2021-04-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tjeckien försökte på sig Svenska modellen o det gick ju väldigt bra eller hur?

Nä, tror faktiskt ingen vill köra Tegnell's flockis.

Det är Svenska folkets förtjänst att det inte blev värre trots Flockis Tegnell.
Har det gått dåligt nånstans?
Jo i ekonomin i de länder som överreagerat.
Men i dödstal är det marginellt överallt.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Vadå trots Tegnell? Har han förbjudit någon att stanna hemma eller bära munskydd? Och folk har trotsat dessa förbud genom att stanna hemma ändå?

Suck, ni Tegnellhysteriker är sannerligen ett bisarrt släkte.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Njae, Tjeckien gjorde det bra fram till hösten 2020 och låg i nivå med Finland.
Sedan var man sent ute med åtgärder och allt skett sig.

Det verkar vara väldigt lätt att misslyckas om åtgärder sätts in bara lite för sent tycker jag det verkar som.
Citera
2021-04-07, 19:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tegnell, Trump och Bolsonaro är ju dom tre förnekarmusketörerna. Klart det blir många dödsfall med såna stolpskott vid rodret.

Tegnell borde ju kunna göra en kometkarriär hos Bolsonaro. De har ju båda noll empati så klippta o skurna för varandra.

Tegnells uttalande om att det är farligare att gå över ett övergångsställe än att få covid19 hade Bolsonaro lätt kunnat säga själv.
Citera
2021-04-07, 19:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inga länkar men jag har sett en tysk studie på något hundratal patienter där förvånansvärt många (nästan 80 % tror jag det var) hade hjärtmuskelinflamation någon eller några månader efter tillfrisknandet.

Om jag minns rätt var bedömningen att de flesta inflamationerna skulle läka ut med tiden.

Samtidigt vet man sedan tidigare att det är dåligt för hjärtat om man träna med hjärtmuskelinflamation så alla kanske borde vara lite försiktiga med träningen de närmaste månaderna efter genomgången covid-19.
Detta är min egen spaning som jag gör nu i skrivande stund, har inte tänkt på detta tidigare.
Tack för svar.

Hittade info om tyska studien från augusti och jo du mins rätt 80% (bra minne!)

https://sverigesradio.se/artikel/7539071
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har det gått dåligt nånstans?
Jo i ekonomin i de länder som överreagerat.
Men i dödstal är det marginellt överallt.

Ekonomisk går det dåligt för länder som har mycket turism.

Sverige vinner på färre flyktingar o att Svenskar spenderar pengarna hemma. Att ha offrat massa gamlingar minskar kostnaderna kommunens kostnader för äldrevård.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, det gör dom.

Jo, jag börjar känna mig töntig av att försöka ge seriösa svar på dina fjant-inlägg. Jag är kanske för artig för att säga "Men hallå, är du helt dum i huvudet?"

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tänkte snarare att du skulle känna dig lite töntig som hela tiden tjatar om att att du till skillnad från de som faktiskt jobbar med detta världen över vet hur man räddar världen från en pandemi.
Jag och säkert andra är mera på Onkel Kostias linje.
Citera
2021-04-07, 19:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Njae, Tjeckien gjorde det bra fram till hösten 2020 och låg i nivå med Finland.
Sedan var man sent ute med åtgärder och allt skett sig.

Det verkar vara väldigt lätt att misslyckas om åtgärder sätts in bara lite för sent tycker jag det verkar som.

Ja de gjorde rätt i början men de skiftade strategi till att reglera mot IVA beläggningar som Sverige o då sket det sig ordentligt.
Citera
2021-04-07, 19:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vadå trots Tegnell? Har han förbjudit någon att stanna hemma eller bära munskydd? Och folk har trotsat dessa förbud genom att stanna hemma ändå?

Suck, ni Tegnellhysteriker är sannerligen ett bisarrt släkte.

Nä, vi är realister. Många av oss har skött oss o därför blev det inte värre i Sverige trots Tegnell.
Citera
2021-04-07, 19:28
Avslutad
Citat:
Jag och säkert andra är mera på Onkel Kostias linje.
Jo, men så mejla till alla världens statsepidemiologer och berätta för dem vad de gjort för fel så att snart tre miljoner har dött.
Citera
2021-04-07, 19:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för svar.

Hittade info om tyska studien från augusti och jo du mins rätt 80% (bra minne!)

https://sverigesradio.se/artikel/7539071
Egentligen har jag rätt dåligt minne för att lära in fakta, men plötsligt händer det.

Nu var det inte i augusti jag såg detta utan någon gång i vintras.

Hur som helst är det anmärkningsvärt att 80 % av de som haft covid-19 hade hjärtmuskelinflamation enligt studien.
Det kan ju läsa till försämrad hjärtstatus, särskilt om man inte låter inflammationen läka ut innan man tar upp lite mera konditionskrävande träning.
Citera
2021-04-07, 19:29
Medlem
Citat:
Andelen utomeuropeiska invandrare är faktiskt rätt stor i Norge, inte riktigt lika stor som i Sverige, men inte så väldigt långt ifrån.
Det går knappast att jämföra. Integrationen i det svenska samhället är totalt värdelös. Du får gärna upplysa mig om de vägspärrar som satts upp i norska förorter och där polisen inte längre har våldsmonopol. Lycka till med åtgärder modell större i dessa områden kring Covid. Hela den svenska strategin baserades på en homegen befolkning ala 1980, och strategin fungerade också tämligen väl utanför miljonprogrammen. Dessvärre så består en stor del av våra förorter av lågutbildade människor från MENA som bor över generationsgränserna i stora familjer. Många av dessa jobbade inom SÄBO och viruset spreds sedermera dit vilket genererade många dödsfall. Jag tror inte att det är svårare än så, men ja, FHM ska ha kritik i att dem inte såg den massiva spridningspotential viruset hade i dessa områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in