Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Möjligheten finns väl. Men det är ju just YN som övertygar folk att det är SE som är mördaren. Det är så extremt övertolkat. Det är en rock och någon form av liten väska. Inga glasögon, ingen keps eller flint, fel ålder. Och osäkert om det ens är mördaren.
Det tjatas om "osannolikt" med en annan gärningsman som är dubbelgångare till SE, som mördaren "måste vara enligt YNs vittnesmål" . Men är en man men någon form av väska och iklädd rock dubbelgångare till en man i rock, keps, halsduk, glasögon och handledsväska??? Och mannen på bild framför polisbilen, är inte det en dubbelgångare till SE? (SE tror jag inte det är)
YN gav ingen detaljerad bild av den springande mannen.
Ju mer detaljerad bild du ger av en annan person - desto mer kommer den därför att misstämma mot den person som YN såg. (vissa attribut kan också snabbt justeras som t.ex. glasögon)
Antal tänkbara DUBBELGÅNGARE som kan befinna sig EXAKT vid mordplatsen/mordtidpunkten är YTTERLIGT begränsat. (av LP,AB,LJ,YN:s observationer)
Jag tänker att det med stor sannolikhet är EN okänd person där som inte är SE och kallar honom "mr X".
De allra flesta placerar SE 0-60 sekunder från mordplatsen/tillfället då han sett LJ och dagen efter rapporterar just det.
Enligt SE:s egen utsago 5-6 sekunder från mordplatsen/tillfället.
Jag tänker därför kandidaterna SE och "mr X" i nedan inlägg :
(FB) Skandiamannen
---
SE hade en brun handledsväska på 15*22 cm.
---
Det OGRAVERADE VITTNESMÅLET är fortfarande exakt det YN gav.
Dagen efter mordet säger hon liten väska som han bar i vänster hand, 20*15 cm , mörk till färgen, hon såg inte till någon rem eller något som fladdrade, personen försöker få ned eller upp nånting ur det .
Om jag ser rätt i förhören lade hon i ett förhör 2 dagar senare till det där med "påminner om en handledsväska" , "försökte dra igen/öppna blixtlås" samt det med "såg stabil/hård ut till sin form".
Det är OK att man gör sina EGNA tolkningar - men det är viktigt att skilja dem från vittnesmålen.
Vittnesmålen har normalt ganska stort företräde.
Här har vi bara EN persons vittnesmål, YN:s !
-----
Jag kommer inte längre med denna punkten, "take it or leave it" ...
---
Vi känner TP/KP/Filters hypoteser men bör inte begränsa oss vid deras resonemang.
Det finns saker som talar FÖR och det finns saker som talar MOT SE som GM.
Men låt oss vara 100% ärliga och transparanta med båda ... och med varje individuell punkt.
Likt vetenskapsmän (inte som politiker) : ingen onödig retorik, inga billiga resonemang & oneliners som man snabbt kan se igenom ...
Ingen vilja att dra resonemanget i viss riktning baserat på våra preferenser.