2021-04-06, 04:12
Medlem
Tänkte inställa mig på tygelsjö om en månadstid..om jag ej håller ut tills efter sommaren. Är bara 3 månader.

Men hur är första o andra dagen när man kommer in?
När du blir inskriven och visad till rummet.
Vad sker sen? Får man gå ut i tv rummet då? Ska man presentera sig o skaka hand med alla interner man träffar eller räcker det med ett hej?

Vad för typer sitter där? Torskar för hets mot folkgrupp för 5 år sen. Kommer man få det hårt där inne pga av det? Inte ens det jag ska sitta för.

Men tygelsjö e ju vid Malmö o misstänker att det finns en hel del muslimer där. Jag e Alban, ateist.
Citera
2021-04-06, 15:14
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihatelifeofibra
Tänkte inställa mig på tygelsjö om en månadstid..om jag ej håller ut tills efter sommaren. Är bara 3 månader.

Men hur är första o andra dagen när man kommer in?
När du blir inskriven och visad till rummet.
Vad sker sen? Får man gå ut i tv rummet då? Ska man presentera sig o skaka hand med alla interner man träffar eller räcker det med ett hej?

Vad för typer sitter där? Torskar för hets mot folkgrupp för 5 år sen. Kommer man få det hårt där inne pga av det? Inte ens det jag ska sitta för.

Men tygelsjö e ju vid Malmö o misstänker att det finns en hel del muslimer där. Jag e Alban, ateist.

När du kliver in på avdelningen följer en plit med och du har din tvättkorg med alla grejer med lite tur får du eget rum direkt . Annars kan du få bo i allrummet några dagar / veckor .
Sen är de bara hälsa på alla och frågan kommer direkt va du sitter för och hur länge .o snacka skit o sen hälsa på folk rent allmänt . Vanlig hyfs

Håll låg profil o känn av stämningen så klarar du dig galant .

Dagen efter får du förhoppningsvis en sysselsättning .

Det är blandat på 3orna men ja de kommer sitta en del Förortsblattar med mindervärdeskomplex är de för många så blir stämningen som ute ... De lever i flockar....

Och politik brukar de inte pratas överdrivet mycket om ...

Nä du ja har då aldrig kollat upp nån som ska sitta nån månad eller 2 .

Fördelen är ju under sommaren brukar inte folk vilja sitta 😁 folk blir knallade till höger o vänster ... eller avviker
Citera
2021-04-08, 14:49
Medlem
Har en anhörig som just nu sitter på saltvik anstalt och undrar om någon här vet hur livet är där mer specifikt. Inte haft mycket kontakt med personen sen han åkte in för ett tag sedan så har inte kunnat fråga honom själv hur han har haft det men har ju gått runt och tänkt. Har försökt googla lite men knappt hittat något. Någon här som kanske suttit där som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Försökt kolla i tråden också men inte hittat så mycket.
Citera
2021-04-08, 16:17
Medlem
Finns det några intressanta kommande frigivningar som vi hoppas få höra om itråden?
Citera
2021-04-08, 17:34
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Tjena, min polare fick precis ett brev från en tjejkompis, som tydligen sitter .
Hon har gjort några månader på häkte/anstalt och har över ett år kvar.
Han vill vara ett stöd under hennes tid, skriva tillbaka till att börja med.

Lite frågor.

Det är ok och uppskattat att skicka frimärken?

Hon har i princip ingen hon får ringa till , noll polare som kvv godkänner, ni fattar nog varför.
Min polare har inget i belastningsregistret (viss risk att han finns i spaningsregistret).
Dock står hans mobilabonnemang på hans farsa (också ostraffad).
Hur gå tillväga här , skriva både polarens och hans farsas tele och personnummer och förklara läget i brevet?
Skriver givetvis inget om misstankar om spaningsregister. Hon kommer tappa hakan av att han inte har något i belastningsregistret .

Vilken typ av brev brukar uppskattas?
Han har av uppenbara anledningar inte haft kontakt med henne på länge. Om han pladdrar på om sitt liv, vad som hänt sen sist och vad som är på g.
Påminner det om utsidan på ett negativt sätt eller är det schysst med ett långt brev att läsa för att bryta monotonin?

Tar tacksamt mot alla tips.
Citera
2021-04-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Tjena, min polare fick precis ett brev från en tjejkompis, som tydligen sitter .

Lite frågor.

Hon har i princip ingen hon får ringa till , noll polare som kvv godkänner, ni fattar nog varför.
Min polare har inget i belastningsregistret (viss risk att han finns i spaningsregistret).
Hur gå tillväga här , skriva både polarens och hans farsas tele och personnummer och förklara läget i brevet?
Skriver givetvis inget om misstankar om spaningsregister. Hon kommer tappa hakan av att han inte har något i belastningsregistret .

Han har av uppenbara anledningar inte haft kontakt med henne på länge. Om han pladdrar på om sitt liv, vad som hänt sen sist och vad som är på g.
Påminner det om utsidan på ett negativt sätt eller är det schysst med ett långt brev att läsa för att bryta monotonin?

Kan inte svara på så mycket. Men när det kommer till vad man får skicka så ring till anstalten som personen sitter på och fråga vad som får skickas. När jag ringde häktet som min anhöriga satt på så fick jag inte skicka frimärken. De sa något i stil med "nej du får inte skicka frimärken eller pengar" så antar att det kom till när de ändrade att man inte längre får skicka pengar till de intagna. Häkten och anstalter har ju olika restriktioner på vad man får ta in och inte men eftersom pengar-grejen gäller alla intagna så antar jag att det är likadant med frimärkena.
Citera
2021-04-08, 20:32
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:

Lite frågor.

Jag är kvinna och har precis muckat från anstalt (Färingsö). Frimärken är MYCKET uppskattat och brev är typ det roligaste man har där inne. Faktiskt roligare än samtal enligt mig och i princip alla jag satt med. Spelar nog ingen större roll vad breven handlar om, bara att veta att någon på utsidan tar sig tid att faktiskt skriva och skicka brev är guld värt! Det är ibland brist på tillgängliga telefoner och ofta måste man snabba på samtalen för att det är kö.
Kan tipsa om Postnords app "riktiga vykort" om man vill skicka bilder eller kortare brev. Det är alltid kul med bilder och det går snabbare att få in än brev som ska öppnas och kollas innan internerna får dem.
Svarar gärna om du har fler frågor!
Citera
2021-04-09, 18:41
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tw12x3
Kan inte svara på så mycket. Men när det kommer till vad man får skicka så ring till anstalten som personen sitter på och fråga vad som får skickas. När jag ringde häktet som min anhöriga satt på så fick jag inte skicka frimärken. De sa något i stil med "nej du får inte skicka frimärken eller pengar" så antar att det kom till när de ändrade att man inte längre får skicka pengar till de intagna. Häkten och anstalter har ju olika restriktioner på vad man får ta in och inte men eftersom pengar-grejen gäller alla intagna så antar jag att det är likadant med frimärkena.

Vi är osäkra på var hon är för stunden. Hon väntade på att flyttas ( jag vet att de får post vidareskickat ).
Jag litar på Prisonchick angående frimärken.

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Jag är kvinna och har precis muckat från anstalt (Färingsö). Frimärken är MYCKET uppskattat och brev är typ det roligaste man har där inne. Faktiskt roligare än samtal enligt mig och i princip alla jag satt med. Spelar nog ingen större roll vad breven handlar om, bara att veta att någon på utsidan tar sig tid att faktiskt skriva och skicka brev är guld värt! Det är ibland brist på tillgängliga telefoner och ofta måste man snabba på samtalen för att det är kö.
Kan tipsa om Postnords app "riktiga vykort" om man vill skicka bilder eller kortare brev. Det är alltid kul med bilder och det går snabbare att få in än brev som ska öppnas och kollas innan internerna får dem.
Svarar gärna om du har fler frågor!

Hjärtligaste tack, då får polaren en anledning att skriva censurerad dagbok då
Kollar in appen direkt! Låter perfa för ett snabbt svar för att visa att någon bryr sig.
Citera
2021-04-09, 19:50
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Vi är osäkra på var hon är för stunden. Hon väntade på att flyttas ( jag vet att de får post vidareskickat ).
Jag litar på Prisonchick angående frimärken.

Hjärtligaste tack, då får polaren en anledning att skriva censurerad dagbok då
Kollar in appen direkt! Låter perfa för ett snabbt svar för att visa att någon bryr sig.

Vissa anstalter, tex Ljustadalen klasss3 tillåter bara att man har tio frimärken på rummet så har man fler får man lägga ner dem i civilskåpet och sedan hämta vid behov (och när nån plit eventuellt har tid). Där är dom sjukligt rädda för allt som i deras ögon skulle kunna användas som betalning för tjänster eller vid spel. Ljustadalen var förövrigt ett riktigt skitställe, det enda som var bra där var maten, den var restaurangkvalitet.
På Färingsö både klass 2 och 3 är det ingen begränsning på frimärken och över lag mycket friare innehav. Vad som säkert kommer vara uppskattat framöver är att få in underkläder. KVs är inte superfräscha och nu när det börjar bli vår tror jag hon skulle bli glad över kortstrumpor till exempel. Men då kan det vara så att hon först måste skriva en hemställan om att få det inskickat och så skickar ni när hon fått det godkänt. Men det kommer hon ju veta när ni fått kontakt.
Citera
2021-04-10, 00:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Vissa anstalter, tex Ljustadalen klasss3 tillåter bara att man har tio frimärken på rummet så har man fler får man lägga ner dem i civilskåpet och sedan hämta vid behov (och när nån plit eventuellt har tid). Där är dom sjukligt rädda för allt som i deras ögon skulle kunna användas som betalning för tjänster eller vid spel. Ljustadalen var förövrigt ett riktigt skitställe, det enda som var bra där var maten, den var restaurangkvalitet.
På Färingsö både klass 2 och 3 är det ingen begränsning på frimärken och över lag mycket friare innehav. Vad som säkert kommer vara uppskattat framöver är att få in underkläder. KVs är inte superfräscha och nu när det börjar bli vår tror jag hon skulle bli glad över kortstrumpor till exempel. Men då kan det vara så att hon först måste skriva en hemställan om att få det inskickat och så skickar ni när hon fått det godkänt. Men det kommer hon ju veta när ni fått kontakt.

Det är löjliga regler gällande vissa saker på olika anstalter . Vissa är de tillåtet o andra inte .

På tex sörbyn så ville dom inte ha hemställan så när man ville nåt så tog man de när vissa jobbade . Främst kvällar .

Vissa hatar pappersarbete .

Ja skrev hemställan extremt sällan 😁 då allt sparas...

Hur många platser har den öppna på färingsö?

Va var de ja skrev till dig innan . Underkläder är ett måste o ta me själv
Citera
2021-04-10, 00:19
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Lite frågor.

Om man vill ta reda på var nån sitter så dra iväg ett mail till anstalten om placeringsbeslut så får man reda på alla som är där för tillfället .
Citera
2021-04-10, 00:20
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Finns det några intressanta kommande frigivningar som vi hoppas få höra om itråden?

Helge kom ut igår grattis Bull pastorn på sörbyn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in