Citat:
Ursprungligen postat av
lillaflippen
Bra poäng.
Nu är min jämförelse möjligtvis väldigt dålig kan många tycka men drar den ändå.
Jag är inte en "rolig människa" första timmen jag gått upp innan jag fått i mig mitt kaffe. När jag och mitt ex träffades tog det ett tag innan han förstod att första timmen är det bättre att bara låta mig vara för att det går över. Inte för att han "måste", men för att vi skulle fungera ihop och för att respektera att jag behövde tid på morgonen. Precis som att jag respekterade att direkt efter att han kom hem från jobbet var han fortfarande stressad och behövde tid att varva ner. Man lär sig förstå varandras svagheter och ger sig inte på nån när den är som "svagast", bara för att provocera.
Jag försvarar inte Simons beteende, men att vara dålig förlorare är inget ovanligt. Kanske i huset är han den med sämst humör efter förlust. Men om man vet det så behöver man väl inte provocera fram något direkt efter. Varför inte bara låta det vara en timme och sen ta upp det med honom att han gjort eller agerat fel, att han betett sig som en bortskämd barnunge osv. Jag säger inte att han ska behöva "komma undan" om han vräker ur sig skit efter en förlust men vill man ens att personen man pratar med tar emot det man säger är det oftast bättre att vänta tills den personen är lugn.
Att utnyttja en annan persons svaghet för att provocera är enligt mig barnsligt. Då är man lika barnslig som personen som beter sig som en barnrumpa efter en förlust.
Fan så bra skrivet!
Man är inte mer än en människa med massa fel och brister. Nej precis, att försvara Simon går inte att göra direkt. Bara förklara att han har taskigt psyke. Marek är expert på att provocera och han gör det "bra" om man ser till hans önskan att bli miljonär. Att få andra att se dåliga ut är en konst som vissa behärskar lite extra tyvärr.
Exakt! Ingen kontakt på minst 30 minuter så att kaffe hinns med i godan ro. När sambon är arg så kan jag räkna med att hon trycker på en av mina knappar. Det tycker jag bara är bra dock, eftersom jag inte blir grälsjuk i första taget. Simon har inte lärt sig den kontrollen: att aldrig agera i affekt (i hans fall i vredesmod och avund). Känns som att han är en riktig mamas boy och inte en fullvuxen karl...