2021-04-08, 11:58
Medlem
Vad för typ av bil har du, om de närmar sig veteranåldern eller något åt det hållet så skulle jag sänka min försäkringsplan till trafikförsäkring, jag utgår ifrån detta för du skriver ingenting om fordonsskatt. Plus du kan se reserverna du har till bilen utifall något händer som sparade pengar.

Att serva bilen själv kostar nästintill inget, däckbyte sker så sällan plus du behöver inte köpa värsta däcken. 5L olja kostar knappt 500kr, oljefilter kanske 200kr , och nödvändig belysning kostar typ 80kr/st på Biltema och det håller alltid minst 2år.

Om jag skulle vara du skulle jag ta de 500kr sparpengar från bilen plus det lilla du kan spara från bilförsäkringen och lägga det på börsen. Dock ingår inte personlig olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring?
Citera
2021-04-08, 12:15
Medlem
llanzs avatar
Tragiskt finns så många möjligheter i detta land men ändå väljer folk att leva som en sosse.

Varför pluggar du ej till något som ger en vettig lön? Själv lägger jag in 15k på spar kontot Varje månad.
Citera
2021-04-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Tragiskt finns så många möjligheter i detta land men ändå väljer folk att leva som en sosse.

Varför pluggar du ej till något som ger en vettig lön? Själv lägger jag in 15k på spar kontot Varje månad.

Jag pluggar vid sidan av min heltidsanställning för att byta karriär i framtiden och få en högre lön. Det tar ju en tid.
Citera
2021-04-08, 12:29
Medlem
maxatdunders avatar
Jag tjänade 12 netto förut som student och kunde leva ett trivsamt liv i en etta med 3000-5000kr över varje månad. Vad är din poäng? Att du har svårt att hantera pengar?
Citera
2021-04-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompan-grymtbra
Vad för typ av bil har du, om de närmar sig veteranåldern eller något åt det hållet så skulle jag sänka min försäkringsplan till trafikförsäkring, jag utgår ifrån detta för du skriver ingenting om fordonsskatt. Plus du kan se reserverna du har till bilen utifall något händer som sparade pengar.

Att serva bilen själv kostar nästintill inget, däckbyte sker så sällan plus du behöver inte köpa värsta däcken. 5L olja kostar knappt 500kr, oljefilter kanske 200kr , och nödvändig belysning kostar typ 80kr/st på Biltema och det håller alltid minst 2år.

Om jag skulle vara du skulle jag ta de 500kr sparpengar från bilen plus det lilla du kan spara från bilförsäkringen och lägga det på börsen. Dock ingår inte personlig olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring?

En nyare version av Toyota Aygo. Den var tillverkad i 2016. Fordonskatten ligger på 365 kr per år.
Citera
2021-04-08, 12:33
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Jag tycker att det ser ut som att du lever väldigt vettigt och har mycket bra koll på din ekonomi. Varför inte öka sparandet? Skaffa ett offensivare sparkonto för en mindre summa kanske?
Citera
2021-04-08, 12:36
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Jag pluggar vid sidan av min heltidsanställning för att byta karriär i framtiden och få en högre lön. Det tar ju en tid.

Vad pluggar du till?
Citera
2021-04-08, 12:44
Medlem
Citat:
En nyare version av Toyota Aygo. Den var tillverkad i 2016. Fordonskatten ligger på 365 kr per år.

Okej, amen då förstår jag, då blir det svårt att spara pengar via bilen. Svårt att spara mer än vad du gör, kanske om du kan få dina föräldrars ICA/City Gross/COOP/Willys medlemskort om de är seniorer. De flesta matbutiker har seniorrabatt på några procent typ på tisdagar, är inte super mycket men är något iallafall
Citera
2021-04-08, 12:51
Medlem
Citat:
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?

Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt:

Bolåneränta + amotering = 2,169 kr
Månadsavgift till brf = 2,992 kr
El = 200 kr
Hemförsäkring = 275 kr
Bilförsäkring = 494 kr
Personlig olycksfall- och sjukförsäkring samt livförsäkring = 250 kr
Månadsavgift för arbetslöshetskassan = 170 kr
Fond och aktie = 1,000 kr
Bensin = 350 kr
Trängselskatt = 500 kr
Sparpengar till bilen (ifall den går sönder, bilen behöver servas eller däckbyte) = 500 kr
Mobil = 245 kr
Netflix = 109 kr
Mat och livsmedel = 3,000 kr
Restaurangbesök eller hämtmat (när jag umgås med mina vänner eller när jag blir sugen på restaurangmat) = 500 kr
Fika (fika med kompisar eller familjer) = 500 kr

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...
El bara 200 kr i månaden, hur? Jag bor i en en 3:a på 75 kvadratmeter och får ge 600 kr i månaden.
Citera
2021-04-08, 12:51
Medlem
Citat:
På vilket sätt kan man spara mera pengar? De är ju nödvändiga kostnader. Menar du att jag säljer bilen? Jag behöver bilen för att åka till jobbet varje vardag.
Han menar naturligtvis att du ska lägga undan mer pengar..
Citera
2021-04-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
El bara 200 kr i månaden, hur? Jag bor i en en 3:a på 75 kvadratmeter och får ge 600 kr i månaden.
Hur många KW förbrukar du då?
Citera
2021-04-08, 12:58
Medlem
fittas avatar
Absolut inte fuck your life! Du har kontroll, det är det som är grejen, då är det inga problem.

Det jag menar är, att om man då och då gör en ekonomisk översikt precis som du har gjort, alltså ser över sin ekonomi och har koll på sina utgifter, då klarar man sig och har antagligen mer pengar över än någon som tjänar 30.000kr och inte har ett dugg koll på sina utgifter.

Du lyckas till och med spara en slant varje månad, och det är mer än vad många klarar av trots en högre lön!

I längden spelar det inte så stor roll om du tjänar 20, 25 eller 30... det som gör dig till en vinnare på sikt är att du har kontroll över pengarna och tänker långsiktigt och ser över dina utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in