2021-04-09, 07:28
Medlem
Det måste finnas ett faktamässigt underlag för mer än en punkt i klassikern 3 M.
Har man i skrivande stund inte kunnat leta fram motiv och medel för SE...trots de stora ansträngningar som gjorts härvidlag så måste man ju ta hänsyn till detta.
Att helt hänge sig åt diverse spekulationer runt allt övrigt som måste till håller inte.
För många så duger inte detta,och det torde vara förståeligt även för de som tror på SE som GM.
Citera
2021-04-09, 07:37
Medlem
Låt oss bara skärskåda det material som pekar emot att SE inte har skjutit pistol sedan 1957.
Nästan 30 år hinner passera till 1986.
Vad har detta för effekt om SE helt plötsligt,och till synes utan anledning,börjar panga med en jätterevolver typ Magnum 357?
Klarar han överhuvudtaget av att skjuta två snabba skott med dylikt vapen,särskilt som det ingenstans finns någon fakta som pekar på att SE överhuvudtaget skjutit med Magnum 357 någon gång under hela sin levnad?

Lägg till varför en person som SE springer omkring helt random med fardigladdad spädgris på hemväg en vanlig fredagsafton.Lägg till var någonstans SE har fått sin stora revolver ifrån.Lägg till hur han fått tag i ammunitionen.

En gärningsbeskrivning med SE i huvudrollen blir närmast patetisk.Redan här borde man dra öronen åt sig.Alltsammans blir osannolikt..och det blir osannolikt av naturliga orsaker.

Det blir det därför att SE är osannolik som GM.

Jag ber övriga om motargument,men det måste ju vara argument som någonstans bottnar i skönjbar fakta.Spekulationer är ingenting värt som jag ser det.Bygger man case på sådant så kan man i stort sett hamna var som helst.
Citera
2021-04-09, 09:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
NF är ett av de viktigaste vittnena , synd att förhören och vallningen med honom hölls av prao-elever på polishuset. Uppenbara felaktigheter med uppgifter om gatuadresser mm i förhören som inte rättats till efteråt heller.

För mig är det dock en tydlig skillnad mellan att gå ute i gångbanan och att gå mitt i gångbanan.
Om NF passerat Tensonmannen på 0,5meters avstånd så borde de nästan stött ihop med varandra
Märkligt om NF då inte la märke till några mer detaljer om mannens utseende eller dylikt.

Sen är det också ganska naturligt att en eventuell gärningsman går ute vid sträckstenskanten om han vill undvika att bli sedd på nära håll av mötande vittnen strax innan han tänkt skjuta OP.

Fast nu står det uttryckligt att han går 3 meter från kanten. Det är ju inte omöjligt bara för att NF går "ungefär mitt i gångbanan". Det är ju helt klar möjligt att mötas precis på det han säger.

"ute i gångbanan" tolkar jag bara som att mannen inte gick rakt bakom Palme inne vid väggen.

Att mannen går på trottoarkanten går inte ihop med de nedskrivna förhören med NF

Han lägger väl märke till en hel del med mannen. Ovanligt mycket för random möte på stan.

Fast vi ser ju på bilder från mordkvällen att det är en kam av is på utkanten av trottoaren. En mördare i lågskor hade inte direkt varit osynlig av att halka omkring.
Citera
2021-04-09, 09:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja, jo, men man får ju ha lite i åtanke att detta är ett referatförhör. Det är ju inte ett direkt citat från YN vi snackar om. Ordvalen står ju till stor del den som nedtecknar förhöret för. Om den förhörde beskriver något med 3-4 luddiga meningar så sammanfattas och konkretiseras ju detta i referatet till en mening. "Påminde om" och "fick uppfattningen att" kan vara YNs formuleringar, men det kan ju lika gärna vara referentens. Då det inte är direkta citat anser jag att det dras lite väl stora växlar på de här formuleringarna. Särskilt med tanke på de övriga tydligt säkrare formuleringarna om väskan I förhören.

Som jag ser det beskriver YN något som mest sannolikt är en liten väska. Med viss sannolikhet för vapenfodral, hölster eller kameraväska. Men att bryta ut formuleringen om hård-stabil och mena att beskrivningen som helhet pekar mot att ett hårt vapenfodral är mer sannolikt än en handledsväska köper jag inte.

YN ser alltså en man som har svårigheter att springa. Med fladdrande mörk rock. Satt/grov kroppsbyggnad. Fipplandes med en liten väska som påminner om en handledsväska.

Jag tror till syvende och sist att SE inte är GM, men jag kan likt er "förnekare" verkligen inte blunda för den tydliga möjligheten att det är SE som springer förbi och som senare beskrivs av YN.

Möjligheten finns väl. Men det är ju just YN som övertygar folk att det är SE som är mördaren. Det är så extremt övertolkat. Det är en rock och någon form av liten väska. Inga glasögon, ingen keps eller flint, fel ålder. Och osäkert om det ens är mördaren.

Det tjatas om "osannolikt" med en annan gärningsman som är dubbelgångare till SE, som mördaren "måste vara enligt YNs vittnesmål" . Men är en man men någon form av väska och iklädd rock dubbelgångare till en man i rock, keps, halsduk, glasögon och handledsväska??? Och mannen på bild framför polisbilen, är inte det en dubbelgångare till SE? (SE tror jag inte det är)
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-09 kl. 09:50.
Citera
2021-04-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Möjligheten finns väl. Men det är ju just YN som övertygar folk att det är SE som är mördaren. Det är så extremt övertolkat. Det är en rock och någon form av liten väska. Inga glasögon, ingen keps eller flint, fel ålder. Och osäkert om det ens är mördaren.

Det tjatas om "osannolikt" med en annan gärningsman som är dubbelgångare till SE, som mördaren "måste vara enligt YNs vittnesmål" . Men är en man men någon form av väska och iklädd rock dubbelgångare till en man i rock, keps, halsduk, glasögon och handledsväska??? Och mannen på bild framför polisbilen, är inte det en dubbelgångare till SE? (SE tror jag inte det är)

Dessutom har YN avfärdat SE på fotot när hon blev konfronterad av polis. Och jag vet, där bygger TP sin bok på att SE har fel rock på sig på just detta fotot, men jag har svårt att se skillnad på rock när man jämför expressen-foto med polisens egna foton. Ser ni ngn skillnad?
Citera
2021-04-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja, jo, men man får ju ha lite i åtanke att detta är ett referatförhör. Det är ju inte ett direkt citat från YN vi snackar om. Ordvalen står ju till stor del den som nedtecknar förhöret för. Om den förhörde beskriver något med 3-4 luddiga meningar så sammanfattas och konkretiseras ju detta i referatet till en mening. "Påminde om" och "fick uppfattningen att" kan vara YNs formuleringar, men det kan ju lika gärna vara referentens. Då det inte är direkta citat anser jag att det dras lite väl stora växlar på de här formuleringarna. Särskilt med tanke på de övriga tydligt säkrare formuleringarna om väskan I förhören.

Som jag ser det beskriver YN något som mest sannolikt är en liten väska. Med viss sannolikhet för vapenfodral, hölster eller kameraväska. Men att bryta ut formuleringen om hård-stabil och mena att beskrivningen som helhet pekar mot att ett hårt vapenfodral är mer sannolikt än en handledsväska köper jag inte.

YN ser alltså en man som har svårigheter att springa. Med fladdrande mörk rock. Satt/grov kroppsbyggnad. Fipplandes med en liten väska som påminner om en handledsväska.

Jag tror till syvende och sist att SE inte är GM, men jag kan likt er "förnekare" verkligen inte blunda för den tydliga möjligheten att det är SE som springer förbi och som senare beskrivs av YN.

Ett intressant experiment vore att gå ner på David Bagares Gata, med en revolver i handen. Samma tid, samma ljusförhållanden. Röra sig som mördaren gjorde, och sen fråga människor som passerat på motsatt trottoar, i YN:s position, vad de såg. Jag tror fler skulle säga "liten väska" än revolver.

Vi måste sätta oss in i YN:s position. Hon har inte hört några skott. Det finns absolut ingen anledning för henne att tro att mannen har en revolver i handen. Det man inte förväntar sig att se, tenderar man heller inte att se. Man tolkar synintrycket på så sätt, att det föreställer något man kan förvänta sig att se.

Inget annat vittne har sett en liten handledsväska. Men vi vet att mördaren hade en revolver. Det föremål YN såg, "utan rem och av hårt material", kan i själva verket varit mordvapnet.
Citera
2021-04-09, 11:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Fast nu står det uttryckligt att han går 3 meter från kanten. Det är ju inte omöjligt bara för att NF går "ungefär mitt i gångbanan". Det är ju helt klar möjligt att mötas precis på det han säger.

"ute i gångbanan" tolkar jag bara som att mannen inte gick rakt bakom Palme inne vid väggen.

Att mannen går på trottoarkanten går inte ihop med de nedskrivna förhören med NF

Han lägger väl märke till en hel del med mannen. Ovanligt mycket för random möte på stan.

Fast vi ser ju på bilder från mordkvällen att det är en kam av is på utkanten av trottoaren. En mördare i lågskor hade inte direkt varit osynlig av att halka omkring.

Jag vet inte vem det är som bestämt att GM hade lågskor? SE hade kanske lågskor men han tror jag definitivt inte var GM.
Citera
2021-04-09, 13:15
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

YN gav ingen detaljerad bild av den springande mannen.

Ju mer detaljerad bild du ger av en annan person - desto mer kommer den därför att misstämma mot den person som YN såg. (vissa attribut kan också snabbt justeras som t.ex. glasögon)

Antal tänkbara DUBBELGÅNGARE som kan befinna sig EXAKT vid mordplatsen/mordtidpunkten är YTTERLIGT begränsat. (av LP,AB,LJ,YN:s observationer)

Jag tänker att det med stor sannolikhet är EN okänd person där som inte är SE och kallar honom "mr X".

De allra flesta placerar SE 0-60 sekunder från mordplatsen/tillfället då han sett LJ och dagen efter rapporterar just det.

Enligt SE:s egen utsago 5-6 sekunder från mordplatsen/tillfället.

Jag tänker därför kandidaterna SE och "mr X" i nedan inlägg :

(FB) Skandiamannen

---

SE hade en brun handledsväska på 15*22 cm.

---

Det OGRAVERADE VITTNESMÅLET är fortfarande exakt det YN gav.

Dagen efter mordet säger hon liten väska som han bar i vänster hand, 20*15 cm , mörk till färgen, hon såg inte till någon rem eller något som fladdrade, personen försöker få ned eller upp nånting ur det .

Om jag ser rätt i förhören lade hon i ett förhör 2 dagar senare till det där med "påminner om en handledsväska" , "försökte dra igen/öppna blixtlås" samt det med "såg stabil/hård ut till sin form".

Det är OK att man gör sina EGNA tolkningar - men det är viktigt att skilja dem från vittnesmålen.

Vittnesmålen har normalt ganska stort företräde.

Här har vi bara EN persons vittnesmål, YN:s !

-----

Jag kommer inte längre med denna punkten, "take it or leave it" ...

---

Vi känner TP/KP/Filters hypoteser men bör inte begränsa oss vid deras resonemang.

Det finns saker som talar FÖR och det finns saker som talar MOT SE som GM.

Men låt oss vara 100% ärliga och transparanta med båda ... och med varje individuell punkt.

Likt vetenskapsmän (inte som politiker) : ingen onödig retorik, inga billiga resonemang & oneliners som man snabbt kan se igenom ...

Ingen vilja att dra resonemanget i viss riktning baserat på våra preferenser.
Senast redigerad av matsqq 2021-04-09 kl. 13:18.
Citera
2021-04-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
YN gav ingen detaljerad bild av den springande mannen.

Ju mer detaljerad bild du ger av en annan person - desto mer kommer den därför att misstämma mot den person som YN såg. (vissa attribut kan också snabbt justeras som t.ex. glasögon)

Antal tänkbara DUBBELGÅNGARE som kan befinna sig EXAKT vid mordplatsen/mordtidpunkten är YTTERLIGT begränsat. (av LP,AB,LJ,YN:s observationer)

Jag tänker att det med stor sannolikhet är EN okänd person där som inte är SE och kallar honom "mr X".

De allra flesta placerar SE 0-60 sekunder från mordplatsen/tillfället då han sett LJ och dagen efter rapporterar just det.

Enligt SE:s egen utsago 5-6 sekunder från mordplatsen/tillfället.

Jag tänker därför kandidaterna SE och "mr X" i nedan inlägg :

(FB) Skandiamannen

---

SE hade en brun handledsväska på 15*22 cm.

---

Det OGRAVERADE VITTNESMÅLET är fortfarande exakt det YN gav.

Dagen efter mordet säger hon liten väska som han bar i vänster hand, 20*15 cm , mörk till färgen, hon såg inte till någon rem eller något som fladdrade, personen försöker få ned eller upp nånting ur det .

Om jag ser rätt i förhören lade hon i ett förhör 2 dagar senare till det där med "påminner om en handledsväska" , "försökte dra igen/öppna blixtlås" samt det med "såg stabil/hård ut till sin form".

Det är OK att man gör sina EGNA tolkningar - men det är viktigt att skilja dem från vittnesmålen.

Vittnesmålen har normalt ganska stort företräde.

Här har vi bara EN persons vittnesmål, YN:s !

-----

Jag kommer inte längre med denna punkten, "take it or leave it" ...

---

Vi känner TP/KP/Filters hypoteser men bör inte begränsa oss vid deras resonemang.

Det finns saker som talar FÖR och det finns saker som talar MOT SE som GM.

Men låt oss vara 100% ärliga och transparanta med båda ... och med varje individuell punkt.

Likt vetenskapsmän (inte som politiker) : ingen onödig retorik, inga billiga resonemang & oneliners som man snabbt kan se igenom ...

Ingen vilja att dra resonemanget i viss riktning baserat på våra preferenser.

Problemet är resonemanget kring att signalementet på GM stämmer in på SE är just tolkningar. Om man kollar på vad AB, LP, LJ uppger för vittnesmål så handlar det om blå täckjacka och stickad mössa. De var nära och såg den blåa nyansen på jackan som senare har tolkats om till mörk rock. LJ uppger keps för att han ser GM snett bakifrån och då ser den egentliga stickade mössan med skärm.

Även NF uppger blå jacka om Tensonmannen om nu Tensonmannen var GM.

Det finns vittnesmål att följa ända från Sveavägen längs flyktvägen till Snickarbacken och Birger Jarlsgatan och ännu längre som alla stämmer överens nästan på en man som har en blå parkasliknande jacka och nån form av stickad mössa med skärm. Det kan vara GM.

Det håller inte med resonemanget att signalementet på GM stämmer överens med SE så att då kan det inte finnas två personer med det signalementet kring mordplatsen och att då måste SE vara GM. Då gör man det väldigt enkelt för sig. Jag håller med om att man inte ska krångla till saker men oftast är inte verkligheten svartvit. Det finns nyanser i allt.

Ingen har känt igen SE som GM på mordplatsen. De flesta vittnesmål pekar åt en bredaxlad, vältränad , mörkhårig man i 35-45 årsåldern. Hur kommer ens SE in i den här bilden? Jo, detta tjat om mörk fladdrande rock och handledsväska som baseras på några osäkra tolkningar.
Citera
2021-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Problemen med SE är inte möjligheten.Teoretiskt så finns den där.
Problemen är allt det andra.Inget motiv kan skönjas överhuvudtaget.Ingen som känt SE närmare kan tro att han är GM,ingen som helst koppling till en Magnum 357,ingen som helst koppling till att SE har någon som helst skjutvana av sådan jättepuffra,ingen som helst koppling till den speciella ammunition som användes vid dådet...osv,osv.

'Man kan inte stirra sig blind på möjligheten,och helt strunta i alla andra aspekter.

TP hade därför rätt i en sak..SE är den osannolike gärningsmannen och det finns andra hypoteser gällande mordet på OP som är betydligt mera heltäckande.

Att så många misstror teorin med SE som GM är därför inte alls konstigt.

Det är någonstans där jag landar också. Att SE officiellt inte ägde ett vapen är det huvudsakliga faktumet av vad som får mig att tro att han inte är GM.

Det tråkiga är dock att diskussionen här i tråden inte alls handlar om de bitarna. Istället ligger det på nivån där den sk SEkten och några av oss andra måste förklara för förnekarna varför SE ens är möjlig som GM ch varför han måste anses vara misstänkt trots att alla bitar inte finns där. Jag köper att åklagaren utifrån tillgängligt material ser SE som huvudmisstänkt även om jag tror att det nog egentligen var någon annan som sköt.
Citera
2021-04-09, 15:51
Medlem
Citat:

YNs observation är ju en del av det hela. Det är ju inte det enda som gör SE till en intressant/misstänkt person.

Jag är iaf nöjd över att vi nu har gått vidare från formuleringen: "något väskliknande", till formuleringen "någon form av liten väska". Det var poängen med min utflykt i detta semantiska sidospår.

Det problematiska med SE är också att vi egentligen inte vet om han hade handledsväska, glasögon, keps, rock och halsduk. Och vilken handledsväska, glasögon, keps, rock och halsduk han isf hade. Det är i stort sett han själv som bestämmer sitt egna signalement och det blir problematiskt att matcha detta mot vittnesmålen åt båda håll. Men möjligheten att det är SE som springer förbi YN måste man se utifrån de uppgifter vi har.
Citera
2021-04-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Dessutom har YN avfärdat SE på fotot när hon blev konfronterad av polis. Och jag vet, där bygger TP sin bok på att SE har fel rock på sig på just detta fotot, men jag har svårt att se skillnad på rock när man jämför expressen-foto med polisens egna foton. Ser ni ngn skillnad?

Det är väldigt snävt att påstå att hon avfärdar SE utifrån fotot. Hon påtalar vad hon tycker stämmer och vad hon inte tycker stämmer. Jag läser det som att hon menar att det kan vara han men att några saker inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in