Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Det där kan inte jag svara på eftersom att det är en svår fråga. På rak arm kan jag bara säga att privata bolag inom medicin och vårdutrustning ändå går att skiljas från vården, så egentligen är det inte fel att köpa varor från privata bolag. Gränser går väl egentligen vid tjänsten (vård), och det är viktigt att det är statligt för att ge alla möjlighet till den.
Mja, om Landstingen köper utrustning av profitjägare så går det ju skattepengar till vinst. Till utländska bankkonton dessutom.
Är det ok?
Varför skulle staten behöva drifta vården. Det kan väl privat sektor göra i sin helhet.
Vill man att staten skall garantera något så kan man göra ungefär som med socialbidrag. Dvs staten går in och betalar sjukvård till de som är medellösa.
Detta är väldigt mycket bättre än att offentlig sektor driftar vården. Den saknar incitament till förbättringar.
Sedan förstår jag inte varför just staten skall säkra vård. Det kan väl Snälla VårdFonden göra istället.
Dvs du betalar varje månad en del av lönen till SVF, och så betalar den vård till behövande.
Då har ju du säkrat att behövande får vård.