2021-04-08, 21:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Jag passar på att fynda aktier just nu, med fokus på grön energi och ny teknik. Tror att vi har flera års uppgång framför oss. Man ska köpa när det är blod på gatorna, som nu, med Corona högst upp på löpsedlarna. Dessutom ser jag i Twitter-flödet att 70% av investerarna sitter fast i korta positioner, som kommer leda till en ”short squeeze”. Är också orolig för ”Lund-NoGo-zone:s” mentala hälsa. Tror han sitter fulltankad med BEAR för 70 miljoner nu?

Det var ett tag sedan det var blod på gatorna nu dock.

Vem i satan som dundrar på med korta positioner när alla index nästan oavbrutet haft positiva trender på dagliga sedan i maj 2020 ... Ja, då får man nog skylla sig själv.

Däremot är mycket ganska högt nu, men med rekord i QE osv så... Pengarna måste in någonstans.
Citera
2021-04-08, 22:00
Medlem
Om man ska fynda nu är del väl bara typ fastighetssektorn som inte återhämtat sig ordentligt. Amerikanska tech bolag har varit nere ett tag nu och lär komma tillbaka.
Citera
2021-04-08, 23:25
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Jag passar på att fynda aktier just nu, med fokus på grön energi och ny teknik. Tror att vi har flera års uppgång framför oss. Man ska köpa när det är blod på gatorna, som nu, med Corona högst upp på löpsedlarna. Dessutom ser jag i Twitter-flödet att 70% av investerarna sitter fast i korta positioner, som kommer leda till en ”short squeeze”. Är också orolig för ”Lund-NoGo-zone:s” mentala hälsa. Tror han sitter fulltankad med BEAR för 70 miljoner nu?

Skumt att du oroas över Lunds investeringar. Han hade typ 70 mille och har backat max 2,5 på sina bear-positioner. Skulle kunna vara klädsamt att inte göra sig dummare än vad man är..
Citera
2021-04-09, 06:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fick rådet att satsa på fonder i svenska småbolag nu, eftersom de klarat sig bäst av alla och är på hugget.

Vad tror ni som har koll om det?
Citera
2021-04-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Skumt att du oroas över Lunds investeringar. Han hade typ 70 mille och har backat max 2,5 på sina bear-positioner. Skulle kunna vara klädsamt att inte göra sig dummare än vad man är..

Tvärtom hade hans förmögenhet nu stigit till nära 100 miljarder sist vi taltes vid. De5t går ingen nöd på den gamla räven, han vet hur en slipsten skall dras.
Citera
2021-04-09, 18:51
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fick rådet att satsa på fonder i svenska småbolag nu, eftersom de klarat sig bäst av alla och är på hugget.

Jo, dom har gått som en raket... samma med Norden Småbolag.
Citera
2021-04-09, 18:58
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Svenska småbolag har inte gått lika kanon i år som storbolagen. De flesta fonderna jag jämför mot är plus 6 - 11 procent mot OMX30 som är plus 20%. Över tid tenderar dock småbolagen gå bättre än OMX30, så det kan vara en god idé på lite sikt.
Citera
2021-04-09, 20:00
Medlem
Citat:

Jag har Svolder som gått som som tåget senaste tiden.
Citera
2021-04-09, 20:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jo, dom har gått som en raket... samma med Norden Småbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Svenska småbolag har inte gått lika kanon i år som storbolagen. De flesta fonderna jag jämför mot är plus 6 - 11 procent mot OMX30 som är plus 20%. Över tid tenderar dock småbolagen gå bättre än OMX30, så det kan vara en god idé på lite sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag har Svolder som gått som som tåget senaste tiden.

Tack för svaren.

Det är på 3-4 års sikt eller kanske längre. Ingen av mina fyra fonder satsar på Sverige, fördelningen ligger mest på antingen Kina eller USA. Ingen av dem går dåligt egentligen, men efter att ha läst era svar känns det som min kompis är inne på rätt spår och det kan vara klokt att göra lite förändringar. En ny korg för äggen.

Inte speciellt sugen på att öppna ytterligare en fond, avslutar hellre en eller två och byter till svenskt. Vill gärna ha råd om vilka jag borde avveckla. Har Handelsbanken Global Index Criteria, Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema, Spiltan Globalfond Investmentbolag, Öhman Etisk Emerging Markets A.
Citera
2021-04-11, 00:41
Medlem
Jag klev in på börsen för första gången i mitt liv under corona. å skrev i denna tråd förra våren, fick flera bra tips från folk här.

Klev in som en fegis, typ 30 tusen eller nått kommer inte ihåg, men köpte på mig mer både aktier å fonder.
Nu är de flesta av dom aktierna sålda å gjorde bra vinst i %
sålde allt på+ volvo tesla flera andra.
Köpte även gme sålde dock för tidigt men gjorde en bra å snabb vinst där.

Nu har jag ca 80 tusen i fonder å 40 tusen i investor
Har bla avanza global spiltan investment amf global mm + 20 tusen i andra aktier.
Även köpt in mig i xrp ripple och ethereum ca 20 tusen totalt, dom har gått väldigt bra.
Köpte även lägenhet i samma veva 🤣😅 så från att stå utanför me likvider å fega är jag nu all in så att säga på alla fronter, känns både kul å lite läskigt, oroliga tider nu
Senast redigerad av SK4NDAL 2021-04-11 kl. 00:58.
Citera
2021-04-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK4NDAL
Jag klev in på börsen för första gången i mitt liv under corona
...
känns både kul å lite läskigt, oroliga tider nu

Har flockats många nya sparare senaste året enligt Avanza/Nordnet. Många av dem, precis som du, har haft en väldigt bra kursutveckling. Återhämtningen från corona-flashcrashen på börsen har varit extremt snabb. Kolla grafen i artikeln:

https://www.morningstar.com/articles/1028407/in-long-history-of-market-crashes-coronavirus-crash-was-the-shortest

Risken är som nybörjare att man tror att börsen alltid kommer studsa upp snabbt igen.

Ray Dalios video förklarar deras (Bridgewaters) synsett på hur ekonomin fungerar, notera att videon gjordes 2013 och mycket av det som han förklarar om de sista stegen i cykeln (centralbanker som trycker pengar, ökade politiska spänningar, stort gap mellan rika- och fattiga osv.) är precis det som utspelar sig just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0

Betyder det att man ska sälja allt och gräva ned guld i trädgården? Den som visste det Corona kommer fortsätta spöka, centralbanker och politker kommer stimulera tills dagen då de måste höja räntor om/när inflationen börjar skena iväg. Att inte ta risken att äga aktier är en risk i sig, men man ska ha realistiska förväntningar.

Största risken som jag ser det med dagens börs är att den har prisat in en fantastisk återhämtning, när ekonomin redan var sjuk innan corona. Nollräntor & gratispengar är kul, men någonstans slutar festen.
Senast redigerad av PlebsonMusk 2021-04-12 kl. 09:21.
Citera
2021-04-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK4NDAL
Köpte även lägenhet i samma veva 🤣😅 så från att stå utanför me likvider å fega är jag nu all in så att säga på alla fronter, känns både kul å lite läskigt, oroliga tider nu

Ja, egentligen är det oroliga tider nu eftersom vi inte vet hur länge corona kommer hålla på att spöka, nya varianter, vaccinets effekt etc. Samtidigt verkar ytterst få vara oroliga om man ser till börs- och bostadsmarknaden...och det är ju oroande enligt mig :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in