2021-04-09, 19:31
Medlem
Kan man i Excel på något sätt kontrollera så att två cirklar "inte krockar med varandra".

Detta är ju mer "en matematisk" grej egentligen, men ofta är Excel folk bra på matte!

X är höjdskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

Y är sidoskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

D1 är hjul 1

D2 är hjul 2

Jag förstår ju att "minsta värdet" är

Radien av D1 + Radien av D2.

Men hur gör jag "checken" av hur "aktuellt avstånd är" baserat på X, Y, D1 och D2 ?

Dvs. någon form av axelavstånd.

Just nu skissar jag upp det på ett papper varje gång, men vore ju smutt få en formel på det.

Har fått en formel som funkar "någorlunda", men lämnar en gråzoon, då min matematiska hjärna begränsar att se D1 och D2 i "refernesvärdet" som en fyrkant. Sätter du två fyrkanter med varandra så får du ett område som är ganska stort som egentligen är "ok", men i första läget då ser ut att vara "ej ok".
Citera
2021-04-09, 19:37
Medlem
Linjär algebra är ett användbart verktyg.

Annars är roten ur (x^2+y^2) avståndet mellan cirklarnas mittpunkter.
Så så länge det måttet är större än eller lika med D2/2+D1/2 så kolliderar de inte.
Senast redigerad av 1965 2021-04-09 kl. 19:42.
Citera
2021-04-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Kan man i Excel på något sätt kontrollera så att två cirklar "inte krockar med varandra".

Detta är ju mer "en matematisk" grej egentligen, men ofta är Excel folk bra på matte!

X är höjdskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

Y är sidoskillnad mellan hjul 1 och hjul 2

D1 är hjul 1

D2 är hjul 2

Jag förstår ju att "minsta värdet" är

Radien av D1 + Radien av D2.

Men hur gör jag "checken" av hur "aktuellt avstånd är" baserat på X, Y, D1 och D2 ?

Dvs. någon form av axelavstånd.

Just nu skissar jag upp det på ett papper varje gång, men vore ju smutt få en formel på det.

Har fått en formel som funkar "någorlunda", men lämnar en gråzoon, då min matematiska hjärna begränsar att se D1 och D2 i "refernesvärdet" som en fyrkant. Sätter du två fyrkanter med varandra så får du ett område som är ganska stort som egentligen är "ok", men i första läget då ser ut att vara "ej ok".
Såg att 1965 svarat. Tag det därifrån.
Citera
2021-04-09, 23:48
Medlem
Tack så mycket! Så enkelt när man fick så bra svar. Fått gjort mycket nu när detta "hinder" var förbi. Så otroligt tacksam. Tack!
Citera
2021-04-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Tack så mycket! Så enkelt när man fick så bra svar. Fått gjort mycket nu när detta "hinder" var förbi. Så otroligt tacksam. Tack!

Varsegod och god fortsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in