Människor med låg självkänsla accepterar tyvärr att bli illa behandlade. Det var ett direkt destruktivt val av Johan men tur för honom så sa Susanna nej.
Anledningen till att hon blev mindre elak i slutet var att hon började hantera honom som en kollega, korrekt och med distans. Fanns ingen kärlek där alls från hennes sida men Johan bara sväljer och sväljer. Han måste börja värdesätta sig själv, annars riskerar han att hamna i ny relation där han blir illa behandlad.
Ja. Han verkar snäll men kan man vara FÖR snäll?! Bara om man är med fel partner. Tror inte Susanna skulle utnyttja honom men den risken finns annars om man är väldigt snäll. Vet av egen erfarenhet.
Tycker hennes råd var oerhört banalt. Det var inte ens ett råd. Varför har hon ingen lärt Susanna om att ha överseende med sin partner och att vara lojal? För det måste mormorn onekligen ha varit själv. Istället pratade mormor som en naiv tonåring. Susanna har hon varit med och uppfostrat till en kvinna som är oförmögen att vara i en relation med en man.
Av någon märklig anledning inbillar sig folk att människor är kloka bara för att de är gamla. Men om de inte har utmanat sig själva är de inte klokare än en hyffsat ambitiös 25-åring.
Så sant!!
Att ha överseende, att låta kärleken växa fram
Det är okänt för många idag.
Istället har man nån drömbild och tror partnern ska motsvara denna, men ingen jäkel är perfekt. Inte ens Susanna.
Ja. Han verkar snäll men kan man vara FÖR snäll?! Bara om man är med fel partner. Tror inte Susanna skulle utnyttja honom men den risken finns annars om man är väldigt snäll. Vet av egen erfarenhet.
Man är för snäll om man glömmer bort sig själv och det gör Johan. En sådan person är ingen du kan lita på när det blåser för han är inte tillräckligt stark för att hantera det.
Det är därför det är så viktigt att folk bygger upp och stärker sig själva. För det är först när man är stark själv som man är förmögen att ta hand om och hjälpa andra på ett tillfredsställande sätt.
Susanna och Johan var dödsdömt från början. Om inte mannen är ledaren i ett förhållande så kommer det inte att fungera, kvinnan slutar respektera mannen och trycker ner honom tills det inte finns något av honom kvar.
Att Johan ville ha ett ja var bara ett desperat försök att rädda sin stolthet och sitt ego, istället blev han bara förnedrad av Susanna en sista gång när han än en gång placerade sig själv på en undergiven position och hon om och om igen sa att han inte skapade några gnistor hos henne.
Så sant!! Att ha överseende, att låta kärleken växa fram
Det är okänt för många idag.
Istället har man nån drömbild och tror partnern ska motsvara denna, men ingen jäkel är perfekt. Inte ens Susanna.
Du borde ha varit Susannas mormor. För det du nämner är kärnan till att bli framgångsrik i sina relationer imo och något Susanna borde ha fått höra.
Nu tror jag förvisso inte att Johan och Susanna passar ihop men hon har rimligtvis träffat någon vettig man tidigare i sitt liv som hon passat ihop med men som hon sumpat det med.
Tycker hennes råd var oerhört banalt. Det var inte ens ett råd. Varför har hon inte lärt Susanna om att ha överseende med sin partner och att vara lojal? För det måste mormorn onekligen ha varit själv. Istället pratade mormor som en naiv tonåring. Susanna har hon varit med och uppfostrat till en kvinna som är totalt oförmögen att vara i en relation med en man.
Av någon märklig anledning inbillar sig folk att människor är kloka bara för att de är gamla. Men om de inte har utmanat sig själva är de inte klokare än en hyffsat ambitiös 25-åring.
Gammal behöver naturligtvis inte betyda klok. Jag menade att äntligen uppenbarade sig en människa som säkert betyder mycket för Susanna. Nu vet jag inte hur din erfarenhet av mormor/farmor ser ut men för mig betyder mormors ord något speciellt även när det inte är världens mest genomtänkta ord.
Läkaren var väl inte en skogshuggartyp som Susanna ville ha?!
Vad fina Elinor och Lars var när de valde varandra.
Vågar man tro att det håller?
Anton och Sofia är klockrena tillsammans och önskar dem all lycka till.
Susanna tycker jag missade en väldigt fin man, kärleken kan växa fram också vilket han förstår men inte hon. Johan är ju ett kap, trygg, rolig, genuin.
Kan inte påstå att jag såg någon enorm potential i Lars och Sofia.
De är inte gifta längre.
Svårt när det inte finns kemi och trodde definitivt inte att Johan skulle säga ja.
Det var ju kulturkrock 24-7 och såg helt utsiktslöst ut redan från början.
Bara att hoppas att Antons bonniga kompisar inte förstör det hela...de lär visst vara gifta fortfarande.
Var kan man se den australiensiska motsvarihheten?
Eller andra länders Gift vid första ögonkontakten för den delen med?
Tacksam för svar!
Här hittade jag det, letar man låååångt nedåt hittar man första avsnitten sen är det bara att jobba sig uppåt mot avsnitt 26!!! Du behöver programmet qTorrent för att ladda hem dom.
Så intressant att kvinnliga drag enligt dig är att hantera logiska resonemang (jag tror kanske att du refererade till dig själv, undantaget som bekräftar regeln )
och hur det låter på dig som manliga drag skulle vara förknippat med egotrippad, oplanerad och van att leva ut sina impulser och känslor? eller finns det två kvinnotyper? som skiljer sig från mannen på två olika sätt, det tror jag inte...
Nej, jag tror att du misstolkar mig. Det är möjligt för både kvinnor och män att föra logiska resonemang. Det har inte med kön eller genus att göra. Precis på samma sätt kan både kvinnor och män vara egoistiska, oplanerade och omogna.
Gammal behöver naturligtvis inte betyda klok. Jag menade att äntligen uppenbarade sig en människa som säkert betyder mycket för Susanna. Nu vet jag inte hur din erfarenhet av mormor/farmor ser ut men för mig betyder mormors ord något speciellt även när det inte är världens mest genomtänkta ord.
Nu är både min mor och farföräldrar tyvärr döda. Men jag kan inte minnas att de sade några kloka råd till mig. Däremot hade de precis som Susannas morföräldrar högfungerande liv själva.
Skulle tro att normerna var så starka förr i tiden att det var svårt för folk att misslyckas för generationen födda i början på 1900-talet. Hittade de en hyffsat snäll person att gifta sig med så var han/hon lojal och båda hade ett lyckligt liv utpenslat för sig med jobb och barn som tog fokus.
Kanske därför de inte reflekterade över styrkorna i sin egen generation utan tog för given att även yngre har den där lojaliteten och fokus på barn och familj.
Senast redigerad av avec 2021-04-08 kl. 21:05.
Nej, jag tror att du misstolkar mig. Det är möjligt för både kvinnor och män att föra logiska resonemang. Det har inte med kön eller genus att göra. Precis på samma sätt kan både kvinnor och män vara egoistiska, oplanerade och omogna.
jaha, var det därför? du inledde hela ditt resonemang med att klargöra referensramarna....
Citat:
anser nog ändå att hennes sk kvinnlighet inte består av kvinnliga drag
vilket tajming! precis när jag bytt avatar & allt
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-08 kl. 21:11.