2021-04-09, 07:25
Medlem
Bor iofs i villa men fått leveranser med dom flertalet gånger.

Alltid felfritt.

Sms när det lämnas och vid något tillfälle sätta ut fullmakt på dörren vid dyrare varor.

Med tanke på hur dåliga många fraktföretag är skulle jag säga av min begränsade erfarenhet att dessa ligger bland de bättre.
Citera
2021-04-09, 07:32
Medlem
Minns att jag beställde en elektronikvara för typ 900 kr på CDON som skulle levereras med Early Bird. Fick en notifikation i nån app och mail om att det hela var levererat men när jag kollade så fanns inget i brevlådan. När jag hörde av mig till kundtjänst på CDON så skickade de bara en ny åt mig som jag fick och sen några dagar senare så dök ytterligare ett exemplar av samma vara upp i brevlådan så jag fick två.

Det är min enda erfarenhet men en märkligt bra sådan.
Citera
2021-04-09, 08:19
Medlem
Gillar den här tjänsten, mycket lyxigt att få varorna till dörren på morgonen.
Har fått många leveransen genom dem.
Citera
2021-04-09, 08:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Har använt dem sen de dök upp på marknaden och har troligen fått paket levererade av dem runt 25 ggr...och inte en gång har något strulat.
Den enda gången jag beställde något så stort att det inte fick plats i brevlådan la de paketet i en förseglad plastpåse och hängde på lådan med en liten S-krok...så personligen kan jag varmt rekommendera Earlybird.

Nu låter det ju som att det är lokala skillnader, dvs vilka företag som kör ut, så vi kanske bara haft tur.
Citera
2021-04-09, 08:49
Medlem
Svampspors avatar
Värdelös distributör jag aldrig själv kommer att välja igen. Bor i villa med stor öppningsbar brevlåda intill gata där många passerar ofta tidigt på mornarna. Första gången jag drabbades av Early Bird hade de lutat mitt lilla paket mot brevlådan och det var ju bara rena turen att jag råkade var hemma vid tidpunkten, annars hade den garanterat blivit stulen av någon förbipasserande.

Andra gången (när teknikföretaget valde denna distributör utan mitt godkännande), var jag beredd när SMS:et dök upp, men självklart var paketet försvunnet de få minuter det tog för mig att ta mig ut. Kontaktade teknikproffset.se och förklarade vad som hänt och självklart bad de mig kontrollera med grannar och så, vilket ju är totalt bortkastad tid. Jag krävde att få en ny vara utskickad av Postnord, något som de gick med på (jag fick känslan av mailkonversationen att detta händer ofta). Mitt trådlösa nätverkskort dyker upp ett par dagar senare och jag gör en minnesnotering att alltid dubbelkolla fraktalternativ i fortsättningen.

Tre veckor senare (!) står det plötsligt ett nytt paket lutat mot brevlådan som visar sig innehålla det första saknade nätverkskortet. Då kan man ju undra vad som hänt? distributören har ju uppenbart ljugit när paketet levererades första gången, eller har de fått något slags efterkrav av teknikproffset? Självklart behåller jag båda nätverkskorten och går vidare med insikten att det känns som ett lotteri med dåliga odds att välja Early Bird som postombud.
Citera
2021-04-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt-tjej
Hallojs!

För ett tag sen så beställde jag ett paket från amazon. Fick sms nu att det kommer inom två vardagar via nåt företag som heter Early Bird. Detta har jag INTE valt själv. De levererar tydligen bara mellan kl 01-07 men ringer inte på dörren/porttelefonen för att de "inte vill väcka någon". Smart!!!

Jag bor i ett stort lägenhetshus utan portkod (har bara porttelefon). Va bra!

Och enligt allt jag läser på trustpilot m.m. går det i princip alltid åt helvete och paketen levereras inte alls eller lämnas utanför porten. Om detta händer så verkar de inte ta särskilt mycket ansvar. Och om det lämnas vid porten hos mig är det garanterat stulet inom en kvart. Dessutom är paketet ömtåligt också, hurra!

Har ni erfarenhet av detta företag som verkar urmuppigt?

Har använt det några gånger- fungerar lite si så där.
man säger att det ska levereras i påse och hängas på dörren.
dom flesta gångerna har paket legat på golvet utanför dörren till fullt påseende.
klagar man blir dom otroligt sura och ifrågasätter om man är sanningsenlig.
senast fick jag rådet att inte använda dom mer! Otrolig vilket råd!!!! Använd någon annan t ex Postnord.....
Citera
2021-04-09, 11:07
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det är tidningsbuden som delar ut morgontidningarna som nu även delar ut paket.
Hur länge har man gjort det, och gör man det även i förorter? Aldrig hört talas om detta.

Rånrisken måste ju vara otroligt hög.

För en massa år sedan tvingades man sluta ha brevbärare i området jag bodde i, eftersom brevbärarna både åkte på stryk och blev rånade. Alla fick hämta sin post i butiken istället. Ingen aning hur länge detta varade, eftersom jag flyttade därifrån runt den tiden.
Citera
2021-04-09, 11:37
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Felet ligger inte hos chaffören utan det ligger på chefshållet. De har gjort någon glädjekalkyl över hur lång tid rundan får ta och chaffören får då vackert välja mellan att köra som en idiot och hiva ut paketen fort som fan eller jobba gratis delar av sin arbetstid.

Men det ursäktar inte att man kastar ut folks paket. Sen hade dom dessutom tid att ta sig tiden att gå ut ifrån sin bil och sätta en lapp på min bil att den stod i vägen för min brevlåda (trots att min bil står ca 5 meter ifrån den).

Nej du jag köper inte att felet är hos chefshållet. På mitt jobb är det personligansvar som gäller. Har man inte möjligheten att jobba snabbare så får man börja tidigare helt enkelt.

Jag står fortfarande fast vid att deras chaufförer är sinnesslöa!
Citera
2021-04-09, 12:44
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Hur länge har man gjort det, och gör man det även i förorter? Aldrig hört talas om detta.

Tidningsbuden har haft färre och färre prenumeranter nu länge (minst 10-15 år) och har utökat vad de delar ut med vad de kan få tag på. T ex expressbrev, paket och A-post. I storstäderna har de gjort så i många år nu i.a.f.

Man kan ju tänka sig att probleminvånarna sover vid den tiden - det är ju jobbigt att råna folk hela dagarna.
Citera
2021-04-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Värdelös distributör jag aldrig själv kommer att välja igen. Bor i villa med stor öppningsbar brevlåda intill gata där många passerar ofta tidigt på mornarna. Första gången jag drabbades av Early Bird hade de lutat mitt lilla paket mot brevlådan och det var ju bara rena turen att jag råkade var hemma vid tidpunkten, annars hade den garanterat blivit stulen av någon förbipasserande.

Andra gången (när teknikföretaget valde denna distributör utan mitt godkännande), var jag beredd när SMS:et dök upp, men självklart var paketet försvunnet de få minuter det tog för mig att ta mig ut. Kontaktade teknikproffset.se och förklarade vad som hänt och självklart bad de mig kontrollera med grannar och så, vilket ju är totalt bortkastad tid. Jag krävde att få en ny vara utskickad av Postnord, något som de gick med på (jag fick känslan av mailkonversationen att detta händer ofta). Mitt trådlösa nätverkskort dyker upp ett par dagar senare och jag gör en minnesnotering att alltid dubbelkolla fraktalternativ i fortsättningen.

Tre veckor senare (!) står det plötsligt ett nytt paket lutat mot brevlådan som visar sig innehålla det första saknade nätverkskortet. Då kan man ju undra vad som hänt? distributören har ju uppenbart ljugit när paketet levererades första gången, eller har de fått något slags efterkrav av teknikproffset? Självklart behåller jag båda nätverkskorten och går vidare med insikten att det känns som ett lotteri med dåliga odds att välja Early Bird som postombud.

Hur kommer det sig att du kontaktade PostNord om ditt paket från Early Bird försvann? Såvitt jag vet så delar inte PostNord ut några Early Bird paket överhuvudtaget.
Möjligen kan PostNord sköta distributionen i områden där det inte finns tidningsbud.
Paketen kvitteras och scannas flera gånger om så de är väldigt spårbara kan jag säga. Glömmer budet att klicka in det som utdelat så blir det tillsägelse direkt. Däremot kan ju grannen ha fått paketet i ditt fall och sedan gett det till dig 3 veckor senare. Det vet ju inte jag någonting om.
I villaområden så brukar det inte ske så mycket stölder av paket men det finns en del annat som kan gå fel. Det är populärt att skita i att sätta upp ett namn på brevlådan, vilket skulle underlätta men inte är något krav. Ofta finns det inget husnummer eller också är det omöjligt att se det mitt i natten. Ofta har folk låsta brevlådor med en lucka upptill som bara passar för brev och tidningar och gör det omöjligt att få ner ett paket.
Senast redigerad av BallaRune 2021-04-09 kl. 13:29.
Citera
2021-04-09, 13:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur kommer det sig att du kontaktade PostNord om ditt paket från Early Bird försvann?
Han kontaktade säljaren och bad att de skickar en ny produkt. Denna gång med PostNord istället för Early Bird.
Citera
2021-04-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurrman
Har använt det några gånger- fungerar lite si så där.
man säger att det ska levereras i påse och hängas på dörren.
dom flesta gångerna har paket legat på golvet utanför dörren till fullt påseende.
klagar man blir dom otroligt sura och ifrågasätter om man är sanningsenlig.
senast fick jag rådet att inte använda dom mer! Otrolig vilket råd!!!! Använd någon annan t ex Postnord.....

Man säger det, ja men det finns ingen arbetsgivare som kommer att betala en lön för att stå där och klistra igen paket i två minuter varenda gång man ska dela ut ett. Om PostNord gör det varenda gång så beror det nog på att staten finansierar sånt där via bidrag genom att posten räknas som samhällsuppdrag eller något. Betalningen som distributionsföretagen erhåller för de där fri frakt paketen ligger väl på 3kr styck eller något inklusive leverans till bud, scanning, sortering och utdelning så då kan du räkna ut med arslet att pengarna inte räcker till för att stå och klistra igen påsar utöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in