2021-04-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här är några exempel från EUROSTAT.

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Frankrike: 33.9%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Frankrike: 23.6%
Norge: 15.6%
(UK: 6.3%)

Bor i storstäder
Frankrike: 47.6%
Sverige: 39.9%
Norge: 29.1%

Bor på landsbygden
Frankrike 33.1%
Norge 31.5%
Sverige: 19.8%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Sverige: 22.8
Frankrike: 18.6
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Frankrike: 0.65%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Frankrike: 9.1%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Frankrike: 8.2%
Norge: 6.0%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Frankrike: $44,995
Vi kan fortsätta med att jämföra med ett annat intressant land, Tjeckien.

Bor i lägenhet
Tjeckien: 51.5%
Sverige: 46.2%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Tjeckien: 38.1%
Sverige: 35.2%
Norge: 15.6%
(UK: 6.3%)

Bor i storstäder
Sverige: 39.9%
Tjeckien: 30.0%
Norge: 29.1%

Bor på landsbygden
Tjeckien 36.0%
Norge 31.5%
Sverige: 19.8%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Sverige: 22.8
Tjeckien: 17.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Tjeckien: 0.60%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Norge: 8.5%
Tjeckien: 2.6%

Andel trångbodda hushåll
Tjeckien: 15.7%
Sverige: 15.2%
Norge: 6.0%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Tjeckien: $25,732
Senast redigerad av aw 2021-04-08 kl. 22:12.
Citera
2021-04-08, 22:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja det gör man ju. Det gäller alla vacciner. Som nyvaccinerad bär man på smitta och riskerar att sprida det till alla man träffar. Går över efter ca 2 veckor.

Sen kan man därefter smittas av covid igen och att man är vaccinerad hindrar inte att man smittar andra.
HAHAHA! Du har missat det där med att man slutade med sådana vaccin för länge sedan. Finns inga vaccin mot c19 som gör att man bär på smitta.

Edit: Det finns faktiskt en kandidat med vaccin med levande försvagad virusstam. Bara testat på hamstrar än så det tar nog ett tag innan det är godkänt:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.02.15.430863v1
Senast redigerad av crisscross 2021-04-08 kl. 22:08.
Citera
2021-04-08, 22:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Då ber jag om ursäkt, jag har tolkat din intensitet i tråden som att du haft lite koll på läget och därigenom haft en viktigare roll än du alltså har. Men återigen så var det min tolkning som lekman baserad på att läsa alla dina inlägg.
Jag har VÄLDIGT bra koll på läget, men jag tror du skall ägna mer uppmärksamhet åt den fakta som jag hänvisar till snarare än försöka dig på någon form av analys av mina arbetsuppgifter. Du är inget vidare på det kan jag säga.

Citat:
Jag tycker du har fel i att Sverige är det land som lyckats sämst i världen. Sveriges strategi har haft en del att önska och att det finns flera beslut som varit sena eller felaktiga även enligt mig, men detsamma gäller ju flera länders strategi, t ex ditt eget lands.
Jag tycker inte att Sverige lyckats sämst i världen - jag tycker att Sverige är det land som enklast hade kunnat påverka antalet döda i en annan riktning. I DET avseendet är Sverige betydligt sämre än t.ex. UK.

Citat:
Dessutom går det ju att konstatera genom fakta att Sverige inte har lyckats sämst, dvs du har ju därigenom faktiskt direkt fel, eller hur? Jag drar den slutsatsen eftersom du baserar det på din åsikt och inte fakta, vilket jag tycker är olikt dig (så jag tror vi egentligen är helt överens där). Du brukar annars hänvisa till siffror och fakta och ett påstående baserad på ett tycke att en annan strategi hade sparat 10.000 människoliv blir såklart bara en åsikt eller en känsla helt taget ur luften.
Det beror naturligtvis på hur man räknar. Jag förstår att du vill räkna på ett sätt som stöder din åsikt och du borde förstå att vi professionella räknar på ett annat - enligt en unbiased view.

Citat:
Bra att du hinner med ditt arbete. Det vore trist om felaktiga analyser och statistik levererade från dig pga slarv orsakad av bristande fokus indirekt skulle leda till felaktiga politiska beslut på riksnivå som orsakar - eller Gud förbjude orsakat - lidande och död.
Jag tror att det bästa vore om du fokuserade på något annat än mitt arbete. Dels för att du inte verkar vara kompetent nog att ta hand om den saken, men också för att det inte är relevant för kärnfrågan. Jag har dock inga problem med att notera din och andras morbida fascination - en del sitter ju uppenbarligen och RÄKNAR antalet inlägg jag gör.
Citera
2021-04-08, 22:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du tog inte med detta som jag skrev. Så lämpligt från din sida.

Respektera mig för fan. Jag respekterar ju dig. Ta sprutorna du. Hur många du vill.

Vad är du ute efter? Vilken är din poäng?
Det har jag redan svarat på. Nej, jag respekterar inte idioter som drar farliga, orubbliga och obildade slutsatser. Oförmögna att ta till sig ny information och utvärdera om sina slutsatser. Det är just vad farlig oresonlig dogmatism är för något.
Senast redigerad av MrArtur 2021-04-08 kl. 22:43.
Citera
2021-04-08, 22:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
https://pbs.twimg.com/media/Eyd4-vyWQAAgjcO?format=jpg&name=large

Mycket träffande bild.

Dagens "män" som är rädda för covid. Patetiskt.

Usch vilken fjantig bild.

Det är löjligt att beskriva smittskydd som rädsla. Det handlar om hänsyn. Mannen på bilden har munskydd för att skydda andra från smitta.

Dessutom kan man fundera på vad man vill uppnå med sina handlingar. Männen som sprang iland i Normandie gjorde det med syftet att befria Frankrike från tysk ockupation. Med vilket syfte är man oförsiktig inför ett virus? Vad uppnår man? Det man uppnår, är att man kan bli infekterad, och på så sätt hjälper man till att sprida smitta till andra. Är det modigt?
Citera
2021-04-08, 23:03
Moderator
Tinuviels avatar
Mycket OT-tjafs raderat. Håll er till ämnet eller gå och lägg er och sov istället.

// mod
Citera
2021-04-08, 23:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Den lille rädda kaninen blev visst lite kränkt.

Du fortsätter att tjata om rädsla, som att det var den enda faktorn. Det kan förvisso vara befogat att vara rädd för smittsamma sjukdomar, men bemötandet av Covid-19 handlar om mycket mer än rädsla.

Vad är ett modigt agerande enligt dig? Är det modigt att springa iland i ett regn av kulor i Normandie? Är det modigt att utsätta andra för smittsamma sjukdomar?
Citera
2021-04-08, 23:06
Medlem
Idag skriver alltså CDC att risken att smittas via kontakt/ytor är mindre än 1:10 000. Ja det är rent av så att inte ett enda fall av kontaktsmitta med Covid har rapporterats sedan pandemin började. Det vi "alarmister" har sagt i princip från början - att viruset är ett luftburet virus som smittar via inandning - blir nu alltså till slut offentligt accepterat.

Så hur kommer Tegnell kommentera detta? Är det fortfarande rent livsfarligt om man råkar pilla på sin ansiktsmask trots att inte ett enda fall i världen har visat sig orsakas av detta? Kommer han rent av dra den logiska slutsatsen att det är dags att rekommendera ett filter framför käften för detta utpräglade luftvägsvirus?
Citera
2021-04-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har lagt in ett par uppgifter som du av någon anledning missade att lägga in...
Jag kommer till UK senare. Dina siffror matchar inte de från EUROSTAT för 2018, som jag använder som referensår (det saknas för mycket data för 2019 och 2020).
Citera
2021-04-09, 00:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
För mer än ett år sen kunde man se hur Kina hade värmekameror för att se ifall mongon gick runt med feber bland övriga människor, varför har jag aldrig sett det i Europa/USA eller någon annanstans??
Finns på Knutpunkten i Helsingborg. Sattes upp förra våren.
Citera
2021-04-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Idag skriver alltså CDC att risken att smittas via kontakt/ytor är mindre än 1:10 000. Ja det är rent av så att inte ett enda fall av kontaktsmitta med Covid har rapporterats sedan pandemin började.

Källa?
Citera
2021-04-09, 01:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kommer till UK senare. Dina siffror matchar inte de från EUROSTAT för 2018, som jag använder som referensår (det saknas för mycket data för 2019 och 2020).
Nej, korrekta siffror har väl aldrig varit din melodi. så jag har hela tiden helt kallt utgått ifrån att du struntar i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in