2021-04-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svenska ubåtar kan skjuta dubbla ubåtsjakttorpeder i en tub.

Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Man har länge kunnat transportera två i samma magasin som en stor. Kan man även skjuta två i stöten? Känns som hög risk för trådbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ja det stämmer att de har två TP 45 i en och samma tub. Lagom till A26 så kommer den nya versionen TP47. Om de även väljer IDAS till A26 så innehåller denna tub tydligen numera fyra stycken robotar. Den beräknas lanseras 2024. Och den kan användas mot flygburen AWS och andra små lämpliga mål.

Jag känner mig tvingad att upprepa min fråga från tidigare. Kan man verkligen skjuta två torpeder från samma tub, eller bara transportera dem så?
Citera
2021-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Jag känner mig tvingad att upprepa min fråga från tidigare. Kan man verkligen skjuta två torpeder från samma tub, eller bara transportera dem så?
Du kan velge om du skyter en eller begge fra samme tub som det er forklart i denne artikkelen.
Ryker tråden så går torpedoen over til å søke selv.
https://www.forbes.com/sites/hisutton/2020/05/24/swedish-navy-submarines-have-a-unique-secret-weapon/?sh=7981774767c0
Citera
2021-04-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Du kan velge om du skyter en eller begge fra samme tub som det er forklart i denne artikkelen.
Ryker tråden så går torpedoen over til å søke selv.
https://www.forbes.com/sites/hisutton/2020/05/24/swedish-navy-submarines-have-a-unique-secret-weapon/?sh=7981774767c0

Tack. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är bara så fel. Man gör inte så.
Citera
2021-04-08, 23:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Man kan skjuta dem enligt uppgift, extra torpeder finns i magasinet. Varför skulle det ge problem med trådstyrningen?
Citera
2021-04-09, 00:19
Medlem
Citat:
Man kan skjuta dem enligt uppgift, extra torpeder finns i magasinet. Varför skulle det ge problem med trådstyrningen?

Kan svensk torpedtråd inte trassla sig menar du?
Citera
2021-04-09, 00:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kan svensk torpedtråd inte trassla sig menar du?
Fast varför skulle den det om de styrs i olika banor?
Citera
2021-04-09, 00:29
Medlem
Citat:
Fast varför skulle den det om de styrs i olika banor?
De ska ut ur tuben först. Hur det går till kan jag bara spekulera i.
Citera
2021-04-09, 07:43
Medlem
Citat:
De ska ut ur tuben först. Hur det går till kan jag bara spekulera i.
Risken för intrassling är väl bara om torpederna snurrar runt varandra, jag antar att SAAB testat och anser att det fungerar.

Edit, angående kryssningsrobot så hör jag till dom som anser att våra ubåtar ska hålla sig till undervattensverksamhet så mycket som möjligt, robotar har så pass bra räckvidd att dom lika gärna kan avfyras från land.
En robot som avfyras från ubåt måste upp en bra bit innan den når rätt höjd, antar att det tar bort en del av överraskningsmomentet, men framför allt tar robotarna upp onödigt utrymma som behövs för bl.a torpeder, minor eller dykare
Senast redigerad av kroppskultur 2021-04-09 kl. 07:50.
Citera
2021-04-09, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Risken för intrassling är väl bara om torpederna snurrar runt varandra, jag antar att SAAB testat och anser att det fungerar.

Edit, angående kryssningsrobot så hör jag till dom som anser att våra ubåtar ska hålla sig till undervattensverksamhet så mycket som möjligt, robotar har så pass bra räckvidd att dom lika gärna kan avfyras från land.
En robot som avfyras från ubåt måste upp en bra bit innan den når rätt höjd, antar att det tar bort en del av överraskningsmomentet, men framför allt tar robotarna upp onödigt utrymma som behövs för bl.a torpeder, minor eller dykare
Kan vi avfyra kryssningsmissiler från land då, in i Ryssland? Det är det jag vill kunna. Samt RAKART med 300 km räckvid. Kaliningrad hej hej. Vi ska naturligtvis inte använda dem, men det är i avskräckande syfte.
Citera
2021-04-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Kan vi avfyra kryssningsmissiler från land då, in i Ryssland? Det är det jag vill kunna. Samt RAKART med 300 km räckvid. Kaliningrad hej hej. Vi ska naturligtvis inte använda dem, men det är i avskräckande syfte.

Nej, eftersom Sverige inte har några kryssningsrobotar. När/om vi skaffar kryssningsrobotar, lär ubåt, med all rätta, ha låg prioritet som potentiell bärare.
Citera
2021-04-09, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Nej, eftersom Sverige inte har några kryssningsrobotar. När/om vi skaffar kryssningsrobotar, lär ubåt, med all rätta, ha låg prioritet som potentiell bärare.
Så det är från land eller gripen det blir med? Om vi fixar?
Citera
2021-04-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Så det är från land eller gripen det blir med? Om vi fixar?
Det blir nok for Gripen, og det ligger vel et forslag om dette i Vårbudgeten 2021 som skal smøre tilbudet for Gripen E gitt til Finland. Rykter vil ha det til at Sverige lover utvikling og innkjøp av samme type våpen som Finland er interessert i(tilsvarende JASSM).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in