2021-04-09, 06:58
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Interessant krimpodden. Tror også bitcoin blir vanskelig, men at indirekte bevis som kontobevegelser og kontantstrøm blir mer viktig. Noen må ha fått betalt og mer penger i hendene....

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Monero ble krevd fordi formålet var drap og ikke kidnapping. Vi velger frihet fremfor penger. Mao var penger ikke formålet. Det ser man også i etterfølgende kommunikasjon med kidnapper. Klarer politiet å nøste opp id tyveriet kan korthuset rase. Sporene peker mot Oslo og ikke utlandet. Her har vi med gjerningsmenn bosatt på østlandet. Vet ikke hva som kom ut av politiets rassia på adressen i oslo.

Når var det rassia? Var det da RU ble pågrepet?
Citera
2021-04-09, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det har vært kjent hele tiden så hva var interessant med det?
Det var vel ingenting nytt i krimpodden egentlig.

Politiet har i den senere tid blitt mer optimistisk ift kryptosporet.

(Japan etterforsker (mars 2019) to kryptobørser (Huobi og Fisco)
(...), skriver Reuters.)

Rogstad er imidlertid ikke like optimistisk, når det gjelder muligheten for at etterforskningen kan avsløre kjøperen av bitcon via Huobi.

Trusselbrevet inneholdt tolv spesifikke koder (en liste med ulike beløp i Bitcoin/kommunikasjon).

Motparten har gjennomført transaksjoner inn på en forhandlingskonto for Bitcoin, som har blitt brukt til kommunikasjon.
Senere ble forhandlingsplattformen byttet, fra Bitcoin til krypterte e-poster.

Sitat fra Goingsomewhere:

"Første overføring av 0.0007 btc til mottakerens adresse skjer 10.11.2018 fra en adresse som begynner med 1DA... og den adresse ble opprettet den 10.7.2018 og ble fundet med btc via Huobi."

Goingsomewhere har forklart mye om gjenbruk av bitcoinadresser og kommunikasjonshistorikken (til og fra, dato og klokkeslett) tidligere i tråden, så det er heller ingenting nytt (for de som var interessert).
Veldig interessant (det finnes i tråden)!

Kryptovalutaekspert i Arcane, Torkel Rogstad, peker på flere tydelige tegn:

Det tydeligste tegnet på mangelfull kompetanse er gjenbruk av bitcoinadresser”, sier Rogstad. “Dette er regnet som meget skadelig for mottakers personvern. Best practice er å generere nye adresser hver gang man sender og mottar bitcoin, og noe alle bitcoinlommebøker lar deg gjøre.”.

https://kryptografen.no/2020/06/12/tom-hagen-saken-kryptografen-har-avdekketet-hele-meldingsutvekslingen-over-bitcoin/

Litt om krypto-opplegget fra tidligere i tråden:

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

(Diskusjonen om "gjenbruk av bitcoinadresser" tror jeg var litt senere enn lenkene over.)
Citera
2021-04-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Når var det rassia? Var det da RU ble pågrepet?
Kjenner ikke til andre tilfeller. Siden ru er siktet må det være mer indisier enn at han hadde møte med th om krypto. Merkelig sammentreff at kidnapperne i likhet med th og ru var interessert i krypto. Jeg tror de involverte gir hverandre alibier. Ru var visstnok samarbeidsvillig med politiet, men mistenkes nå for å ha løyet om møtevirksomheten med th. Han var sannsynligvis ikke i bolig og drepte aeh, men kan ha medvirket på annen måte. En her mener ru står bak kryptobrevet og han er da langt mer involvert enn anntatt, selv om siktelsen ble endret. Ligner han futurummann? Politiet ga ru mulighet til lavere straff, men han holder munn. Kan tyde på at opplysninger gir ru 21 år bak gitteret. Er alle alibiene i orden kan th ikke være drapsmannen, men evt bestiller av kriminelle drapsmenn. Manglende spor svekker teorien sammen med dna under knehaser og tiden som ble brukt i bolig og at drapet ikke virket profesjonelt pga blodsøl, husets vaskebøtte og tidsbruken i boligen. Det er umulig å tenke at proffe ventet så lenge etter ankomst pga faren for avsløring i tillegg til tiden i boligen. Mye tyder på at gm kjente til skritteller og bevegelsessensor på telefonen. Denne ble aktivert og lagt på bordet etter at mgm ringte og sendte sms. Til dette trengs kun 9 sproxskritt. Vasking kan ha foregått da th kom til bolig. Jeg stoler ikke på at teh snakket med moren. Sekunder går fort med en søvndrukken når alle disse temaene skulle avklares, kontonummer nedtegnes etc.
Citera
2021-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Uff, nei ikke mer BMW i Ås. Sånn er det når det er lite nytt, man går i sirkel.

Hvilken kvinne var det som satt skremt i baksetet og prøvde å si «hjelp meg» mener du? AE ble jo drept i huset.

Altså, hvor står det, fra politiets smhold at hun ER drept i S4?
Citera
2021-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det var vel ingenting nytt i krimpodden egentlig.

Politiet har i den senere tid blitt mer optimistisk ift kryptosporet.

(Japan etterforsker (mars 2019) to kryptobørser (Huobi og Fisco)
(...), skriver Reuters.)

Rogstad er imidlertid ikke like optimistisk, når det gjelder muligheten for at etterforskningen kan avsløre kjøperen av bitcon via Huobi.

Trusselbrevet inneholdt tolv spesifikke koder (en liste med ulike beløp i Bitcoin/kommunikasjon).

Motparten har gjennomført transaksjoner inn på en forhandlingskonto for Bitcoin, som har blitt brukt til kommunikasjon.
Senere ble forhandlingsplattformen byttet, fra Bitcoin til krypterte e-poster.

Sitat fra Goingsomewhere:

"Første overføring av 0.0007 btc til mottakerens adresse skjer 10.11.2018 fra en adresse som begynner med 1DA... og den adresse ble opprettet den 10.7.2018 og ble fundet med btc via Huobi."

Goingsomewhere har forklart mye om gjenbruk av bitcoinadresser og kommunikasjonshistorikken (til og fra, dato og klokkeslett) tidligere i tråden, så det er heller ingenting nytt (for de som var interessert).
Veldig interessant (det finnes i tråden)!

Kryptovalutaekspert i Arcane, Torkel Rogstad, peker på flere tydelige tegn:

Det tydeligste tegnet på mangelfull kompetanse er gjenbruk av bitcoinadresser”, sier Rogstad. “Dette er regnet som meget skadelig for mottakers personvern. Best practice er å generere nye adresser hver gang man sender og mottar bitcoin, og noe alle bitcoinlommebøker lar deg gjøre.”.

https://kryptografen.no/2020/06/12/tom-hagen-saken-kryptografen-har-avdekketet-hele-meldingsutvekslingen-over-bitcoin/

Litt om krypto-opplegget fra tidligere i tråden:

(Diskusjonen om "gjenbruk av bitcoinadresser" tror jeg var litt senere enn lenkene over.)
Det utspillet ser jeg på som en provokasjon fra politiet.
Jeg tror de har hemmelig etterforskning på noen de mistenker og at de ønsker å provosere frem reaksjoner.
Hvis det stemmer at de har mistanker mot konkrete personer som ikke er TH nå 2,5 år etter, så tror jeg de tar dem.
Når jeg sier ikke TH, så mener jeg at han har de allerede brukt taktikken på uten at det har funket.

Hvis du sammenlikner dette med de siste utspillene fra Brøske rett før TH ble arrestert så ser du mønsteret, de sier helt klart at nå kommer vi snart og tar deg og forteller hvilken retning de ser, nemlig krypto.

Var jeg medansvarlig til det som har skjedd med AEH ville jeg ha svettet heftig nå.
Citera
2021-04-09, 17:20
Medlem
Citat:
Likfunn i Tvedestrand, men det er neppe aeh. For langt borte fra gjerningsstedet og hun er neppe dumpet på en slik måte. Må være en utlending eller gammel savnetsak, selvmord, ulykke e.l. Politiet har startet etterforskning etter at en turgåer fant levninger ved Nautholmen i Tvedestrand i påsken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQdK4E/etterforsker-etter-likfunn-i-tvedestrand?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlo pet_row7_pos1

Synes dette var litt interessant. Det er mange som har foreslått at AE kan ha blitt dumpet i Oslo-fjorden, kanskje ved Drøbak. Jeg kjenner ikke til strømforholdene. Det er det heldigvis mange andre som gjør da.

Levningene blir beskrevet slik i VG.
"– Det er gjort funn av levninger i form av deler av et skjelett samt noen klesplagg. Det ble straks satt i gang en åstedsundersøkelse av politiet, sier lensmann i Holt lensmannsdistrikt Odd Holum, i en pressemelding.

Det var en turgåer som fant levningene delvis i vannet og delvis på land 27. mars."
Politiet sier at levningene bærer preg av å ha ligget i vannet "en stund", at levningene kan ha blitt ført til funnstedet av "vind og strøm", og at de håper "kriminaltekniske og rettsmedisinske" undersøker skal kunne gi svar på kjønn, alder osv.
"Politiet opplyser at det ikke er noen som er meldt savnet lokalt som kan knyttes opp mot funnet, og at det vil bli undersøkt opp mot savnetmeldinger i både Norge og internasjonalt."
Vi kan ikke utelukke at det er AE som er funnet. Selv om det kan synes lite sannsynlig.

Kanskje noen på forumet kjenner til strømforholdene og kan anslå omtrent hvilken retning levningene kan ha kommet fra.
Senast redigerad av kornblomst 2021-04-09 kl. 17:23.
Citera
2021-04-09, 17:24
Medlem
Citat:
Det ville være oppsiktsvekkende om han vet noe kun gm kan vite. Eiendommelig tøv.
Det må du gjerne mene. Astrologi er en støtte, men jeg håper jeg kan blande inn litt logisk sans, intuisjon og menneskekunnskap også. En forbrytelse har alltid et sterkt personlig motiv. Finner man det, er veien til en løsning nærmere.
Har lest alle innlegg, men det er ikke alltid så mye å si til en hver tid.Mange har gode teorier ut fra det lille vi vet. For min del er jeg nå overbevist om at TH er forfatter av trusselbrevet og at jeg håper politiet sjekker ut de to som TH stoler mest på, GHH og VE.
Et affektdrap er en besnærende tanke, men husk at dette har vært planlagt i lang tid. Goingsomewere mente at trusselbrevet aldri kunne ha blitt til i løpet av noen timer. Dette er planlagt.
Citera
2021-04-09, 17:40
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det må du gjerne mene. Astrologi er en støtte, men jeg håper jeg kan blande inn litt logisk sans, intuisjon og menneskekunnskap også. En forbrytelse har alltid et sterkt personlig motiv. Finner man det, er veien til en løsning nærmere.
Har lest alle innlegg, men det er ikke alltid så mye å si til en hver tid.Mange har gode teorier ut fra det lille vi vet. For min del er jeg nå overbevist om at TH er forfatter av trusselbrevet og at jeg håper politiet sjekker ut de to som TH stoler mest på, GHH og VE.
Et affektdrap er en besnærende tanke, men husk at dette har vært planlagt i lang tid. Goingsomewere mente at trusselbrevet aldri kunne ha blitt til i løpet av noen timer. Dette er planlagt.

Så gledelig gjensyn, AmunRa 👋 Vet du om de andre veteranene/viktige bidragsyterne også fremdeles er her i kulissene, og om det fremdeles utveksles info på PM? For en uinnvidd nysgjerrigper som meg er all ny informasjon hjertelig velkommen!!
Citera
2021-04-09, 19:10
Medlem
Legokatts avatar
Leser at det ikke har skjedd mye i det siste, men at det har vært noe fokus på TH/RU i media.
Har tidligere vært inne på å bruke matematikk for å se på sammenhenger. Setter derfor de ulike scenarioene opp mot hverandre som en likning med en ukjent (X).

Nå skal det regnes

Likning:

X = "TH/RU forklarte seg samsvarende om at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort"

Hva tyder X på hvis man legger til flere brikker/faktorer i "regnestykket"?

De ulike scenarioene:

1.TH/RU samarbeidet om plottet.

De møttes åpenlyst på Futurum
+
Vitne forklare dette til politiet
+
De samarbeidet om plottet og benyttet kryptovalutta i trusselbrev kort tid etter de hadde møtes åpenlyst på Futurum
+
"TH/RU forklarte seg samsvarende om at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort" (X)
=
Løsning på X gir:

Lite smarte gjerningspersoner. De hadde allerede forklart at de møtes, men ønsket å lyve om nøyaktig hvor mange ganger og nøyaktig tidsperiode for møtene. Hva tjente de på med å villede angående dette?

2. TH utførte plottet, lurte RU.

TH sto bak plottet og ønsket å peke mot RU som GM.
+
TH benyttet kryptovalutta i trusselbrev for å peke mot RU
+
TH tenkte ikke på at det ville bli mistenkelig at han hadde diskutert "kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum mange ganger slik at vitner kunne forklare dette til politiet
+
"TH/RU forklarte seg samsvarendebom at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort" (X)
=
Løsning på X gir:

TH var ikke en smart GM. TH måtte i tillegg ha fått RU til å forklare seg i samsvar med sin egen forklaring. Ikke en veldig sannsynlig forklaring til X.

3. RU sto bak plottet, lurte TH

RU diskuterte "kryptofabrikk" med TH på Futurum for at TH skulle kunne betale løsepenger uten å gå til politiet først.
+
RU tenkte ikke på at det ville bli mistenkelig at han hadde diskutert "kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum mange ganger slik at vitner og TH kunne forklare dette til politiet
+
"TH/RU forklarte seg samsvarende om at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort" (X)
=
Løsning på X gir:

Passer inn med trusselbrev men da kunne ikke RU vært en smart GM. RU fikk TH til å forklare seg samsvarende med sin egen forklaring. Ikke en veldig sannsynlig forklaring til X.

4. En GM som ønsket å ramme TH

TH/RU diskuterte "Kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum, noe vitner på Futurum kunne få med seg.
+
Kryptovalutta i trusselbrev
+
I trusselbrevet ble TH truet til å skulle betale løsepenger uten å gå til politiet først.
=
GM fikk med seg disse møtene mellom TH og RU.
+
GM benyttet kryptovalutta i trusselbrev for å sette søkelyset på TH
+
GM viste også at TH hadde fått noe kjennskap til kryptovalutta og sjansen økte for at TH kunne ha betalt løsepenger uten å gå til politiet først, slik det trues med i trusselbrevet.

Løsning på X gir:

TH/RU forklarte seg samsvarende av en annen grunn enn at de var delaktig i plottet.
En smart GM satte søkelyset på TH/RU. Passer inn med kryptovalutta i trusselbrevet.
Kan være en forklaring på at saken ikke er løst enda. Hvem vet.

Totalt sett: Hvis TH/RU planla dette plottet kunne de ikke ha vært veldig smarte. Da burde det være en sjanse for politiet å avsløre dem. Hvis plottet ble planlagt av en annen GM må dette ha vært en smart person, kanskje ikke enkelt å avsløre.

God helg til alle som følger saken
Citera
2021-04-09, 19:11
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det han sa som var mer interessant var at fordi bitcoin ligger åpent (imotsetning til monero), så kan hvem som helst opptre som motpart (meg og deg), uten at politiet kan se forskjell på oss og den virkelige motparten.

Sitter og lurer på om politiet kunne fått tilgang til skatteetaten sine data og kjørt et søk der. Kryptovaluta som bitcoin og monero skal jo gis opp på selvangivelsen, og hva om kidnapperne har ført opp den eksakte bitcoin summen brukt for kommunikasjon, enten av ren glemsel eller om de ikke tenker på at dette kan søkes i.
kanskje vi har med en ærlig kriminell som ønsker at ting skal være korrekt, og fører opp dette beløpet. kanskje også monero beløpet, men det er vel kanskje mindre trolig.

noen som har tro på dette ?
Citera
2021-04-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Leser at det ikke har skjedd mye i det siste, men at det har vært noe fokus på TH/RU i media.
Har tidligere vært inne på å bruke matematikk for å se på sammenhenger. Setter derfor de ulike scenarioene opp mot hverandre som en likning med en ukjent (X).

Nå skal det regnes

Likning:

X = "TH/RU forklarte seg samsvarende om at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort"

Hva tyder X på hvis man legger til flere brikker/faktorer i "regnestykket"?

De ulike scenarioene:

1.TH/RU samarbeidet om plottet.

De møttes åpenlyst på Futurum
+
Vitne forklare dette til politiet
+
De samarbeidet om plottet og benyttet kryptovalutta i trusselbrev kort tid etter de hadde møtes åpenlyst på Futurum
+
=
Løsning på X gir:

Lite smarte gjerningspersoner. De hadde allerede forklart at de møtes, men ønsket å lyve om nøyaktig hvor mange ganger og nøyaktig tidsperiode for møtene. Hva tjente de på med å villede angående dette?

2. TH utførte plottet, lurte RU.

TH sto bak plottet og ønsket å peke mot RU som GM.
+
TH benyttet kryptovalutta i trusselbrev for å peke mot RU
+
TH tenkte ikke på at det ville bli mistenkelig at han hadde diskutert "kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum mange ganger slik at vitner kunne forklare dette til politiet
+
"TH/RU forklarte seg samsvarendebom at de hadde møtes åpenlyst på Futurum, men de forklarte seg om færre møter / en kortere tidsperiode for møtene enn hva politiet mente de hadde gjort" (X)
=
Løsning på X gir:

TH var ikke en smart GM. TH måtte i tillegg ha fått RU til å forklare seg i samsvar med sin egen forklaring. Ikke en veldig sannsynlig forklaring til X.

3. RU sto bak plottet, lurte TH

RU diskuterte "kryptofabrikk" med TH på Futurum for at TH skulle kunne betale løsepenger uten å gå til politiet først.
+
RU tenkte ikke på at det ville bli mistenkelig at han hadde diskutert "kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum mange ganger slik at vitner og TH kunne forklare dette til politiet
+
=
Løsning på X gir:

Passer inn med trusselbrev men da kunne ikke RU vært en smart GM. RU fikk TH til å forklare seg samsvarende med sin egen forklaring. Ikke en veldig sannsynlig forklaring til X.

4. En GM som ønsket å ramme TH

TH/RU diskuterte "Kryptofabrikk" åpenlyst på Futurum, noe vitner på Futurum kunne få med seg.
+
Kryptovalutta i trusselbrev
+
I trusselbrevet ble TH truet til å skulle betale løsepenger uten å gå til politiet først.
=
GM fikk med seg disse møtene mellom TH og RU.
+
GM benyttet kryptovalutta i trusselbrev for å sette søkelyset på TH
+
GM viste også at TH hadde fått noe kjennskap til kryptovalutta og sjansen økte for at TH kunne ha betalt løsepenger uten å gå til politiet først, slik det trues med i trusselbrevet.

Løsning på X gir:

TH/RU forklarte seg samsvarende av en annen grunn enn at de var delaktig i plottet.
En smart GM satte søkelyset på TH/RU. Passer inn med kryptovalutta i trusselbrevet.
Kan være en forklaring på at saken ikke er løst enda. Hvem vet.

Totalt sett: Hvis TH/RU planla dette plottet kunne de ikke ha vært veldig smarte. Da burde det være en sjanse for politiet å avsløre dem. Hvis plottet ble planlagt av en annen GM må dette ha vært en smart person, kanskje ikke enkelt å avsløre.

God helg til alle som følger saken
God helg og takk for at den berømte filmen ikke nevnes i innlegget ditt denne gangen. En stor opptur og jeg leste hele innlegget.
Senast redigerad av LH07 2021-04-09 kl. 19:39.
Citera
2021-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det har vært kjent hele tiden så hva var interessant med det?
Enig. Mye synsing, men han er ærlig på at han ikke har inngående kunnskap om sporingsmulighetene og henviser til politiet. Han sier det samme som jeg skrev i et innlegg for lenge siden. En datamaskin må til for å avsløre en annen. Ingen overaskelse dette... Dette krever stor innsats globalt og er usikker på hvor langt politiet vil gå. Det kan også ende i et blindspor. Må være andre muligheter. Kan se ut som noen vitner synes politiet er for nærgående. Blir spennende om det er nærstående. Ghh, ve, bb, mb, teh, prestedatter, ru eller mer perifere forbindelser vi ikke har omtalt her.
Senast redigerad av LH07 2021-04-09 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in