2021-04-08, 16:56
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Fan vad less jag blir på detta snack om att nyttan överväger riskerna som EMA och våra svenska företrädare kör med för att tona ned läget. Detta jävla generaliserande om att alla vaccin är lika säkra och bra för alla. Idioti. Överväger nyttan med AstraZenecas vaccin riskerna för mig? Knappast.

Det enda som mig veterligen säkerställts är väl att folk dött medan andra fått biverkningar, att vaccinet skulle gjort minsta nytta finns väl inga belägg för?
2021-04-08, 16:59
Medlem
Mycket talar väl för att det antingen är handhavandefel som orsakat de allvarliga biverkningarna av AstraZenecas vaccin, eller ovanliga genetiska faktorer som man inte hunnit upptäcka ännu.

När Pandemrix gav människor narkolepsi trodde man också att det berodde på fel på vaccinet men det visade sig väl senare vara att vissa av de vaccinerade hade en mutation i en gen som utlöste en autoimmun reaktion när de kom i kontakt med det "dödade" viruset i vaccinet.

De personerna hade med andra ord sannolikt även drabbats av narkolepsi om de inte hade blivit vaccinerad och istället blivit sjuka i svininfluensan.

AstraZenecas vaccin har fått oförtjänt dåligt rykte och det märks inom vården. Varenda patient som ringer och ska boka tid frågar om de kan slippa AstraZeneca, och tyvärr tycker jag inte myndigheterna hjälper situationen heller. Biverkningarna är så ovanliga att man både borde säga och visa (genom att erbjuda alla grupper vaccinet) att det är säkert för nyttan överväger garanterat riskerna inom alla grupper.
2021-04-08, 17:01
Medlem
Women say they are having heavier and more painful PERIODS since getting their COVID-19 vaccines - as several claim it has also messed up their monthly cycle

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-9446907/Some-women-report-heavier-painful-PERIODS-getting-COVID-19-vaccine.html
2021-04-08, 17:06
Medlem
Citat:
Jo, det är ju det man håller som den mest troliga förklaringen. Frågan är bara varför det drabbar vissa. Fel metod vid vaccinering eller genetiken hos de drabbade eller ett dåligt vaccin eller en kombination av alltihop.

Det är faktiskt inte helt främmande ämnen vi injicerar, utan både viruset och vaccinet innehåller delar (aminosyresträngar?) som är såpass lika kroppens egna byggstenar, att när kroppen börjar producera antikroppar för att slå ut viruset, så ger sig dessa antikroppar även på kroppens egna beståndsdelar för att antikropparna inte kan skilja mellan kroppens egna beståndsdelar och viruset, eftersom dom är så lika varandra.

Det är ju lite det som är problemet, hade viruset/vaccinet varit helt främmande för kroppen hade detta problem inte uppstått, men nu är det väldigt likt saker som redan finns i våra kroppar, så när immunförsvaret kickar igång för att mörda viruset, börjar det även att mörda vår egen kropp. Hade det varit helt främmande för kroppen, hade antikropparna blivit mer specifika och bara riktat in sig på att slå ut det främmande.

https://www.wsj.com/articles/scientists-say-they-found-cause-of-blood-clotting-linked-to-astrazeneca-vaccine-11616169108
Ja, du har rätt. Ordet autoimmun för mig låter annorlunda än hur det medicinska begreppet definieras:

Autoimmun reaktion ”kan uppkomma i samband med vävnadsskador vid kroppens försvar mot kroppsfrämmande kemiska substanser eller vid infektioner där smittämnesmolekyler till vissa delar liknar kroppens egna.” /NE.
2021-04-08, 17:39
Medlem
Malkos avatar
Det hade varit intressant ifall det gjordes en studie på kvinnorna som fick blodpropp och tidigare användning av p-piller.
2021-04-08, 18:16
Medlem
Synitizes avatar
"Women say they are having heavier and more painful PERIODS since getting their COVID-19 vaccines - as several claim it has also messed up their monthly cycle"

Det här kommer sluta i folkmord..De steriliserar unga kvinnor. VAKNA.

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-9446907/Some-women-report-heavier-painful-PERIODS-getting-COVID-19-vaccine.html?fbclid=IwAR0rmirGCUJ1cGNdNfJ KKWfNVTvpofSZWiA80hXTU_Z6RRaH56GHuhQtzqc#comments
2021-04-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Mycket talar väl för att det antingen är handhavandefel som orsakat de allvarliga biverkningarna av AstraZenecas vaccin, eller ovanliga genetiska faktorer som man inte hunnit upptäcka ännu.

När Pandemrix gav människor narkolepsi trodde man också att det berodde på fel på vaccinet men det visade sig väl senare vara att vissa av de vaccinerade hade en mutation i en gen som utlöste en autoimmun reaktion när de kom i kontakt med det "dödade" viruset i vaccinet.

De personerna hade med andra ord sannolikt även drabbats av narkolepsi om de inte hade blivit vaccinerad och istället blivit sjuka i svininfluensan.

Nej.
2021-04-08, 18:48
Medlem
AndersTengells avatar
Nu måste personer som haft covid-19 vänta ett halvt år innan man kan få vaccin.

Och man får bara en dos.

Citat:
Personer som redan haft covid-19 ska bara få en vaccindos, tidigast 6 månader efter ett positivt test.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-vaccinregel-i-region-uppsala-de-som-haft-covid-far-bara-en-dos

Här ligger det många hundar begravna
2021-04-08, 18:53
Medlem
Citat:
Nu måste personer som haft covid-19 vänta ett halvt år innan man kan få vaccin.

Och man får bara en dos.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-vaccinregel-i-region-uppsala-de-som-haft-covid-far-bara-en-dos

Här ligger det många hundar begravna

Snart så får vi höra att man måste va minst 80 år för att få vaccin öht...
2021-04-08, 19:34
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Det enda som mig veterligen säkerställts är väl att folk dött medan andra fått biverkningar, att vaccinet skulle gjort minsta nytta finns väl inga belägg för?

Nej precis, det finns ingen data på att nyttan överväger riskerna utan det är mer att se som en agenda som dom försöker applicera även på AstraZenecas vaccin.

När EMA hade presskonferens i förrgår var det faktiskt en journalist som ställde dom mot väggen.

Hon sa ungefär:

Ni säger att nyttan överväger riskerna, gäller det alla åldergrupper och vad har ni för underlag på det?

EMA var faktiskt ärliga då och svarade att dom inte hade någon statistik och inte kunde veta det, men dom var jävligt snabba med att direkt efteråt poängtera att det var en mycket ovanlig biverkan.

Hela detta snack om att vaccinet är bra trots de allvarliga biverkningar och dödsfall vi ser, bygger antagligen på att man inte vill bygga upp en skepsism mot vaccin bland befolkningen... man är rädd att stoppar man vaccinet från AZ eller börjar kritisera det, så kommer folk vända sig emot alla vaccin, eller åtminstone kräva något annat.
2021-04-08, 19:39
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Kommer inte att vaccinera mig men funderar ändå över biverkningarna... Vad är det som säger att biverkningarna måste komma direkt i samband med vaccination? Kan väl lika väl vara så att vaccinerade människor får problem med blodproppar och hälsan om 1, 3 eller 5 år pga vaccinet.

Absolut, och det är anledningen till varför ett vaccin måste testas ordentligt i minst 5-10 år innan man kan avgöra om det är säkert eller inte.
2021-04-08, 19:41
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg

AstraZenecas vaccin har fått oförtjänt dåligt rykte och det märks inom vården. Varenda patient som ringer och ska boka tid frågar om de kan slippa AstraZeneca, och tyvärr tycker jag inte myndigheterna hjälper situationen heller. Biverkningarna är så ovanliga att man både borde säga och visa (genom att erbjuda alla grupper vaccinet) att det är säkert för nyttan överväger garanterat riskerna inom alla grupper.

Detta tror jag mycket väl kan visa sig stämma, men om vi då ser tillbaka på svininfluensan, så tror jag ALLA som fick narkolepsi för resten av sitt liv hellre hade isolerat sig och levt ett försiktigt liv i 2-3 år för att undvika både viruset och vaccinet, och därefter kunna leva resten av sina liv utan narkolepsi.

Fokus bör därför läggas på att hitta anledningen eller åtminstone vilken grupp som löper störst risk, och sen låta bli att vaccinera dessa personer. Innan dess är det ju en jävla rysk roulette att gå och vaccinera sig, då håller jag hellre ut och är försiktig tills det här är över, eller så väljer jag hellre att bli smittad av viruset om jag har den oturen, men jag tänker inte frivilligt utsätta mig för risken att få en autoimmun sjukdom genom vaccinering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in