2021-04-09, 11:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det där är ingen källhänvisning.

Så här ser en källhänvisning ut:

Antal utanförskapsområden:
UK: 32,844 Ministry of Housing, Communities and Local Government
Sverige: 186 Institutet för Näringslivsforskning

EUROSTAT är absolut en giltig källa. Man behöver inte servera en exakt länk på sidan.
Citera
2021-04-09, 11:56
Medlem
Igår var det 13% lediga platser på IVA, men det har ökat 10 personer till idag, så frågan är om dom hinner bygga ut kapacitet lika fort som ökningen just nu. Ni som önskar lockdowns skulle levt i Kalifornien, för då hade dom slagit igen samhället nu. För under 15% ledig IVA kapacitet så slog dom igen.
Citera
2021-04-09, 12:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du ville inte oroa mig, men nu lyckades du oroa mig! Nåja, mina kids är fullvuxna, och har inte varit sjuka i corona (eller om de förkylningssymptom de haft var coronan, så gick de över fort och jag märker inget annorlunda på dem efteråt). Hur eller hur, så tycker jag att det var väldigt fel att ha skolorna öppna, och låta barn smittas av en helt ny sjukdom, som kan få vilka följder som helst som ingen känner till. Det skriks om föräldrar som vägrar vaccinera sina barn för t.ex. mässlingen, men mässlingen vet man ju i alla fall vad det ÄR. Nästan alla blir friska igen utan följdtillstånd. Men med en helt ny sjukdom kan det ju hända vad som helst. Tänk om en hel generation skulle bli sinnesslö, liksom - vad skulle vi göra då?

Den som lever får se... Det är inte SÅ många veckor sedan min vän blev frisk i övrigt, så det kan vara bara en allmän matthet som är kvar också ett tag till. Får hoppas det...

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Som förälder kan jag bara hålla med och det retar mig oerhört. Att man valde att göra detta experiment på en hel generation barn är oetiskt på en bottennivå som i historien mest drabbat fångar eller handikappade.

Det hade kunna gå hur fel som helst, och alla resultat är inte inne än.
Tror ni det skulle ha varit bättre att genomföra experimentet att isolera alla barn och unga i sina hem i ett till två år?

Det kanske finns andra lösningar som ni tänkt på, så berätta gärna hur dessa lösningar ser ut.
Citera
2021-04-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Näste man till rakning är Österrike.

Österrike och Tjeckien ser ut att vara de länder i EU som liknar Sverige mest, särskilt på ett boendestrukturellt plan (höghus och andel trångbodda). Man kan inte låta bli att undra om det har att göra med att vi ligger på precis samma longitud, i gränslandet mellan Öst-/Västeuropa. Tjeckien och Österrike har även samma folkmängd som Sverige.

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Österrike: 46.0%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Österrike: 27.4%
Norge: 15.6%
(UK: 6.3%)

Bor i storstäder
Sverige: 39.9%
Österrike: 31.0%
Norge: 29.1%

Bor på landsbygden
Österrike 38.2%
Norge 31.5%
Sverige: 19.8%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Österrike: 34.8
Sverige: 22.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Österrike: 0.64%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Österrike: 10.5%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Österrike: 13.5%
Norge: 6.0%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Österrike: $53,859

Peak density (1 km2)
Frankrike: 52,218 inv/km2
Sverige: 26,120 inv/km2
Tjeckien: 24,249 inv/km2
Österrike: 16,984 inv/km2
Norge: 15,673 inv/km2

Folkmängd
Frankrike: 67,4m
Tjeckien: 10,7m
Sverige: 10,4m
Österrike: 8,9m
Norge: 5,4m
Belgien.

Trots sitt rykte om att vara trångt (eller kanske på grund av det) verkar belgarna sträva efter att maximera det utrymme man har. Man bor inte gärna i flerfamiljshus, och absolut inte i höghus. Man lider inte av trångboddhet, och verkar inte välja storstäderna i första hand.

Lade till antalet tågresor (passagerare) över gränsen per capita/år.

Källa: EUROSTAT (2018)

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Belgien: 22.4%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Norge: 15.6%
Belgien: 7.3%

Bor i storstäder
Sverige: 39.9%
Norge: 29.1%
Belgien: 28.0%

Bor på landsbygden
Norge: 31.5%
Sverige: 19.8%
Belgien: 18.4%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Belgien: (data saknas)
Sverige: 22.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Belgien: 1.00%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Tågresor över gränsen per capita/år
Belgien: (data saknas)
Österrike: 1.11
Sverige: 1.07
Tjeckien:0.63
Frankrike: 0.59
Norge: 0.08

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Belgien: 8.9%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Norge: 6.0%
Belgien: 5.7%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Belgien: $50,103

Peak density (1 km2)
Belgien: 29,100 inv/km2
Sverige: 26,120 inv/km2
Norge: 15,673 inv/km2

Folkmängd
Belgien: 11,5m
Sverige: 10,4m
Norge: 5,4m
Citera
2021-04-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har VÄLDIGT bra koll på läget, men jag tror du skall ägna mer uppmärksamhet åt den fakta som jag hänvisar till snarare än försöka dig på någon form av analys av mina arbetsuppgifter. Du är inget vidare på det kan jag säga.

Jag tycker inte att Sverige lyckats sämst i världen - jag tycker att Sverige är det land som enklast hade kunnat påverka antalet döda i en annan riktning. I DET avseendet är Sverige betydligt sämre än t.ex. UK.

Det beror naturligtvis på hur man räknar. Jag förstår att du vill räkna på ett sätt som stöder din åsikt och du borde förstå att vi professionella räknar på ett annat - enligt en unbiased view.

Jag tror att det bästa vore om du fokuserade på något annat än mitt arbete. Dels för att du inte verkar vara kompetent nog att ta hand om den saken, men också för att det inte är relevant för kärnfrågan. Jag har dock inga problem med att notera din och andras morbida fascination - en del sitter ju uppenbarligen och RÄKNAR antalet inlägg jag gör.
Tack för svar!

Jag har fortfarande svårt för ditt upprepade, nästan envetna sätt att bemöta fakta med känslor då du hela tiden själv trummar på vikten av att leverera fakta. Eftersom fakta är att UK klarat det här mycket sämre, så blir det skevt när du lägger in en massa personliga tankar kring vad du tycker eller tror om hur det hade kunnat gå i andra länder om man kanske... Jag tror t ex att UK hade klarat sig betydligt bättre med en helt annan informationskampanj. Det hade kunnat göras massor för folks medvetenhet på ett betydligt tidigare stadium än att bara klistra på röda förbudsetiketter på folks tillvaro och verksamheter. Men det är vad jag tror. Rätt eller fel, det vet varken du eller jag och det är totalt ointressant och hypotetiskt. (https://www.synonymer.se/sv-syn/hypotetisk)

Därför blir mitt råd till dig, mitt professionella råd faktiskt, att du undviker att blanda in personliga teorier om andra användares eventuella kompetens eller intelligens som du så ofta gör. Även det är nämligen helt baserat på dina känslor och inte fakta. Det blir så enormt mycket brus i dina inlägg att de helt enkelt blir ointressanta förutom i ett rent underhållande perspektiv.
Citera
2021-04-09, 12:19
Medlem
Spikrakt uppåt på IVA igen, ser ut att bli en högre peak än andra vågen (vi lär passera den nivån den här veckan).

FHM:s strategi att hålla nere kurvan verkar helt klart återigen ha misslyckats.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-04-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
EUROSTAT är absolut en giltig källa. Man behöver inte servera en exakt länk på sidan.

Jag är nog beredd att hålla med den andre här.

Att säga "Källa: Eurostat" när denna sida har tiotusentals olika data-sammanställningar och där man förmodligen även kan skapa egna sammanställningar - då kan det vara bra att länka till vart på Eurostat man hittat uppgiften - särskilt om datan på minsta sätt är tolkad.
Citera
2021-04-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Spikrakt uppåt på IVA igen, ser ut att bli en högre peak än andra vågen (vi lär passera den nivån den här veckan).

FHM:s strategi att hålla nere kurvan verkar helt klart återigen ha misslyckats.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Frågan är om det går att jämföra perioderna i form av arbetsbelastning. Under de två första vågorna sjukskrev sig personal, dels pga rutiner (symptom etc) och ren rädsla. Nu förefaller vårdpersonal vara vaccinerade vilket säkerligen underlättar arbetsbelastningen på sjukhusen. Men det är fint att vi nu går från att diskutera överdödlighet till beläggning på sjukhus. En absolut majoritet överlever IVA.
Citera
2021-04-09, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag är nog beredd att hålla med den andre här.

Att säga "Källa: Eurostat" när denna sida har tiotusentals olika data-sammanställningar och där man förmodligen även kan skapa egna sammanställningar - då kan det vara bra att länka till vart på Eurostat man hittat uppgiften - särskilt om datan på minsta sätt är tolkad.
Du kan hålla med vem du vill, finns inga krav på något annat.

Men att skälla på om bristande källa, utan att med ett ord medge att Eurostat är angivet i inlägget är lågt. Detta tyder på att man inte är kapabel att tolka den andres inlägg välvilligt.

Det kan mycket väl vara så att den andre skribenten inte behärskar reglerna för källhänvisningar.
Och att då kasta bort inläggets sakinnehåll genom en teknikalitet är... intressant.

Det är som att jag skulle klaga på att data saknar bestämd form.
Citera
2021-04-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Frågan är om det går att jämföra perioderna i form av arbetsbelastning. Under de två första vågorna sjukskrev sig personal, dels pga rutiner (symptom etc) och ren rädsla. Nu förefaller vårdpersonal vara vaccinerade vilket säkerligen underlättar arbetsbelastningen på sjukhusen. Men det är fint att vi nu går från att diskutera överdödlighet till beläggning på sjukhus. En absolut majoritet överlever IVA.

Du får det att låta som att IVA-inläggning inte är värre än att gå på SPA....

Hamnar man på IVA är det av en anledning, och den är inte att man behöver pedikyr.

Kommer man levande från IVA återstår fortfarande rehabilitering, det kan ta månader att bli helt återställd.

Dödligheten på IVA ökade under andra vågen dessutom.

https://www.vardfokus.se/nyheter/stigande-dodlighet-under-andra-vagen-forbryllar/

Men det kan du väl knappast ha missat som har postadress i tråden?
Citera
2021-04-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du får det att låta som att IVA-inläggning inte är värre än att gå på SPA....

Hamnar man på IVA är det av en anledning, och den är inte att man behöver pedikyr.

Kommer man levande från IVA återstår fortfarande rehabilitering, det kan ta månader att bli helt återställd.

Dödligheten på IVA ökade under andra vågen dessutom.

https://www.vardfokus.se/nyheter/stigande-dodlighet-under-andra-vagen-forbryllar/

Men det kan du väl knappast ha missat som har postadress i tråden?

Läser du vad du vill läsa eller hittar du bara på i största allmänhet?

Han drar en pararell med vad som diskuterats -> Överdödlighet vs. IVA, och vidare En absolut majoritet överlever IVA

Hur får du ihop ett korkat resonemang runt SPA och manikyr i det?
Ingenstans har sagts att det skulle vara enkelt att ligga på IVA. Det är ju inte vad som avses. Det som avses är det som diskuterats i tråden i det att gå från överdödlighet till IVA-tal.
(????)
Senast redigerad av M.J.A 2021-04-09 kl. 12:39.
Citera
2021-04-09, 12:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tror ni det skulle ha varit bättre att genomföra experimentet att isolera alla barn och unga i sina hem i ett till två år?

Det kanske finns andra lösningar som ni tänkt på, så berätta gärna hur dessa lösningar ser ut.
Nu blandar jag mig in...

Det finns massor av lösningar förut att låta barnen ta platsen i fronten av smittan eller att hålla de isolerade i 1-2 år.

Det är ju inte så att man bara kan komma på två sett. Ett alternativ skulle ju vara att ha samma regler om att hålla avstånd för barn som för vuxna. Just nu trängs våra barn i skolorna. Det kan hända att det är några skolor som faktiskt gör det möjligt för barnen att hålla avstånd, men jag tror att det ser illa ut om man skulle kolla runt.

Man skulle kunna minska tiden i skolan, och då göra klasserna mindre, rotera tiderna barnen är i skolan. Placera mycket undervisning utomhus. Spolat inomhusgymnastiken. Finns massor av saker man skulle kunna göra, men det är självklart kostsamt och priset för att skydda våra barn är man inte villig och ta. Det skulle också kräva mer av oss föräldrar, att vi då hjälper med det ökande hemarbete som barnen då skulle ha och de med yngre barn var tvungna att vara hemma 1 till 2 dagar extra i veckan.

I mitt barns skola, har man inte gjort något mer en ge de handsprit innan lunch (alla barn köar och trängs för att få handspriten). Klasserna är fortfarande lika stora, alla går in vid samma tillfälle genom samma dör och tar av sig skorna i samma lilla hall. Man har inomhusgymnastik även när det är fint väder och ingen undervisning sker inomhus.

Nu är inte jag mer en en mamma och jag är säker på att experter skulle kunna finna många bra lösningar som skulle minska smittan drastiskt i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in