Citat:
Ursprungligen postat av
Spark1
Nu har det säkert diskuterats förut i den här tråden, men jag tänker ta upp det ändå. Enligt mig finns det inga vittnesmål som stödjer att hålet på styrbordssidan skulle ha uppkommit innan slagsidan.
Jag menar att det inte finns några vittnesmål som stödjer det. Hade hålet uppstått innan slagsidan borde många fler människor ha märkt att vatten mer eller mindre forsade in i korridorerna. Fler borde ha lmnat sina hytter tidigare.
Hade det varit en kollision av något slag innan slagsidan borde överlevande ha nämnt det. Ingen säger något som tyder på det.
Dessutom verkar det osannolikt att inte befälet på bryggan skulle vidta några åtgärder om dom hade blivit påseglade.
Man kan säga mycket om besättningen, men jag kan inte föreställa mig att dom bara skulle segla vidare med ett hål i sidan på fartyget. Och även om dom kontaktade rederiet så ter det sig osannolikt att ordern skulle vara att segla vidare som om ingenting hade hänt.
Dessutom finns det ett vittnesmål från M Hillerström som stödjer teorin att hålet inte uppstod innan slagsidan. Han säger att han stod på styrbordssidan på däck 6 utomhus från ca 00:30 estnisk tid fram till slagssidan. Han hade uppsikt över hela styrbordssidan och säger själv i en intervju att han borde ha sett om något körde på fartyget iaf från ca 00:30. Han såg ingenting annat är ett stormigt hav.
Vad säger ni?
Intervjun med Hillerström finns här
https://sverigesradio.se/avsnitt/1593793?fbclid=IwAR02QBlca8kcJDy6TlmsuDuIxJ_ezx4ar rGPBUMt944Q_ZhGQgJ7FpErgxM. Inslaget med honom kommer ca 31:50 in.
För de som läst vittnesmålen från besättning och överlevande passagerare finns inget rimligt sätt som en kollision skall ha kunnat ske innan slagsidan. Det är inte bara Hillerström som skall ha sovit på sin post, liksom bryggan, de ca 10 överlevande från avd 4-5 har också missat att skrovet trycks in bara 10-15 m bort. ST Sillaste påstår att han mekar i ’sewage treatment’ precis innanför, men det måste vara en ren lögn. Vidare antas Treu och Kadak ljuga om vad de gjorde och tänkte i ECR, såvida inte de också missade denna kollision och vattnet som strömmade in efteråt (ja, bortsett från att hålet ligger 1.5-2 m över vattenlinjen).
I början på tråden hade vi ett antal Evertsson-troende som krävde att alla slaviskt skulle plöja 5 h med Evertsson. Ingen av dessa funderade varför inget av ovanstående nämndes i dokumetären.
Edit: roligt för Ångström att få berätta att ”vi vet att det är sant” att det fanns ett hål så att vatten kom in. Det kunde han säga redan när man hittar ett hål ovan vattenlinjen. Inget konstigt allt att ett fartyg skulle kolliderat med Estonia utan att någon märkte något, inklusive Hillerström. Undrar varför inte Evertsson hade med honom i dokumentären. Det brukar sägas att man skall lyssna på överlevande, men kanske bara vissa och bara ibland.
Edit2: sedan går Ångström in i fantasins värld och hävdar att Rabe upptäckte en del av detta hål redan vid dykningarna för 20 år sedan. Alla som följt tråden och kollat på hennes filmer vet att det är nonsens. Rabe har dessutom själv förklarat varför hon inte hittade hålet som Dplay/Monster hittade (något som garanterat grämer henne). Rutgersson ser som tur är till att korrigera LÅ.
Allra roligast är att Hillerström som faktiskt befann sig på Estonia påpekar för LÅ att eventuell militärsmuggling inte kan förutsättas ha ett samband och att det är tur att alla svenskar inte vet allt som militären gör. Svenska Freds sitter och kokar.