 23:01
Medlem
Citat:
TH liker å skrive lange brev og det kan være en indikasjon. Samtidig inneholder det kryptokoder og en her har påpekt inkonsekvens i bruken av norsk tegnsetting ø med tøddel og å. Mulig to forfattere med th som hovedskribent. Det peker seg ut to personer med mulig selvstendige motiv, th og ru. Th pga ekteskapsbrudd, jf notat og ru fordi han ikke fikk kryptofabrikk og kan hevne seg og kreve th for penger tilsvarende fabrikkostnad. Rigget legger tydlige føringer mot at ru er hovedmann, løsningen ligger lokalt osv. Kidnappe vennens mor fordi han ikke fikk kryptofabrikk høres søkt ut. Tror derfor på th som hovedmann uavhengig av om ru deltok eller ikke. Ru må ha gjort noe i saken siden de har samordnet forklaring. Var litt eplekjekk da han skulle bli rik på aksjer. Fikk han penger av th ved overføringen mon tro.

Tror at TH selv har forfattet trusselbrevet, og at han har forøkt å "kopiere" skrivemåten til RU.
Citera
2021-04-09, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Sitter og lurer på om politiet kunne fått tilgang til skatteetaten sine data og kjørt et søk der. Kryptovaluta som bitcoin og monero skal jo gis opp på selvangivelsen, og hva om kidnapperne har ført opp den eksakte bitcoin summen brukt for kommunikasjon, enten av ren glemsel eller om de ikke tenker på at dette kan søkes i.
kanskje vi har med en ærlig kriminell som ønsker at ting skal være korrekt, og fører opp dette beløpet. kanskje også monero beløpet, men det er vel kanskje mindre trolig.

noen som har tro på dette ?
Virker som at politiet ikke vil at noe som helst skal være uprøvd. Samler inn allslags digital historikk - også blant mer perifere vitner o.l.
GM gjør vanligvis en eller annen feil.
I dette tilfellet har GM gjenbrukt bitcoinadresser, og det var jo en tabbe. Kan være GM er amatør - ikke sikkert motivet er penger heller. Kan jo være en gal manns verk også - som først og fremst ville ha oppmerksomhet. Jeg tror likevel mest på at motivet er penger, men at det er et amatørmessig opplegg, at GM ikke er avslørt kan være flaks.
Citera
2021-04-09, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det utspillet ser jeg på som en provokasjon fra politiet.
Jeg tror de har hemmelig etterforskning på noen de mistenker og at de ønsker å provosere frem reaksjoner.
Hvis det stemmer at de har mistanker mot konkrete personer som ikke er TH nå 2,5 år etter, så tror jeg de tar dem.
Når jeg sier ikke TH, så mener jeg at han har de allerede brukt taktikken på uten at det har funket.

Hvis du sammenlikner dette med de siste utspillene fra Brøske rett før TH ble arrestert så ser du mønsteret, de sier helt klart at nå kommer vi snart og tar deg og forteller hvilken retning de ser, nemlig krypto.

Var jeg medansvarlig til det som har skjedd med AEH ville jeg ha svettet heftig nå.
Jeg håper du har rett, og jeg tenker det samme som deg.

Håper GM svetter, uansett hvem det er.

Politiet var vel i grunnen tvunget til å etterforske TH som MGM. Kan vel tenkes at politiet har hatt flere tanker i hodet hele tiden.
Citera
2021-04-09, 23:28
Medlem
jeg fikk akkurat en vill idê...
La oss si AEH var på vei ut av forholdet... Og hun hadde gjort det klart for TH at det ikke var noe han kunne gjøre for å stoppe henne..
RU hadde sitti i møter og mast om 100 millioner til kryptofabrikk.. Så TH fikk en idê..
RU skulle få 100 millioner, mot at han gjorde han en tjeneste. Han skulle kidnappe AEH, så skulle løsepengekravet være de 100 millionene som RU skulle få.
Slik skulle TH tjene goodwill av AEH for å redde ekteskapet.

Kidnappingen gikk til helvette. AEH tryna ned trappa og daua ved et uhell.
TH sier at nå får du faen ikke en dritt, men RU truer med å gå til politiet, så han får pressa ut 10 millioner for jobben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in