2021-04-09, 16:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Utvecklingen har ju dock blivit tvärtom. Aldrig varit så billigt att resa/flyga som nu. Och det kommer såklart hålla i sig för lång tid framöver. Det där om dryrare priser tror jag inte ett dyft på. En myt.

Finns alltför många bolag och det kommer alltid finnas de som kör billigare än de andra. Så nej, det där kommer inte hända och inget tyder på det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag tror att flygbolagen kommer anpassa sig. De kan inte flyga runt överallt och gå med förlust. Det kommer aldrig aktieägarna att tillåta.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
De bolag som har möjlighet att flyga maximalt kommer att attrahera fler betalande passagerare, och då kan man slå ut konkurrenter som inte har samma ekonomiska resurser.

Och det uppskattas av aktieägarna.
Om färre vill resa i tjänsten så är det troligare att flygbolagen minskar på rutterna och/eller antalet turer och håller uppe priserna än att de rear ut sina resor med förlust.

Jag tror att corona kommer att slå ut många flygbolag på några års sikt och det är nog i grunden bra.
Citera
2021-04-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Förstår att du är upprörd. Pardans är fan ingen idrott.

Enig. Sonen säger att det tagit bort dans som kunskapskrav... ändå kör de pardans samt har haft två elever som testat positivt under veckan. Helt otroligt!
Citera
2021-04-09, 16:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om färre vill resa i tjänsten så är det troligare att flygbolagen minskar på rutterna och/eller antalet turer och håller uppe priserna än att de rear ut sina resor med förlust.

Jag tror att corona kommer att slå ut många flygbolag på några års sikt och det är nog i grunden bra.
Detta är så OT, så jag svarar bara en gång till.

Flygbolagen kan inte lägga ner rutter ur som heslt, de slot-tider man har på världens olika flygplatser är värda enorma summor. Och om man slutar använda dessa slot:ar, så förlorar man dem.

I vissa fall kan man sälja en slot, men då visar man på en svaghet som kommer att utnyttjas av konkurrenterna.

Intressant ämne, som är en direkt funktion av det rådande läget i världen.
Citera
2021-04-09, 16:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varför skulle de inte tillåta det om de tillåtit det i 20 år redan?

Bara att titta på exempelvis Qatar Airways som snart är tillbaka med ordinarie linjenät igen som de hade innan pandemin.

I USA är inrikesflyget snart tillbaka på normala nivåer igen.

Så det behövs nog inte anpassas så mycket. Finns ett ENORM resebehov och resesug runt om i världen som bara väntar på att hoppa på ett flyg. När det lossnar så kommer det lossna rejält.
Jag kan absolut hålla med om att det kommer att finnas ett resbehov på kort sikt, men alla dyra tjänsteresor som nu visat sig vara ganska onödiga i många fall har varit basen i många flygbolags ekonomi. De bakom skynkena i kabinens bakre del har ofta fått följa med till så högt pris som möjligt (men lågt) och i mån av plats.

Ingen företagsledare med förståndet i behåll kommer att acceptera en massa tjänsteresande om det inte bedöms helt nödvändigt.
Citera
2021-04-09, 16:53
Medlem
Citat:

Om de inte slagit ut flygbolagen inom det här året så ser jag ju inte varför de skulle bli utslagna i nån större mängd nu när resandet går upp? Låter totalt ologiskt i mina öron.

I USA är ju inrikesresandet snart tillbaka på normala nivåer. I Indien är dem det sedan länge. Två enorma flygmarknader.
Citera
2021-04-09, 16:54
Medlem
Citat:
Varför skulle de inte tillåta det om de tillåtit det i 20 år redan?

Bara att titta på exempelvis Qatar Airways som snart är tillbaka med ordinarie linjenät igen som de hade innan pandemin.

I USA är inrikesflyget snart tillbaka på normala nivåer igen.

Så det behövs nog inte anpassas så mycket. Finns ett ENORM resebehov och resesug runt om i världen som bara väntar på att hoppa på ett flyg. När det lossnar så kommer det lossna rejält.

Jag väntar också på att hoppa på ett flyg.
Men jag tror att mitt affärsresande kommer motsvara 25% av innan pandemin och privatresandet likaså.
Citera
2021-04-09, 16:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Läs inlägget jag skrev ovan. Siffrorna är från covidstatistik och borde stämma. Kan du förklara denna nedgång som började direkt då vaccinet anlände?

Du måste ju kunna gå in själv på worldometer och jämföra med andra länder? I Sverige har CFR rasat till mindre än en femtedel när det endast halverats i övriga EU. Det är inte möjligt.

Du gör det ju väldigt lätt för dig och räknar på att alla som dog smittades 2 veckor innan. Jag ska inte påstå att jag vet hur man räknar CFR för en utvald period i en pandemi, men jag tror att det finns väldigt stora felkällor i ditt sätt att räkna.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt att dödstalen sjunker om smittan bland 70+ sjunker. Det är nämligen så att IFR (eller CFR för den delen) bland människor yngre än 70 är försvinnande låg. Även om det är en allvarlig sjukdom så är det väldigt få unga som dör.
Citera
2021-04-09, 16:57
Medlem
Citat:
Jag kan absolut hålla med om att det kommer att finnas ett resbehov på kort sikt, men alla dyra tjänsteresor som nu visat sig vara ganska onödiga i många fall har varit basen i många flygbolags ekonomi. De bakom skynkena i kabinens bakre del har ofta fått följa med till så högt pris som möjligt (men lågt) och i mån av plats.

Ingen företagsledare med förståndet i behåll kommer att acceptera en massa tjänsteresande om det inte bedöms helt nödvändigt.

Det där tror jag inte heller på. De personliga kontakterna kommer att komma tillbaka. Va så säker.

De två största inrikesmarknaderna USA och Indien är ju mer eller mindre tillbaka på normala nivåer nu. Gissningsvis är det mängder med affärsresenärer med på de flighterna.

Mest SAS som haft affärsresenärer som nån sorts bas. De flesta andra flygbolag har sedan länge mixat upp sin affärsidé.
Citera
2021-04-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Enig. Sonen säger att det tagit bort dans som kunskapskrav... ändå kör de pardans samt har haft två elever som testat positivt under veckan. Helt otroligt!

Hambo eller schottis?

Har hört att smittrisken vid schottis är något lägre.
Citera
2021-04-09, 16:59
Medlem
Citat:

Jag har samma bild. De flygbolag med starka ägare kommer överleva.
Förlorat massa pengar på Norwegian för att jag trodde att norska staten skulle gå in och rädda bolaget. Mycket naivt av mig såhär i efterhand.
Citera
2021-04-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hambo eller schottis?

Har hört att smittrisken vid schottis är något lägre.

Tror faktiskt att det var Polka. Vet du hur smittorisken ser ut där?
Citera
2021-04-09, 17:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om de inte slagit ut flygbolagen inom det här året så ser jag ju inte varför de skulle bli utslagna i nån större mängd nu när resandet går upp? Låter totalt ologiskt i mina öron.

I USA är ju inrikesresandet snart tillbaka på normala nivåer. I Indien är dem det sedan länge. Två enorma flygmarknader.
Jag tror att man kommer att återgå till ett precoronaresande (till det normala) till dess ekonomer och ledare inom företag och myndigheter inser att det är dyrt och onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in