Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Tror ni det skulle ha varit bättre att genomföra experimentet att isolera alla barn och unga i sina hem i ett till två år?
Det kanske finns andra lösningar som ni tänkt på, så berätta gärna hur dessa lösningar ser ut.
Nu blandar jag mig in...
Det finns massor av lösningar förut att låta barnen ta platsen i fronten av smittan eller att hålla de isolerade i 1-2 år.
Det är ju inte så att man bara kan komma på två sett. Ett alternativ skulle ju vara att ha samma regler om att hålla avstånd för barn som för vuxna. Just nu trängs våra barn i skolorna. Det kan hända att det är några skolor som faktiskt gör det möjligt för barnen att hålla avstånd, men jag tror att det ser illa ut om man skulle kolla runt.
Man skulle kunna minska tiden i skolan, och då göra klasserna mindre, rotera tiderna barnen är i skolan. Placera mycket undervisning utomhus. Spolat inomhusgymnastiken. Finns massor av saker man skulle kunna göra, men det är självklart kostsamt och priset för att skydda våra barn är man inte villig och ta. Det skulle också kräva mer av oss föräldrar, att vi då hjälper med det ökande hemarbete som barnen då skulle ha och de med yngre barn var tvungna att vara hemma 1 till 2 dagar extra i veckan.
I mitt barns skola, har man inte gjort något mer en ge de handsprit innan lunch (alla barn köar och trängs för att få handspriten). Klasserna är fortfarande lika stora, alla går in vid samma tillfälle genom samma dör och tar av sig skorna i samma lilla hall. Man har inomhusgymnastik även när det är fint väder och ingen undervisning sker inomhus.
Nu är inte jag mer en en mamma och jag är säker på att experter skulle kunna finna många bra lösningar som skulle minska smittan drastiskt i skolan.