2021-04-08, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Absolut, och det är anledningen till varför ett vaccin måste testas ordentligt i minst 5-10 år innan man kan avgöra om det är säkert eller inte.

Jag håller med dig vad du skriver.
Jag bara tänker att vi har inte riktigt den tiden med 5-10 år när det gäller Corona.

Det måste finnas något sätt man kan påskynda processen att få reda på bieffekterna?
Okej alla är ju kanske lite svårt menar de riktigt livshotande?

Jag tycker det är bra att jag kommer fram så mycket fakta och information om AstraZenecas vaccin.
Enligt mig verkar det vara rena ihopkokat i all hast, bara för att företaget ska tjäna pengar.

Dessutom härligt att nyheterna skriver om det så att folk blivit mycket mer uppmärksamma det på det.
Det verkar ju som att själva företaget och engelsmännen är sura för att ingen vill köpa deras vaccin eller att det är stoppat i vissa länder.
2021-04-08, 20:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
1 på 10000 låter väldigt högt, så många tror jag inte att det rör sig om. Men där råkar gränsen gå för ”mycket sällsynta” biverkningar (= kan förekomma hos upp till 1 av 10000 användare).

Det var vad de sa på TV:n igår när de intervjuade en kvinna från Läkemedelsverket.
2021-04-08, 20:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Mycket talar väl för att det antingen är handhavandefel som orsakat de allvarliga biverkningarna av AstraZenecas vaccin, eller ovanliga genetiska faktorer som man inte hunnit upptäcka ännu.

När Pandemrix gav människor narkolepsi trodde man också att det berodde på fel på vaccinet men det visade sig väl senare vara att vissa av de vaccinerade hade en mutation i en gen som utlöste en autoimmun reaktion när de kom i kontakt med det "dödade" viruset i vaccinet.

De personerna hade med andra ord sannolikt även drabbats av narkolepsi om de inte hade blivit vaccinerad och istället blivit sjuka i svininfluensan.

AstraZenecas vaccin har fått oförtjänt dåligt rykte och det märks inom vården. Varenda patient som ringer och ska boka tid frågar om de kan slippa AstraZeneca, och tyvärr tycker jag inte myndigheterna hjälper situationen heller. Biverkningarna är så ovanliga att man både borde säga och visa (genom att erbjuda alla grupper vaccinet) att det är säkert för nyttan överväger garanterat riskerna inom alla grupper.

Det stora problemet som jag ser det, är inte att 1 av 10.000 drabbas av blodpropp, även om det också är jätteallvarligt. Nej, det riktigt stora problemet är att Astras vaccin bara ger 63% skyddseffekt mot det ursprungliga viruset, där konkurrenterna från Pfizer och Moderna ger en skyddseffekt på 95%. Sannolikt går det aldrig att uppnå flockimmunitet med hjälp av Astras vaccin. Skillnaden i skydd är avgrundsdjup. Frågan är om de pensionärer som vaccinerar sig med Astras vaccin ens kan rådas sluta socialt distansera sig, så länge smittan härjar ute i samhället. Jag tycker inte det, och vad har då de för incitatment till att ens vaccinera sig?

Vaccinet från Astra ska inte jämföras mot nedsmittning. Vaccinet från Astra ska jämföras med andra vaccin. Då är verkligen frågan om nyttan överväger riskerna. Inte som jag ser det.
2021-04-08, 21:09
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stora problemet som jag ser det, är inte att 1 av 10.000 drabbas av blodpropp, även om det också är jätteallvarligt. Nej, det riktigt stora problemet är att Astras vaccin bara ger 63% skyddseffekt mot det ursprungliga viruset, där konkurrenterna från Pfizer och Moderna ger en skyddseffekt på 95%. Sannolikt går det aldrig att uppnå flockimmunitet med hjälp av Astras vaccin. Skillnaden i skydd är avgrundsdjup. Frågan är om de pensionärer som vaccinerar sig med Astras vaccin ens kan rådas sluta socialt distansera sig, så länge smittan härjar ute i samhället. Jag tycker inte det, och vad har då de för incitatment till att ens vaccinera sig?

Vaccinet från Astra ska inte jämföras mot nedsmittning. Vaccinet från Astra ska jämföras med andra vaccin. Då är verkligen frågan om nyttan överväger riskerna. Inte som jag ser det.
Här kommer det mer desinformation. AZ ger samma skydd som Pfizer redan med en spruta enligt data från britterna. Jag har påpekat detta förut men fakta rinner av dig som vatten på en gås.
2021-04-08, 21:19
Medlem
Scalpings avatar
Man bör ju även komma ihåg att Astra Zenecas vaccin är ett lågbudgetvaccin. För dem är detta endast good will och de tjänar ingenting på det tillskillnad från Pfizer och Moderna som tjänar multum med deras dyrare och troligen bättre vacciner.
2021-04-08, 21:23
Medlem
Citat:
Det var vad de sa på TV:n igår när de intervjuade en kvinna från Läkemedelsverket.
Ja, hörde samma, men det var alltför förenklat. Det är som jag skrev.
2021-04-08, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Här kommer det mer desinformation. AZ ger samma skydd som Pfizer redan med en spruta enligt data från britterna. Jag har påpekat detta förut men fakta rinner av dig som vatten på en gås.

Nu är det faktiskt du som står för desinformationen.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-rekommenderar-godkannande-av-covid-19-vaccine-astrazeneca

"Skyddseffekten för AstraZenecas vaccin är 60% vilket är lägre än de två tidigare godkända vaccinerna mot covid-19"

Jag litar inte på brittiska undersökningar. Det är ingen hemlighet att britterna nästan uteslutande använder sig av Astras vaccin. De vill inte skriva ned sina egna handlingar.
2021-04-08, 21:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nu är det faktiskt du som står för desinformationen.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-rekommenderar-godkannande-av-covid-19-vaccine-astrazeneca

"Skyddseffekten för AstraZenecas vaccin är 60% vilket är lägre än de två tidigare godkända vaccinerna mot covid-19"

Jag litar inte på brittiska undersökningar. Det är ingen hemlighet att britterna nästan uteslutande använder sig av Astras vaccin. De vill inte skriva ned sina egna handlingar.
Jag kan nog inte göra något mer åt din faktaresistens värdig en foliehatt. Du litar alltså bara på de data som passar dig och din egen agenda.
2021-04-08, 21:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag kan nog inte göra något mer åt din faktaresistens värdig en foliehatt. Du litar alltså bara på de data som passar dig och din egen agenda.

....och du litar inte på Läkemedelsverket? Du litar mer på en "brittisk undersökning". Britter som bara använder Astra-vaccinet....som kommer fram till helt fantastiska resultat. Helt frikopplat från Fas3-studierna.
2021-04-08, 22:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Absolut, och det är anledningen till varför ett vaccin måste testas ordentligt i minst 5-10 år innan man kan avgöra om det är säkert eller inte.

Det gör man med alla vaccin och kallas fas 4. Även med covidvaccin . Så det är bara att välja hur länge man vill vänta.
2021-04-08, 23:09
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Tror mest på att andra länder inte aspirerar sprutorna. Kvinnor har mindre muskelmassa och därför får de oftare injektionen direkt i blodbanan, därav blodproppar av AZ-vaccinet. Att det är yngre kvinnor är också typiskt för de är mer i farten och det ska gå fort när det ska vaccineras = ytterligare en risk. Att en och annan man också drabbas är oundvikligt.

Nej. Detta är en myt som fortfarande lever.
2021-04-09, 02:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
....och du litar inte på Läkemedelsverket? Du litar mer på en "brittisk undersökning". Britter som bara använder Astra-vaccinet....som kommer fram till helt fantastiska resultat. Helt frikopplat från Fas3-studierna.
Visst litar jag på Läkemedelsverket, deras godkännande bygger på studierna från fas 3. Efter godkännandet har det kommit fler studier som visat högre effektivitet. Varför skulle jag strunta i de nyare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in