2021-04-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
En gräns för när man får förstöra en människas liv måste vara strikt.
Fast betänk också eventuella konsekvenser av att en person som Soran får fortsätta att härja fritt. Omgivningen måste varnas. Säger inte att det är okomplicerat men verkligen inte uppenbart att sånt inte ska vägas in i vågskålen.
Citera
2021-04-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Det är ganska stor skillnad mellan att inte hälsa på sin granne för att du ogillar honom till att sätta upp lappar i trapphuset där du anklagar honom för hemska brott.

Det ena är lagligt. Det andra är det inte.

Jag förstår inte relevansen av detta poängterande. Det är också lagligt att ha ett tyst samförstånd om att en person antagligen är sexualbrottsling trots att det ej är styrkt.
Citera
2021-04-09, 10:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Tycker inte det är var uppenbart att det var ironiskt. Men det måste väl nästan ha varit det... Onekligen vore det faktiskt rätt stort om någon kändis någon gång kunde gå ut och erkänna rakt av. Finns väldigt få exempel på det. Inte för att det skulle ursäkta ett vedervärdigt brott men det skulle åtminstone göra att man får lite mer respekt för personen. Det skulle också skicka ut bra signaler och uppmuntra ärlighet.

Jovisst vore det storartat ifall han var skyldig och han erkände det öppet. Men ska man verkligen har pris för det? Han skulle ju då ändå ha begått grova brott. En klapp på axeln möjligen, men ingen medalj.
Citera
2021-04-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jovisst vore det storartat ifall han var skyldig och han erkände det öppet. Men ska man verkligen har pris för det? Han skulle ju då ändå ha begått grova brott. En klapp på axeln möjligen, men ingen medalj.
Nej, självklart inte. Jag skrev inte så heller. Jag skrev att man skulle kunna ge personen lite mer respekt.
Citera
2021-04-09, 10:40
Medlem
Förutom detta med att potentiella framtida offer måste varnas så kan vi ju inte ha kända opinionsbildare som härjar runt som Soran. Han var ju inte bara komiker utan drev också en politisk agenda och var riktigt känd (samt med i rapport som expert om kurder etc). Det är korkat att inte se problem med uthängningar men samtidigt tycker jag att man inte kan komma runt att det nog måste finnas informella kontrollsystem som kompletterar det formella rättssystemet.
Citera
2021-04-09, 11:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Nej, självklart inte. Jag skrev inte så heller. Jag skrev att man skulle kunna ge personen lite mer respekt.

Visst hade det kanske varit så. Om någon står för vad den har gjort och erkänner är det värt respekt.

Jag kan förstå att Soran sitter i en svår situation. Är han skyldig så har han själv satt sig i den situationen själv, är han oskyldig så har han fått betala ett mycket högt pris.

Men jag tycket det var lustigt det här som Ekman sa om att ge Soran pris. Vill hon själv vara prisutdelare?

Jag tänker parafrasera på Socialdemokraternas gamla valslogan "Gärna medalj men först rejäl pension" till mer passande för Soran "Gärna medalj men först ett par rejäla våldtäkter"

Eller man kanske skulle ge Soran medalj de år som han inte har gjort några opassande närmanden?

Synd för Soran att det har blivit en sådan uppståndelse med det här. Har han ingen släkting som han kan lägga över ansvaret på, typ en svåger?
Citera
2021-04-09, 11:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Programmet borde kanske ha hetat någont annat är "Persona non grata" då han uppenbarligen inte är en persona non grata hos SVT och hans kollegor.

"Sveriges skam 3" kanske varit ett mera passande namn. Sett ur Sorans, SVT:s och hans kollegors perspektiv så har Soran blivit skamligt behandlad, några andra tycker att Soran är en stor skam, andra kanske tycker att göra en SVT-dokumentär vinklat till Sorans fördel är skamligt.

För er som såg dokumentären, den där Kajsa Ekis Ekman (tror jag hon hette), som menade att Soran var skyldig och skulle gå ut öppet med det, att han då skulle kunna vinna priser igen. Detta måste väl ändå ha varit ironiskt menat, eller funkar det så numera?
Det skrämmande med Ekis Ekman är att enligt henne har Soran Ismail bara en väg ut: att erkänna. Alternativet att han faktiskt är oskyldig till våldtäkt finns inte, trots att åtalen lades ner.

Om man är snäll mot Ekman, vilket man inte ska vara, så kan man tolka det som att han skall erkänna att han moraliskt har varit en ”våldtäktsman” genom sitt sviniga beteende. Och det har han väl i princip sagt. Men det räcker givetvis inte för någon som Ekman. Det var tydligen inte ”coolt” nog.
Citera
2021-04-09, 11:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det skrämmande med Ekis Ekman är att enligt henne har Soran Ismail bara en väg ut: att erkänna. Alternativet att han faktiskt är oskyldig till våldtäkt finns inte, trots att åtalen lades ner.

Om man är snäll mot Ekman, vilket man inte ska vara, så kan man tolka det som att han skall erkänna att han moraliskt har varit en ”våldtäktsman” genom sitt sviniga beteende. Och det har han väl i princip sagt. Men det räcker givetvis inte för någon som Ekman. Det var tydligen inte ”coolt” nog.

Ja det är sant, han kan vara helt oskyldig till de påstådda övergreppen.

Dock finns en skuld som han inte kan komma ifrån. Det är att han är man och enbart detta är tillräckligt för att skuldbelägga honom enligt vissa feministiska teorier.

Ända möjligheten för honom att komma ifrån denna stämpel är kanske att bli transa eller möjligen gay.
Citera
2021-04-09, 11:24
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Har ingendirekt åsikt vem som gjort fel.
Men vi har definitiv tagit in för många flyktingmän så att nu är det en enorm övervikt på män.
Bra för kvinnor dåligt för män.
Snarare tvärtom att det är dåligt för kvinnor som blir våldtagna av dessa flyktingmän!
Citera
2021-04-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Spelar ingen roll om han är dömd eller ej. Anklagad för våldtäkt (och hans beteende i övrigt) räcker för att ingen normal människa vill se hans sk humor.

Jag ville inte se hans sk humor även innan karaktärsmordet.
Citera
2021-04-09, 11:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Betnér har hållit en vääääldigt låg profil sedan Soran åkte fast. Man kan med fog säga att Betnérs karriär dog i samma stund som Soran avslöjades. Medvetet val? Ja, kanske. De här två var ju som Helan och Halvan. Samtidigt undrar man ju vad hur mycket Betnér vetat om och vad för övergrepp han kanske rent av själv deltagit i, med tanke på att han också gick upp i rök i samma veva? För man kan ju tycka att hans bokningar inte borde ha påverkats på samma sätt som Sorans, framförallt inte eftersom precis som du säger så handlar de här ”komikernas” gig oftast om att köra en prata i ett Folkets Hus under dagtid och bekostad av någon kommun eller myndighet som vill förena mångfaldsarbete med lite leisure time.

Det är många intressanta aspekter i den här historien.

Jo han försvann i samma stund. Han kom ut sedan att han drabbats av depression i samma veva exakt då Soran hamnade i hetluften. Lite respekt för honom medverkade han ju inte här. Han har som det verkar brutit alla band med Soran.

Men klart han som alla övriga runt Soran. Måste ju ha vetat.
Citera
2021-04-09, 11:43
Medlem
Citat:
Fast betänk också eventuella konsekvenser av att en person som Soran får fortsätta att härja fritt. Omgivningen måste varnas. Säger inte att det är okomplicerat men verkligen inte uppenbart att sånt inte ska vägas in i vågskålen.

Varken du eller jag vet om han gjort något överhuvudtaget. Media älskar att förstöra livet för män i allmänhet, eftersom bilden av oss som förövare passar deras narrativ. Om det är så extremt uppenbart att han verkligen gjort något så kommer han också dömmas för det men då jag inte är inläst på fallet överhuvudtaget vet jag inte ens om något han gjort ens lett till åtal. Än mindre någon fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in