2021-04-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför har fler dött i USA än i Sverige då om de inte blev avlivade? Vad dog de av?

Av corona såklart. Det är ett mirakel att inte fler dött med tanke på att typ 50% är överviktiga här.
Citera
2021-04-07, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Av corona såklart. Det är ett mirakel att inte fler dött med tanke på att typ 50% är överviktiga här.
Så trots att Sverige kämpade på och aktivt avlivade de sjuka så har vi inte lyckats få fler döda än USA. Med tanke på att Sverige till skillnad från andra länder faktiskt avlivar äldre är det rätt förvånande hur få döda vi har i jämförelse,
Citera
2021-04-07, 18:45
Medlem
Citat:
I Sverige bestod alltså dödsfallen av att de äldre inte fick vård medans i USA dog de äldre av viruset, inte av avsaknaden av vård? Förstår jag dig rätt nu?
Citera
2021-04-07, 18:45
Medlem
Citat:
Så trots att Sverige kämpade på och aktivt avlivade de sjuka så har vi inte lyckats få fler döda än USA. Med tanke på att Sverige till skillnad från andra länder faktiskt avlivar äldre är det rätt förvånande hur få döda vi har i jämförelse,

Ja svensken håller sig slank och har inte råd att äta ute varje dag. Med amerikanska mått mätt ser de flesta svenskar ut som rena atleter. Dessutom är de tillräckligt intelligenta för att i allmänhet göra bra mycket mer för att undvika viruset än vad FHM har rekommenderat.

Trots detta, och ett oerhört glest befolkat land, så är det väl hugget som stucket vilket land som klarat sig bäst. USA har 1600 döda per miljon och Sverige 1300 sist jag kollade och Sverige knapar in på USAs försprång i och med vaccinfiaskot. Vi får se när detta är över. Men att Sverige skulle komma ut som en vinnare är osannolikt. Dessutom bör Sverige givetvis jämföras med sina närbesläktade grannländer snarare än USA.
Citera
2021-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
I Sverige bestod alltså dödsfallen av att de äldre inte fick vård medans i USA dog de äldre av viruset, inte av avsaknaden av vård? Förstår jag dig rätt nu?

I Sverige berodde 90% av dödsfallen på FHMs inkompetens. Jämför med Norges situation.
Citera
2021-04-07, 18:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Tegnell, Trump och Bolsonaro är ju dom tre förnekarmusketörerna. Klart det blir många dödsfall med såna stolpskott vid rodret.
Citera
2021-04-07, 18:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
En del av er har ju sjukt bra koll.

Jag skulle vilja vet mer om hjärtmuskelinflammation efter covid.

Några schysta länkar kanske.
Inga länkar men jag har sett en tysk studie på något hundratal patienter där förvånansvärt många (nästan 80 % tror jag det var) hade hjärtmuskelinflamation någon eller några månader efter tillfrisknandet.

Om jag minns rätt var bedömningen att de flesta inflamationerna skulle läka ut med tiden.

Samtidigt vet man sedan tidigare att det är dåligt för hjärtat om man träna med hjärtmuskelinflamation så alla kanske borde vara lite försiktiga med träningen de närmaste månaderna efter genomgången covid-19.
Detta är min egen spaning som jag gör nu i skrivande stund, har inte tänkt på detta tidigare.
Citera
2021-04-07, 18:54
Medlem
Citat:
I Sverige berodde 90% av dödsfallen på FHMs inkompetens. Jämför med Norges situation.
Med tanke på att följsamheten är dålig bland vissa etniska grupper, kolla Gotsunda i Uppsala eller valfri annan invandrartät stadsdel i Sverige, så kanske andra typer av åtgärder behövts. Iallafall i dessa områden. Detta var naivt av FHM men strategin fungerade i områden med många etniska svenskar. Att jämföra med Norge är mer än lovligt dumt, vi ser mer ut som Holland eller Frankrike än Norge eller Finland. https://www.forskning.se/2020/12/14/coronastrategin-var-en-strategi-for-en-homogen-befolkning/ Här har du en bra artikel som belyser ämnet.
Senast redigerad av karlkula12 2021-04-07 kl. 18:59.
Citera
2021-04-07, 18:58
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lägg av och sprid din jävla dygna om svensk sjukvård, en av dom bästa i välden.
Ta och titta på Moores dokumentär Sicko ...

Varifrån.. får du att svensk sjukvård är bäst?
Jag tycker absolut inte det. Även de med olyckliga erfarenheter måste också få föra sin talan.
Man blir ju hemskickat, även när man efter operation knappt kan kissa (i Sverige).

Vi har "lite platsbrist" i det här landet. Det verkar som att sjukhusvården har det så. Vet ej om det märks av i covid-vården, men skulle inte förvåna mig.
Citera
2021-04-07, 18:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Epidemiologins verkar ju inte känna till det som du gör om att viruset måste stoppas.

Jo, det gör dom.

Citat:
Då hade de ju stoppat det och så hade det inte blivit någon pandemi av det. Nästan tre miljoner döda i fem världsdelar, allt för att ingen visste det du visste.

Börjar du inte känna dig rejält töntig?

Jo, jag börjar känna mig töntig av att försöka ge seriösa svar på dina fjant-inlägg. Jag är kanske för artig för att säga "Men hallå, är du helt dum i huvudet?"
Citera
2021-04-07, 19:02
Medlem
Citat:
Redan detta är ju etiskt tveksamt. Men nu försöker du ändå blanda bort korten.

Förra våren handlade det inte om att de inte fick IVA. De fick inte ens syrgas eller läkarbedömning! Ett telefonsamtal från läkaren och sedan var det Game Over!
Det är väl så att det finns en övre gräns där en människa är för sjuk för intensivvård. Eller?

Det är beklagligt att man inte kunde få syrgas och fysiska besök av läkare, men om du gör en konsekvensanalys förstår du att det inte fanns några bättre alternativ.
Citera
2021-04-07, 19:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Finns det några studier på hur träffsäkra de svenska läkarna är med sin spåkula när de avgör om någon ”förväntas överleva” intensivvård? Är det möjligen som förra våren när äldre äldre inte ens förväntades överleva lite syrgas, kortison och vätska på sjukhus utan istället fick hästdoser av morfin?

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lägg av och sprid din jävla dygna om svensk sjukvård, en av dom bästa i välden.
Ta och titta på Moores dokumentär Sicko i stället om barn som dör i hjärtstillestånd för att försäkringsbolaget vägrade betala, om patienter som blir dumpade på gatan, om cancerpatienter som dör för att vården är för dyr man kan hålla på hur länge dom helst.

Hur fan kan man bo i USA och gnälla på svensk sjukvård du måste vara gravt verklighetsfrånvänd mannen.
Våren 2020 ordinerade tyvärr palliativ vård på allt för lösa boliner i Sverige, ofta utan att läkare ens träffade patienterna.

I Danmark fick äldre äldre syrgas och överlevde i många fall.

Att det blev såhär i Sverige har inte med vården att göra utan det beror på systemfel och dålig vägledning till äldreboenden och SÄBO från FoHM och Socialstyrelsen samt att Regeringen inte förstod vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in